Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

1e echte waarneming alleen. de maan in Odoorn 10-10-2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

1e echte waarneming alleen. de maan in Odoorn 10-10-2019

Na veel testen, collimeren en wachten op helder weer, was het vanavond dan echt zover. Noordelijk zichtveld achter in mijn donkere tuin was helder. Dus snel de telescoop opgebouwd en het plan was om de bekendste dubbelster ( Polaris ) te gaan bekijken. alles klaar telescoop afgekoeld en , wolken en nog eens wolken. Maar in het OZO zag ik de maan opkomen, dus heb ik die een minuut of 40 bekeken, eerst met de meegeleverde 28mm SW oculair, toen gewisseld met een hyperion 21 mm. wat een prachtige details, wat mooi! Net toen ik de hyperion 10mm er in wou zetten kwamen er helaas weer wolken begon het wat te spetteren. Dus de boel maar weer ingepakt....... Nu maar weer afwachten.

Voor de anderen wellicht gesneden koek, voor mij hopelijk het begin van een lange periode kijken en kijken enkijken..
    Fijne avond!!!
    Sky-Watcher Explorer-150PDS (OTA) (f/5) 6" Parabolic Dual-Speed Newtonian Reflector op EQ5 zonder goto. + Sky-Watcher Skymax 127mm/1500 MAK (OTA)

Wat ontzettend gaaf! De eerste keren blijven in je geheugen gegrift staan. En als je bang was geweest voor de spetters had je niets gezien! Stel vooral je vragen op het forum als je ergens niet uitkomt, of beter nog, ga een keer naar een star party!
    Sumerian Optics 17,5" f4,1 Dobson, 10" f5 Alkaid & volgplatform / ES 80mm APO Triplet op SW AZ4 / Elfje (RIP) / Vixen SG 2,1x42 widefield bino / Bushnell Legend 8x42

Commentaar

Voor de anderen wellicht gesneden koek, voor mij hopelijk het begin van een lange periode kijken en kijken enkijken..
      Een mooie waarneming....en hoeveel jaren iemand ook aan sterrenkijken doet, de (door wolken of andere zaken) noodgedwongen korte waarnemingen aan de maan (en/of aan andere objecten), of even met de verrekijker kijken, tellen wat mij betreft even goed als waarnemingen. En met je ervaringen met (blote-oog-(en verrekijker?-))sterrenkijken in de zeevaart, heb je altijd iets om op terug te vallen als er zelfs voor een korte telescoopsessie net iets te weinig tijd is. Mij smaakt die 'gesneden koek' nog altijd nog net zo lekker als toen ik begon...je kan me daarvoor 's nachts wakker maken!
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door RoelandM Bekijk bericht
        Wat ontzettend gaaf! De eerste keren blijven in je geheugen gegrift staan. En als je bang was geweest voor de spetters had je niets gezien! Stel vooral je vragen op het forum als je ergens niet uitkomt, of beter nog, ga een keer naar een star party!
        De 26e October sta ik in Assen voor de Nacht vd Nacht met VWS Noord Drenthe. Hopelijk werkt het weer mee. Zodra er vanuit dit forum weer een starparty word georganiseerd kom ik zeker.
        Sky-Watcher Explorer-150PDS (OTA) (f/5) 6" Parabolic Dual-Speed Newtonian Reflector op EQ5 zonder goto. + Sky-Watcher Skymax 127mm/1500 MAK (OTA)

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
          Een mooie waarneming....en hoeveel jaren iemand ook aan sterrenkijken doet, de (door wolken of andere zaken) noodgedwongen korte waarnemingen aan de maan (en/of aan andere objecten), of even met de verrekijker kijken, tellen wat mij betreft even goed als waarnemingen. En met je ervaringen met (blote-oog-(en verrekijker?-))sterrenkijken in de zeevaart, heb je altijd iets om op terug te vallen als er zelfs voor een korte telescoopsessie net iets te weinig tijd is. Mij smaakt die 'gesneden koek' nog altijd nog net zo lekker als toen ik begon...je kan me daarvoor 's nachts wakker maken!
          Hallo Edward, ja het was echt prachtig. Doet me deugd om te lezen dat je nog steeds zo enthousiast bent. Het heeft me altijd getrokken, op zee en naderhand op alle plaatsen op deze wereld waar ik gewerkt heb. Nu heb ik eindelijk de tijd om het met een telescoop te doen!

Commentaar

Werken...
          X