Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

La Palma 2019 - What’s in a name?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

La Palma 2019 - What’s in a name?

Al jaren hik ik tegen het laatste deel van de H400 aan. Vorig jaar april ben ik daarom in mijn eentje naar La Palma gegaan en heb ik, ondanks het slechte weer, een flinke slag kunnen slaan. Ik bleef echter met 3 lage objecten zitten in Sculptor en Eridanus. Dus MOEST ik helaas nog een keer weer terug. Dit keer niet alleen, want dat beviel mij niet al te best, maar met 7 vrienden; Astroto, bkapitein, Eli, Harro, Hyperion, Ionize en Roel. Harro kon helaas niet direct mee maar zou zich vanaf vrijdag bij ons voegen. Astroto koos er daarom voor zijn vakantie iets te verlengen en ook de vrijdag erop met Harro terug te vliegen. Een hele slimme keuze.

O ja, zoals jullie denk ik wel van mij gewend zijn is het weer een aardige lap tekst. Moest van oetie! Dus zet je schrap.

Dinsdag 24 september

We vertrokken op dinsdag 24 september vanaf Schiphol. Op dezelfde vlucht zaten Bert Bogchelman en Skyheerlen dus met 9 forummers aan boord bestond de vlucht voor ongeveer 5% uit het Astroforum! De vlucht ging prima (wel met half uur vertraging) met de inmiddels bekende controle van de handbagage en aan het begin van de avond reden wij met 4 auto’s naar onze 2 huisjes aan de westzijde van het eiland. Bert Bogchelman en Skyheerlen zaten in een huisje een stukje noordelijker. Onderweg inslaan bij de LIDL voor het eten de komende 2 dagen, en om het ons makkelijk te maken eten we die avond afbak pizza’s van onder de 2 euro.

Het is een prettig weerzien van Casa Era waar ik 9 jaar voor het eerst en meteen laatst was. En hoewel het interieur vrijwel niks veranderd lijkt, is de tuin rondom het huisje ontploft. Die eerste nacht was bewolkt en konden we zonder schuldgevoel redelijk op tijd naar bed. Omdat mijn buddy Roel liever op een luchtbedje op de grond slaapt heb ik het tweepersoonsbed helemaal voor mij alleen. Wat een luxe!

6-persoons Casa Era

Woensdag 25 september

Woensdag begon nog steeds licht bewolkt maar in de loop van de dag klaarde het steeds verder op. Overdag zocht iedereen een plekje op het waarneemveld, werden telescopen opgebouwd en de avond voorbereid. Ik ga met Ionize en bkapitein een (heel) klein stukje lopen en Eli rijdt met Roel naar Athos voor het ophalen van zijn gehuurde 50cm dobson (een prachtig ding). Hierna bereidde onze privé kok Ionize een heerlijke gevulde tortilla voor de avond en tijdens het eten werd het steeds helderder en zo konden we van de eettafel het “veld” op. Met een prima temperatuur en een steeds donker wordende hemel begon de eerste waarneemavond.

Bezoek van Bert Bogchelman en Skyheerlen. De 50cm van Eli domineert het waarneemveld.

De eerste objecten in de schemering waren natuurlijk Jupiter en Saturnus, die daar nu heerlijk hoog staan. Vooral Saturnus zo dicht op de melkweg gaf een prachtig beeld met veel sterren in de omgeving. De seeing liet geen al te hoge vergroting toe, maar dat hoefde in dit geval dus ook niet perse. Met het intreden van de duisternis was de logische vervolgstap het sterrenbeeld Sagittarius. Omdat ik vorig jaar in april op La Palma was, was het voor mij alweer vele jaren terug dat ik dit sterrenbeeld zo goed heb kunnen bekijken. En omdat mijn laatste 3 H400 net op kwamen of nog onder waren begon ik met M8; The Lagoon Nebula. Meteen een hele dikke klapper! M8 is echt zo’n object dat mij weer een boost geeft voor de hobby. Een grote en heldere nevel waar je lekker lang naar kunt kijken en waarop je verschillende vergrotingen (en filters) op los kunt laten. Zo ontzettend veel details! Hierna is M20 aan de beurt; The Trifid Nebula. En hoewel M20 lang niet zo groot en helder is als M8, is het nog steeds een detailrijk en helder object. Filters hebben weinig effect op deze reflectienevel. Dat geldt weer niet voor M17; The Omega Nebula. Of beter; The Swan Nebula. De vorm van een zwemmende zwaan met gebogen nek is zo verschrikkelijk overduidelijk. En hoewel dit object ook zonder filter goed te zien is, komt hij er met UHC nog 3 keer zo goed uit. Dergelijke grote objecten vergroot je eigenlijk automatisch laag. Maar vaak ben je te bang. Hoog vergroten! Vooral de aanzet van de “vleugel” is rijk aan allerhande details. Dan M16; The Eagle Nebula in Serpens. De adelaars vorm is vrij herkenbaar maar verder is de nevel qua helderheid een beetje gelijk aan M20. Wat M16 echter zo spectaculair maakt zijn The Pillars of Creation. Of ja, The Pillar of Creation, enkelvoud. Maar hoe iconisch! Op hele hoge vergroting en met filter is duidelijk een donkere vlek naast en onder één van de helderdere sterren te zien.

Naast deze klappers worden er ook nog een aantal andere objecten bekeken maar niet gelogd. Ook wordt er door de verrekijker gekeken (een 8x60 Bresser van Eli) en door andermans telescoop (waaronder de door Eli gehuurde 50cm). Ik bekijk dan onder andere NGC55 door de kijker van Bart maar vergeet die vervolgens de hele vakantie zelf op te zoeken en loggen. Wat een prachtig helder stelsel!

En dan is het inmiddels tijd voor mijn H400 objecten. Ze zouden nog iets hoger kunnen maar ik wil het risico niet lopen dat het ineens bewolkt wordt. Ik heb daar vorig jaar een vervelende nasmaak aan overgehouden en het is te makkelijk om te denken “Het is La Palma, het wordt nog wel helder”. Bovendien staan ze hoog zat, en dus zwaait mijn 30cm f/.5 Alkaid naar Sculptor. De overdatum fotonen van stelsel NGC 613 en bolhoop NGC 288 (leuk!) worden al snel verslonden en dan zit er niks anders meer op dan het loggen van het stelsel NGC 1407 in Eridanus. Roel probeert mij er van te overtuigen dit vooral niet te doen, maar ik luister nooit naar Roel, en dus log ik al snel mijn laatste H400! En hoewel de H400 soms ook hele mooie en heldere objecten voortbrengt was dat nu (met uitzondering misschien van 288) niet het geval. Maar dat maakt helemaal niks uit! Gezien is gezien! En lijstjes afwerken is leuk. Dus wat nu? De Caldwell lijst? Als ik Deepskylog moet geloven het logische vervolg van de Messier lijst, maar volgens oetie ook deels vooral fotografisch?

Hoe dan ook. Met het afronden van de H400 sluit ik rond een uur of 3 ook de avond af. De sterrenhemel werd die avond al zo nu en dan bedekt door bewolking, maar het ziet er op dat moment best slecht uit. De volgende dat staat overdag ook een rit naar de top gepland en bovendien is het gewoon vakantie. Voor mij houdt een vakantie naar La Palma niet alleen sterren kijken in. Ik ben overigens niet de enige die er zo over denkt, en daarom drinken we met de hele groep een slaapmutsje en zoeken we onze bedden op.

(Ter info: Al mijn waarnemingen zijn al ingevoerd in Deepskylog dus ik zal niet teveel in detail treden, en meer het algemene gevoel proberen te beschrijven. Dit verslag is grotendeels bedoeld als een verslag van de hele vakantie, en niet alleen het waarnemen. Opvallend is het hoge aantal objecten met een alternatieve naam die ik heb waargenomen. Dat zal deels komen omdat ik veel heldere objecten heb uitgekozen, die al snel een bijnaam krijgen, maar ook omdat ik dat een beetje expres heb opgezocht. Onderaan dit topic vind je een lijst met alle objecten die ik heb gezien met de alternatieve naam erachter en links naar Deepskylog.)

Donderdag 26 september

Op donderdag rijden we met 2 auto’s naar boven en bezoeken we de telescopen en wat uitkijk locaties. We hebben geen rondleiding geboekt bij één van de telescopen en het is dit jaar helaas ook niet gelukt te regelen dat we ‘s nachts bij een van de telescopen mogen staan. Als locatie gaan we even langs bij het nieuwe bezoekerscentrum, maar dat is nog niet klaar. Na wat bij de MAGIC telescopen rond gelopen te hebben rijden we naar het uitzichtpunt Mirador Roque de los Muchachos op de top voor wat vergezichten. Vier van ons vervolgen daarna onze weg verder op zoek naar andere waarneemlocaties, terwijl de rest terug rijdt voor het voorbereiden van het avondeten. Ditmaal maakt onze kok een lekkere maaltijd van lapjes rund (met knoflook), aardappels (met knoflook), salade (met knoflook) en geroosterde paprika (met knoflook).

De scout expeditie naar een geschikte locatie

We besluiten die avond beneden te blijven en hoewel ik maar 3 nieuwe en niet hele spectaculaire objecten log, is het toch weer ergens tussen 3 en 4 dat ik ga slapen. Ik bezoek veel objecten van de nacht ervoor opnieuw, pak wat andere oude bekende, vergelijk wat bolhopen met elkaar, ben bezig met een timelapse, kijk wat mee met Eli door zijn kijker (die het gelukkig maar wat leuk vond om deze prachtige telescoop met ons te delen) en geniet van de sfeer en omgeving. Ook deze avond wordt soms onderbroken door bewolking, maar niemand geeft de moed op. En waarom zou je als je na de bewolking weer zo’n prachtige hemel voor je kiezen krijgt?

Vrijdag 27 september

Op vrijdag zit ik niet zo lekker in mijn vel en blijf ik met Roel alleen achter bij de huisjes terwijl de rest een tocht maakt naar de Teneguia vulkaan in het zuiden van het eiland. Een prachtige locatie maar ik ben daar inmiddels al 2 keer geweest en wil graag die avond waarnemen. Dus ruim ik lekker wat op ter ontspanning, doe ik een heerlijk middagdutje en lees ik wat uit een meegebracht boek. Aan het eind van de middag rijden Roel en ik naar Santa Cruz om Harro op te halen van het vliegveld en besluiten we met de tot 8 personen aangevulde groep uit eten te gaan vlakbij de huisjes in El Jesús (op aanraden van oetie). Het restaurant bezit tevens een eigen bierbrouwerij waar ze bier brouwen in Belgische stijl. We bestellen die avond dan ook alle bieren van de kaart (wel verspreid over de verschillende personen gelukkig) en gaan bijna allemaal voor een driegangen menu. Het populairste voorgerecht waren de gamba’s die in nog borrelende stenen pannetjes op tafel werden gezet (met knoflook) maar veruit het populairst was de Beef Stroganoff als hoofdgerecht (met knoflook). Het nagerecht bestond vooral uit Belgische wafels (zonder knoflook) en toen we af gingen rekenen konden we onze ogen niet geloven. Dat was wel héél goedkoop. Toen we boven bij de huisjes het bonnetje nog maar eens bestudeerden kwam Ionize tot de ontdekking dat ze alle 8 de hoofdgerechten waren vergeten. Dus reden een aantal van ons nog weer terug om het nog verschuldigde bedrag te betalen (ze schrokken zelf dat ze het vergeten waren) en kon Harro meteen zijn achtergelaten telefoon meenemen.

Harro inspecteert Roel zijn 10cm kofferdobson

Ook deze avond log ik niet veel nieuwe objecten, vier in totaal, maar vergaap ik mij wederom aan wat show objecten en wat oude bekende. De 4 nieuwe objecten zijn overigens ook niet de minste. Ik begin met NGC 7009; The Saturn Nebula. Een kleine planetaire nevel met opvallende “handvaten”. Het lijkt heel erg op een Saturnus zonder detail. Vandaar natuurlijk de naam. Dan volgt NGC 7293; The Helix Nebula. Na deze eind augustus in Kollase heel laag aan de horizon gezien te hebben is dit toch wel even wat anders. Wat - een - ding! Zoveel detail en prachtig met al die sterren in de nevel zelf (waaronder met gemak de centrale ster). Dan NGC6888; The Crescent Nebula en als laatste log ik het prachtige stelsel NGC 253 in Sculptor; The Silver Coin Galaxy (of simpelweg Sculptor Galaxy).

De eerste 3 heldere nachten lijken qua transparantie, seeing en bedtijd heel veel op elkaar. Ik weet dat het soms even nevelig/bewolkt was, maar kan mij niet heugen of dat voor alle drie de avonden zo was. In mijn geheugen is dat wel zo, maar niettemin hebben we uitstekend kunnen kijken.

Zaterdag 28 september

De voorspellingen zijn voor die dag op de top beter dan bij de huisjes en daarom besluiten we naar de top te rijden die avond. We kiezen één van de eerder gespotte locaties en ik bereid mij goed voor die avond. Ik filter mijn waarneemlijst (vriendelijk op optimum en doorgang gesorteerd door Hyperion) om het mij zo makkelijk mogelijk te maken en doe het die dag rustig aan. Een deel van de groep gaat naar de piratenbaai en boodschappen doen maar komt op tijd terug zodat Astroto heerlijke paella kan maken en wij nog mooi op tijd naar de top kunnen. Uiteindelijk besluiten Eli, Ionize en Marco bij de huisjes te blijven en rijdt de rest van ons in 3 auto’s naar boven. Op de top blijkt het stevig te waaien maar besluiten we het er toch op te wagen in de hoop dat de wind gaat liggen. Dat doet het niet, maar het is wel helder en de seeing is beter dan de andere nachten, terwijl wij van beneden te horen krijgen dat het daar bewolkt is. Op de locatie bij het bezoekerscentrum waait het ook hard horen we van Bert en daarom trotseren we de wind en proberen we het zo lang mogelijk uit te houden. Dit lukt aardig en ik log 11 objecten (meer dan de 2 voorgaande avonden bij elkaar) maar de harde wind laat hoog vergroten niet toe door trillingen van de telescoop. De wind blijkt wel per meter aardig te variëren, want Bart en vooral Roel lijken een iets betere plek te hebben terwijl we nog op geen 4 meter van elkaar zitten! Harro en Jan-Willem zaten eerst iets verderop maar verkassen hun spullen als blijkt dat het bij ons toch net iets minder hard waait. De hele nacht giert de wind langs de bergwand omhoog en klinkt het alsof er een lichtjaar lange trein langs raast. Van de objecten die ik op de top log springen er 2 echt uit. De eerste daarvan is B86; The Ink spot. Een prachtige inktzwarte nevel met in de buurt een kleine maar vrij heldere open sterrenhoop. Maar de show wordt gestolen door M101; The Pinwheel Galaxy. En omdat ik door de wind niet hoger kan vergroten dan 100x een prima object voor die avond. De spiraalarmen zijn zacht maar overduidelijk en rijken ver. Ook de 2 vlekjes in het het zuidelijke deel van de nevel zijn te zien. Ik heb lang naar dit object gekeken en er volop van genoten. Fenomenaal! Als Harro, Roel en ik de zichtbaarheid van M33 bespreken met het blote oog begint in Triangulum een heldere meteoor een lang pad aan de hemel, dus die konden we van begin tot eind volgen!

Maar uiteindelijk eist de wind zijn tol en druipen we rond een uur of 2 af. Bij de huisjes blijkt het toch wat opgeklaard en gaat Harro vrolijk verder, maar ik kruip moe en toch redelijk voldaan in bed.

De avond valt op de Roque de los Muchachos

Zondag 29 september

Een echte rustdag! Althans, zo begint het. Terwijl een deel van de groep naar de waterval in Los Tilos gaat (waar ik vorig jaar nog ben geweest) bereid ik de pastasaus voor die avond voor en maak ik de spullen schoon van de avond ervoor. Als de rest weer terug is maak ik met wat hulp van Ionize de pasta af en dekt bkapitein de tafel alsof het een Italiaans restaurant is!

Voor die avond hebben bkapitein, Hyperion, Roel en ik de telescopen naar de andere kant van het huisje gesleept voor de sterrenbeelden die vanaf het “veld” het eerste deel van de avond achter de bomen staan. Die avond wordt ik helaas geteisterd door muggen waarvan ik verschrikkelijke jeuk krijg. Omdat we geen muggenspray of iets dergelijks hebben (en met het oog op een stevige wandeling die dag erna) trek ik mij terug in de (broeierige) slaapkamer maar wordt ook daar niet met rust gelaten. Na een paar uur niet kunnen slapen ga ik weer even naar buiten waar de rest nog aan het waarnemen is maar wordt al snel weer naar binnen gedreven. Uiteindelijk lukt het mij tegen een uur of 4 alsnog in slaap te vallen.

Maandag 30 september

De laatste “volle” dag van de vakantie is alweer aangebroken. Wat gaat dat toch snel. Maar na zo’n verschrikkelijke nacht lonkt het koude Nederland ook wel weer. En de wekker staat ook nog eens op 8 uur want vandaag willen bkapitein, Harro, Ionize en ik de 12,5 kilometer lange wandeling door de caldera (krater) maken. De wandeling werd uiteindelijk 4 kilometer langer en met een temperatuur die in de caldera de 30 aantikte was het een zware wandeling. Maar wat een prachtige omgeving! Met genoeg water, eten en een leuk gezelschap prima vol te houden. Halverwege kwamen we ook nog een poel tegen vol koud stromend water waar we verkoeling hebben gezocht. Ik wou deze wandeling al jaren maken en dat is nu eindelijk gelukt. Je moet er op tijd heen zodat een taxi je naar boven kan brengen, waardoor je vanaf zo’n 1050 meter hoogte weer naar beneden wandelt naar je eigen auto die op 250 meter hoogte staat. De route is soms steil (en gaat op plekken ook weer omhoog om vervolgens weer te zakken) maar ook zó mooi. Als je van wandelen houdt een echte aanrader! Na de wandeling rijden we in Los Llanos weer langs de LIDL voor de barbecue die avond en voor koud drinken! Bij de huisjes heeft Astroto de barbecue al opgestookt en kunnen we snel eten. Dat komt Harro goed uit want die wil zo snel mogelijk weer naar de top. Wat een bikkel! Hij heeft dan ook nog wat dagen te gaan en is een soort verbrandingsoven; gooi er iets in wat brandt en hij stoomt door.

Prachtige uitzichten vanuit de caldera

Omdat elke avond ergens tussen 2 en 4 is geëindigd besluit ik het die avond kort te houden en de volgende dag vroeg op te staan voor het tweede deel van de avond. Maar niet voor ik o.a. eindelijk eens Collinder 399 (The Coathanger) log, NGC 6822; Barnard’s Galaxy (mét IC als tip van Hyperion) en IC 5146; The Cocoon Nebula (inclusief aansluitende de lange donkere nevel). Rond 11 uur lig ik in bed maar hoor later kreten van buiten door een prachtige bolide die de omgeving doet opluchten en waarvan het nalichtend spoor minuten lang aan de hemel blijft hangen. Je kan helaas niet alles hebben, en met 6 heldere nachten mag ik echt niet klagen, maar toch had ik hem héél graag gezien…

Dinsdag 1 oktober

Als om 04:00 uur de wekker gaat ben ik verrassend makkelijk wakker en sta ik binnen 5 minuten achter de telescoop. Ik smeer mij uitgebreid in met de muggenspray waar Hyperion (de held) gelukkig aan heeft gedacht te kopen. En hoewel de muggen zich wel laten horen (evenals de katten, honden en hanen) begin ik op dat moment misschien wel aan een van de leukste stukjes avond die week. Ook bkapitein is vroeg opgestaan maar begint de avond op het ”veld“ achter het huis terwijl ik nog vooraan staan. Hij kiest er echter voor ook bij mij te gaan staan en trotseert in het donker met telescoop het gevaarlijke oneven trapje naar boven. Tijdens het ophalen van zijn accessoires komt hij ten val en verliest daarbij zijn 2” NPB filter. Aai!

Ik start de ochtend met NGC 1365; The Moulinex Galaxy. Deze bijnaam is volgens mij bedacht door de groep van 2016 en slaat op de bekende “hakbladen” vorm van de spiraalarmen bij dit stelsel. Deze zijn inderdaad onmiskenbaar en ik vind het een meer dan toepasselijke naam. Na dit stelsel laat ik mij charmeren door NGC 1535; Cleopatra’s Eye en ga ik door naar NGC 2419 in Lynx; The Intergalactic Tramp/Wanderer. Een niet al te grote en heldere bolhoop, maar ver van de meeste andere bolhopen. Deze bolhoop zou voor waarnemers vanuit het Andromeda stelsel de best zichtbare bolhoop van de Melkweg zijn, vergelijkbaar met G1 in Andromeda voor ons. En het is ongelooflijk, maar ik zie voor het eerst NGC 2359; Thor’s Helmet. Veel over gehoord, nog nooit opgezocht. Hoe is het mogelijk. Zonder filter is de nevel goed te zien maar is er weinig aan, maar met UHC is er geen twijfel mogelijk waarom deze nevel deze naam heeft.

Ik vraag aan bkapitein of hij het ook zo naar zijn zin heeft, maar hij baalt logischerwijs van zijn filter. Omdat ik hem heel lief vind neem ik even de tijd om op zoek te gaan. Hij vermoedt dat het filter ergens tussen de gaten van een muur is gevallen, en inderdaad, als ik 2 kleine rotsblokken weg haal uit het muurtje naast de trap zie ik het filter liggen. Ik moet mijn arm er tot de elleboog insteken maar kan het onbeschadigde filter dan vastpakken en terugbrengen naar zijn rechtmatige eigenaar. Met een opgevrolijkte vriend aan mijn zijde start ik dan aan Orion. Ik bekijk eerst NGC 2024; The Flame Nebula, maar log deze niet. Dan pik ik van een slapende Hyperion zijn 2” H-BETA filter en open ik de jacht op de paardenkopnevel. Deze is ook al zonder filter zichtbaar, maar is met het filter nog beter zichtbaar, en de donkere “muur” van waaruit de donkere nevel opstijgt is ook goed te zien als een strakke lijn. Met het H-BETA filter nog in onrechtmatige handen probeer ik wat van Barnard’s Loop te zien en kan links boven de gordel een heel klein smal stukje perifeer waarnemen. Ik sluip het huisje weer in, leg het filter voorzichtig terug en fluister zachtjes “bedankt” voor ik weer achter de telescoop ga zitten. Ik neem lang de tijd voor NGC 1977, 1975 & 1973 die samen The Running Man vormen en neem daarna de tijd om op hoge vergroting M43 (De Mairan's Nebula) te bestuderen. Ik doe daarbij mijn uiterste best M42 (The Orion Nebula) buiten beeld te houden want die wil ik tot het laatste bewaren. En M43 is ook absoluut geen kleine en zwakke nevel. In tegendeel! Ware het niet voor M42 dan kreeg deze nevel veel meer aandacht. Er is veel detail te zien en eigenlijk is het gewoon een heldere variant van NGC 281; The Pacman Nebula.

En dan is het al bijna 06:30 en heb ik nog een half uur voor M42. En die heb ik nodig ook! Het is net als je favoriete eten; na een tijdje wen je er aan. Maar als je het een tijdje niet hebt gehad en je eet het weer voor het eerst weet je ineens weer waarom het zo lekker was. M42 is simpelweg spectaculair, geen discussie mogelijk. Groot, helder, vol detail, nevels, donkere banen, sterren en zelfs een klein beetje kleur. Onder zo’n donkere hemel schieten woorden tekort. Ik probeer het toch en kalk meer dan één kantje in mijn A5 boekje vol. Ik kijk zonder filter, met UHC, O-III en op lage en hoge vergroting. Ik volg banen, bestudeer donkere nevels en focus mij op details in de heldere delen van de nevel. Ik schroef de vergroting op naar 540x en neem de E ster waar (de seeing liet de F ster niet toe). Ik zoek naar woorden en wil eigenlijk iedereen uit bed trommelen om te komen kijken. Ook bkapitein vergaapt zich naast mij aan deze heldere nevel en het toetje op de vakantie.

Terwijl bkapitein en ik staan te waarnemen ligt enkele meters verderop Roel te slapen

Maar dan zit ook de laatste nacht er op en zien wij het langzaam licht worden. We beginnen stilletjes met het inpakken van de telescoop als één voor één de andere het bed uitkomen. Als iedereen opgeruimd is vertrekt een deel al richting Santa Cruz en blijven Roel en ik bij het andere huisje. Harro wil graag de 50cm nog een paar dagen langer huren maar daarvoor wil de eigenaar van Athos Harro wel eerst even zien. Omdat Eli ook mee moet, moet er een auto achterblijven bij de huisjes en Roel en ik hebben nog geen zin in Santa Cruz. Maar als Eli terug is nemen wij ook afscheid van de huisjes, Marco en Harro en rijden naar het oosten. In Santa Cruz eten we nog wat, kopen we souvenirs voor het thuisfront en nemen Eli, Roel en ik nog een duik in de oceaan. Toch nog echt gezwommen! Mijn toch al stijve pootjes krijgen een optater als ik door een golf wordt gegrepen en in het ondiepe water wordt gesmeten, dus de rest van de dag loop ik als een oude opa. Maar liever nu dan aan het begin van de vakantie!

De vlucht terug is wederom een half uur vertraagd en zodoende landen we 01:00 Nederlandse tijd in ons kikkerlandje. We nemen in de aankomsthal afscheid en gaan daarna allemaal onze eigen kant op. Roel en ik worden door mijn lieftallige moeder opgehaald en via Twello ben ik iets na 03:00 terug in Apeldoorn. Ik wordt de volgende dag pas in de middag wakker en begin met het opruimen, en dit verslag.

bkapitein: Bedankt voor je lessen in skySafari! Ik ben een stuk wijzer worden.
    Eli: Bedankt voor je ruigheid, 50cm en Le Gentil 3.
    Harro: Charon!!! Bedankt voor je tomeloze enthousiasme en gekke ideeën.
    Hyperion: Bedankt voor je filter, je tips en de muggenspray.
    Ionize: Bedankt voor het heerlijke koken en de vele boodschappen ritjes.
    Astroto: Bedankt voor de heerlijke paella en je kalmte in deze chaos.
    Roel: Bedankt dat je mijn waarneemvriendje bent! Voor altijd en altijd.

O en omdat mijn foto’s grotendeels op de laptop van Astroto staan zullen jullie het tijdelijk met de foto’s van de laatste dagen moeten doen. De rest volgt!

Gelogde objecten

M8 - Lagoon Nebula
    M20 - Trifid Nebula
    M22
    M17 - Swan Nebula / Omega Nebula
    M16 - Eagle Nebula
    NGC613
    NGC288
    NGC1407 - Laatste H400!
    NGC1400
    NGC 6369
    NGC 6302
    M17 - Swan Nebula / Omega Nebula
    NGC 7009 - Saturn Nebula
    NGC7293 - Helix Nebula
    NGC6888 - Crescent Nebula
    NGC253 - Silver Coin Galaxy / Sculptor Galaxy
    M4
    B86 - Ink Spot
    M107
    B92 - Black Hole
    B93
    M101 - Pinwheel Galaxy
    NGC5907 - Splinter Galaxy
    M102 - Spindle Galaxy
    NGC 6210 - Turtle Planetary Nebula
    IC4756
    Steph 1 - Delta Lyrae Cluster
    Cr 399 - Coathanger
    M92
    NGC6822 - Barnard’s Galaxy
    IC1308
    NGC6818 - Little Gem
    IC5146 - Cocoon Nebula
    M15
    NGC1365 - Moulinex Galaxy
    NGC1535 - Cleopatra’s Eye
    NGC2419 - Intergalactic Tramp / Intergalactic Wanderer
    NGC1977 - Running Man Nebula
    NGC1973 - Running Man Nebula
    NGC1975 - Running Man Nebula
    NGC2359 - Thor’s helmet
    B33 - Horsehead Nebula
    Sh 2-276 - Barnard’s loop
    M43 - De Mairan's Nebula
    M42 - Orion Nebula
    Last bewerkt door Steem; 03-10-19, 21:38.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Mooi verslag steempie, ben benieuwd naar al je fotos!
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Prachtig verslag, Steem! Mooi beschreven hoe een en ander verlopen is. Het was echt een bijzondere week met bijzonder fijne vrienden! Iedereen erg bedankt hiervoor.
      Je pastasaus was overigens ook onvergetelijk. Ik heb feitelijk de hele week gesmuld.
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Wat een compleet verhaal. Ondanks het krankzinnige tijdstip nu heb ik jouw saga helemaal uitgelezen .
        wat heb je nog veel en intensief waargenomen zeg.
        bedankt voor je vermakelijke aanwezigheid. En onvergetelijke poedelparty in het mooiste riviertje ter wereld.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wat een heerlijk verslag. Net alsof ik er toch bij was *zucht* ik wil ook weer...
          Spuit 9 op zijn minst...
          16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Ja Steem, fijn om te lezen. Bedankt
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Mooi verslag en leuk dat je de tijd hebt genomen om het uitgebreid te vertellen. Het ademt helemaal het zo typerende sfeertje daar.

La Palma is een eiland waar je niet één keer naartoe kunt gaan, het zal je altijd blijven roepen om spoedig terug te keren.
              16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Super gaaf Steven! Het was fijn om je er deze keer gewoon bij te hebben. Ik heb je vorige keer wel gemist hoor. Gefeliciteerd met het zien van alle h.400 objecten. Caldwell heeft een aantal mooie objecten maar het nadeel is dat deze wel wat overlap heeft met andere lijsten, niet heel groot is (90) en voor ongeveer de helft op het zuidelijk halfrond ligt. Dat wordt dus toch Namibië!

Bedankt voor het verslag van deze waanzinnige week en bedankt voor het terug vinden van mijn filter!
                Orion SkyQuest XX12 | C8 op Vixen GP | PST | TV Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14 | Posttransitale Depressie (ja nog steeds!)

Commentaar

Leuk verslag steem. Goed om je weer te lezen. Zo te zien heb je genoten van de tijd en ben je weer vol waarneem energie. Bijv het helemaal uitpluizen van grote nevels enz: lekker bezig!

En natuurlijk gefeliciteerd met je H400 lijst!
                  Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Huh? Bij wie is deze terechtgekomen?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8761.jpg views: 229 grootte: 348,3 KB id: 1430277

Commentaar

Bij mij....
                      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

La Palma blijft toch een fantastische locatie!
                        Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                        457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Ah,... leuk.

Ook leuk om weer wat foto's te zien van La Palma. Zeker van het huis Casa Era. Voor de grap even een foto van ook een 10" kijker in een niet meer bestaand veldje naast Casa Era. Dit is dus op het stuk naast de voordeur van Casa Era (2009). Groeien hard,... die bomen op La Palma.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 15 08_2190.JPG views: 242 grootte: 6,26 MB id: 1430293

Commentaar

Fijn verslag van een prachtige waarneemvakantie!
                            Maar Roel had gelijk, je had die laatste H400 moeten laten zitten, dan had je volgend jaar een prachtige reden gehad om er weer heen te gaan.
                            Handig die links naar DSL, kon ik meteen vergelijken met mijn eigen waarnemingen, hoewel, zo'n Thor's Helmet..., ik ben wel een beetje jaloers....
                            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Nu wil ik wel heel graag ook naar La Palma... prachtig verhaal, thx!
                              Ook de knoflook werd gewaardeerd begrijp ik
                              En last but not least van harte met de H400.
                              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                              True light is from above

Commentaar

Werken...
                              X