Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Weekend 20 en 21 sept. 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Weekend 20 en 21 sept. 2019

Vrijdag de 20e, helder weer, strakblauwe lucht, daar houden we van.
    Maar korte nacht vanwege maansopkomst die al om half elf plaats zou vinden.

Begonnen met waarnemen van M 27, prachtig object. Benieuwd naar hoeveel sterretjes op te lossen zijn met sterkere vergroting en de details in de nevel. De seeing was behoorlijk goed zodat sterke vergroting ook wat toevoegde. De centrale ster en een ster aan de zuidwestkant waren als eerste zichtbaar. Dan twee aan noordkant en nog een net buiten de nevel. De rest was moeilijker. Dit waren er nog acht. Met het OIII-filter was de structuur in de nevel erg mooi, een vlokkerig noordelijk gedeelte, met scherpe rand aan noordwestkant. Zuidkant had een meer gekartelde rand en om het sterretje een aparte scherp omrande veeg. Verder was er nog een helder gebiedje in de zuidelijke lob.
    Met M 27 was al een half uur waarneemtijd erdoor gegaan.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M 27_20092019.jpg views: 128 grootte: 28,0 KB id: 1429875

Volgende op de lijst was de zwakke Sh 2-91 die vrij vaak waargenomen wordt omdat hij goed te lokaliseren is en vanwege zijn bijnaam natuurlijk aandacht vraagt. Ik moet toegeven dat hij met OIII eigenlijk wel makkelijker was dan verwacht. Het helderste stuk was direct opvallend, en perifeer was een zwakke waas te volgen. De ster stoorde iets om het helderdere deel op die plaats te zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Sh 2-91_20092019.jpg views: 79 grootte: 22,9 KB id: 1429876

Toen de maan al duidelijk was opgekomen zocht ik nog twee clusters op. NGC 6834 in Cygnus, vanwege Tom zijn magnifieke schets. Vond hem toch minder spectaculair dan op die schets. Bij 115x was hij al volledig opgelost en geen waas van achtergrondsterren. De vorm was wel aardig met een rij van vijf sterren. NGC 6874 was nog minder opvallend, niet ver van de crescent-nevel. Een tamelijk zwakke clustering van een twintigtal sterren.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 6834_20092019.jpg views: 79 grootte: 20,9 KB id: 1429877

Op zaterdag 21 september was het nog steeds uitstekende transparantie en ook drogere en warme lucht. Helaas was de seeing heel beroerd met grote blobjes waar geen eer aan te behalen viel. De SQM-waarde zat rond de 20,5 zo donker als het zijn kan vanuit de tuin.

Begonnen met een open cluster, NGC 6997 binnen in de Noord-Amerikanevel. In deze grote kijker wat minder spectaculair dan in een kleinere opening, waar hij als klein clustertje mooi door de nevelwaas heen schijnt. Nu was hij opgelost en tamelijk zwakke leden. Met OIII-filter ontvouwde zich een prachtig schouwspel met allerlei nevelflarden en scherp begrensd bij de Atlantische kust.

NGC 6765 in Lier kwam ook aan bod, niet ver van M 56. Dit is een vreemd object, met onregelmatig gevormd lichaam. Een langgerekt waasje was te zien, met filter kwam er nog een stukje bij aan. De uitbreiding zijwaarts was moeilijk precies te zien. De IDSG laat dit zoals wel vaker erg optimistisch zien.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 6765_21092019.jpg views: 79 grootte: 16,7 KB id: 1429878

NGC 6842 in Cygnus, ook een planetaire nevel, deze is vrij zwak. Ook interessant om de centrale ster te proberen, maar dat lukte niet, mocht het al mogelijk zijn, de seeing was hier echt spelbreker.

He 1-4 trok vanuit de IDSG ook de aandacht, zou niet al te moeilijk moeten zijn, is een PN dichtbij een mag. 11 ster. Leuk beeld met OIII-filter. Toch was de scherpe begrenzing van de nevel moeilijk.

Toen doorgegaan met sterrenstelsels. Met het grensmagnitudekaartje voor Pegasus kwam ik op 5,9, hoewel die waarde gebaseerd is op de zichtbaarheid van één sterretje.
    NGC 7457 in Pegasus. Een fraai langegerekt stelsel met een voorgrondster dichtbij de westelijke rand.

Het duo NGC 7332 en 7339. Populair object. 7332 is de helderste en langwerpig scherp gedefinieerd. 7339 is zwakker en diffuser maar oogt in het centrum onregelmatig. Moeilijk precies op te tekenen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 7332_21092019.jpg views: 79 grootte: 19,7 KB id: 1429879

Arp 28, NGC 7658. Fraai face-on stelsel, tamelijk helder. Gepositioneerd midden in een driehoekje van sterren. Het arp-kenmerk, de onregelmatige spiraalstructuur is behoorlijk toegankelijk. Zonder de positie te kennen was het op de juiste plek ingetekend.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Arp 28_21092019.jpg views: 78 grootte: 18,5 KB id: 1429881

Dan NGC 7448 of Arp 13. De kern is niet heel helder in vergelijking met de langgerekte halo. Het detail op het uiterste punt van de halo lijkt zichtbaar, beter dan verwacht.
    Toen was de maan al weer behoorlijk de hemel aan het oplichten en de povere seeing moedigde ook niet aan om door te gaan. Deze sessie kwam daarmee ten einde.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Arp 13 NGC 7448_21092019.jpg views: 79 grootte: 18,2 KB id: 1429880

Wat een ongelooflijk knappe tekeningen!
    Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
    457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Nou Tom
      Ik vind het knap dat je zoveel sterren in M27 ziet!
      Na tientallen jaren dingen laten zien aan leerlingen ben ik de laatste jaren eens voor mezelf begonnen.
      Voorlopig zit ik op 3 sterren met een 30 cm in M27 en 4 sterren met een 44 cm.Zonder filter en met vergrotingen tot 250x.
      Maar sqm als beste 19.6
      Dus ik moet er nog even aan trekken om de tien te halen!
      Ik heb het gevoel dat de Papenslagweg een betere hemel heeft dan Vossen in Uddel en dan vooral onder de 45 graden.
      Ik ben zeker 8 keer in Uddel geweest en altijd was het in de lagere hemelregionen knudde.
      Burel Hul liet me in 2018 nog een mooi beeld van Thor's helm zien in een 47 cm. Misschien is het daar toch beter dan in Uddel.

Commentaar

Leuk verslag, knappe schetsen en twee goed benutte avonden zo te zien. Vanuit het uiterste noorden van het land vond ik de transparantie op 21 sept een stuk minder dan op 20 sept en dat was ook te zien aan de SQM. De seeing was de 21e daarentegen wel best aardig. Zo zie je maar wat een verschil het kan maken afhankelijk van waar je je in het land bevindt...

Het is verbazingwekkend dat je op zo'n korte tijd zoveel tekeningen weet te produceren (en nog gedetailleerd ook!). Soms zit er zelfs maar 5 minuten tussen twee schetsen in . Je hebt toch ook de tijd nodig om een object te vinden en het nauwkeurig te observeren lijkt me (zonder echt nachtzicht vanwege het rode schetslicht). Het zal wel ervaring zijn, want mij lukt dat echt niet.
        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Toevallig heb ik twee jaar geleden ook sterretjes geteld in M27 op de Papenslagweg. Ik kwam toen met de 40cm tot 10 sterren en de allerhelderste net op de rand

Origineel geplaatst door fransvanschaik Bekijk bericht
          Ik heb het gevoel dat de Papenslagweg een betere hemel heeft dan Vossen in Uddel en dan vooral onder de 45 graden.
          Klopt, de Papenslag is de betere locatie van de twee, vooral laag in het zuiden scoort de Papenslag goed.

16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Bedankt voor de reacties.

@CB: Klopt, de seeing kan best variëren per locatie ondanks dat het dezelfde heldere hemel of luchtsoort lijkt te zijn. De tijdstippen rond ik af op vijf minuten, als een object zoals die laatste twee stelsels vlug gevonden is, dan duurt een waarneming inderdaad maar vijf minuten. Zeker als duidelijk is dat één vergroting optimaal is. Met zoeken erbij kom ik meestal toch aan een zes objecten per uur. Vergeleken met de automatische telescopen en alleen een notitieblok is dat natuurlijk nog best "bescheiden". En mooi dat je ook tot 10 sterren kwam.

@FvS: de vergroting kan best nog wat hoger, weet zeker dat je dan ook vanuit de Veluwe misschien wel een paar extra sterretjes kunt ontwaren tegen de nevelachtergrond.

Commentaar

Werken...
            X