Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk, 19 en 20 september, zwerven rond Sadr

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk, 19 en 20 september, zwerven rond Sadr

Donderdag 19 september klaarde het s’avonds mooi op in Noordwijk. De maan kwam om 22.07 al op, en was afnemend, maar toch stoorde hij erg weinig in tegengestelde richting, doordat er weinig vocht in de lucht zat.

Eerst met de Mewlon 210 een uitgebreide blik op Saturnus, met ADC heb je geen last van de lage stand, en was de met banden in pastelkleuren gehulde bol zeer fraai, met Cassinischeiding, dikke schaduw van de bol op de ring, en ook een schaduw van de ring op de bol, mooi!

Alle clusters bekijk ik met het Moon&Skyglowfilter, de galaxies met het Astronomik CLS filter.

Stock 1 in Vulpecula is een grote cluster, mooi in de 30 mm , met ca 25 heldere en ca 25 zwakke sterren er tussen.

NGC 6793 , cluster in Vul, strekt zich uit over ca 18’, met in het midden een duidelijke ronde verdichting van sterren. Niet duidelijk is wat nu de cluster is, Stropek noemt alleen de verdichting. Sue French twijfelt of de rest er ook bij hoort.

M 76, het OvdM is zonder filter bij 190x gemakkelijk te zien, met 2 lobben met in beiden een verheldering. Met OIII filter krijg ik het mooiste beeld bij 190x , een lichte insnoering tussen de lobben, met zeer duidelijke ophelderingen aan beide einden. UHC heb ik niet geprobeerd, volgende keer.

Dan naar Cygnus, de sluiernevel sla ik nooit over, prachtige structuren met de 30 mm (8ox) en OIII, en ook Pickerings Triangle is duidelijk zichtbaar.

NGC 6883; In de 12ES LER 92 graden (190x) een imposante grote ovale cluster van ca 6 vrij heldere, , plus, naarmate je langer kijkt, steeds meer zwakkere sterren. Ca 20’ diameter.

NGC 6871: een kleine concentratie van ca 10 sterren in een rijk sterrenveld.

NGC 6874: een vrij grote cluster van ca 20’diameter, ovale wolk van minstens 50 a 60 sterren, waarvan zo’n 20 vrij helder, onderin een vierhoek van sterren, de heldere sterren zitten meest in de rand van de cluster. Indrukwekkend!

O van de cluster staat een heldere wijde dubbelster.

Na 12 uur is ondanks de heldere maan nog steeds de melkweg van Cygnus tot Aquila te zien.

IC 4996: een slechts 7,5 miljoen jaar jonge cluster, helder boiogje van 4 sterren met wat neveligheid er omheen, in een rijk sterrenveld (190x).

M 56, kleine bolhoop in een rijk sterrenveld, flink wat sterretjes op de lichte bol, mooi! 192X

NGC 6910; ca 5’ grote pijl- of raketvormige cluster van ca 12 vrij heldere sterren met een wolk van zwakke sterretjes er omheen. Om de cluster heen staan nog veel sterren, het geeft de indruk dat het een ca 20’grote driehoekige cluster is met de pijl als centrum. Volgens Stropek is de pijl echter de cluster.

In de buurt geeft de IDSA twee kleine clustertjes vlak naast elkaar, BICA 1 en BICA 2.

BICA1 is een vierhoek van zwakke sterren, plus nog wat zwakkere ertussen en omheen, bij lang kijken zie ik 10 a 12 sterren.

Net ten N staat BICA 2, 3 heldere sterren in de vorm van het sterrenbeeld Driehoek, een neveltje er omheen, plus nog wat zwakke sterren.

Ook in de buurt staat Dolidze 44; die laat verrassend veel sterren zien, ca 10 a 12 vrij heldere, en middenin heel veel zwakke sterretjes van ca mag 15.

In Vul staat NGC 6802, een mooi langwerpig clustertje van ca 20 zwakke sterretjes. 192x.

Om kwart over een houdt ik het voor gezien.

Vrijdagavond is het weer mooi helder. Guus komt mij gezelschap houden met zijn nieuwe Cassegrain, over de vergelijking met de Mewlon schrift hij deze week nog.

Hij heeft ook een SQM meter. Met de maan om 22.30u al op meet hij tussen Lyr en Dra 19,74 om 23.30u, en richting zee 19,87. Naar Pegasus meen ik 19,4. daar stoort Schiphol al behoorlijk.

Als Guus weg is bekijk ik nog:

NGC 7063; een ovale cluster met heel veel sterren.

M 27: Met het Moon&Skyglowfilter zijn 7 voorgrondsterretjes te zien, inclusief de centrale ster.

NGC 7209, cluster is het mooist in de 22 nagler (110x), ca 70 sterren, veel vrij helder, de cluster is wat driehoekig, met in het midden een vrij lege ruimte.

De Fairy ring in Cygnus heb ik nog eens bekeken, nu zie ik ook die zwakke sterren die TomC zo fraai getekend heeft.

Dan nog wat galaxies rond Pegasus:

NGC 7217; ovaal, met sterkern (152x)

Het paar NGC 7332 en 7339 is mooi te zien, 7332 lijkt een kleien versie van M 31, 7339 lijkt groter en egaal ovaal. Opvallend is dat het CLS filter hem beter laat zien als het M&S filter.

In Stephan’s Quintet kan ik 4 stelsels zien, bij 192x. Idem bij 240x.

NGC 7479, groot ovaal stelsel, ik zie verder geen details.

NGC 57; klein, rond en lichtzwak.

Ik sluit tegen 2 uur af met Uranus, bij 345x een mooie groene schijf.

Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Indrukwekkend aantal gave waarnemingen. Ja ook ik ben een paar avonden achtereen actief geweest.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Weer een rijke oogst aan waarnemingen. Jij blijft maar scoren!

Doet me plezier te lezen dat je ook mooi complementair gebruik maakt van de Neodymium en de CLS filter op vele deepsky objecten. Het maakt soms nét dat beetje extra verschil.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Genoeg te zien in dat gebied. Interessant om je SQM-metingen te zien.
        Tussen 19,87 en 19,4 zit nog wel een verschil. Maar valt nog niet tegen.

Commentaar

Leuk, NGC6802, mijn favoriete open cluster. Ik heb hem zaterdag in het Dijkgatsbos ook weer gezien, heel mooi met die twee dubbelsterren in de Coathanger.
          Verbazend weer hoeveel je hebt kunnen zien bij zo'n bescheiden SQM.
          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
          True light is from above

Commentaar

Dank voor de reacties. reflector : het is een behoorlijk verschil. Zoals je weet is bij mij de halve hemelkoepel verlicht door Schiphol, Noordwijkerhout, Leiden en Den haag, en de andere helft ligt boven de duinen en de Noordzee, en dat scheelt precies het wel of niet zien van bv NGC 891, of Stephans Quintet. Gisteravond kon ik tussen de sluiers in een donker stukje net de spiralen van M51 zien, omdat die , weliswaar laag, boven zee stond. Naar de ander kant kun je dat vergeten, maar daar was Saturnus dan weer prachtig. Ook mijn favorieten, de clusters, hebben gelukkig niet zo veel last van lichtvervuiling.
            Rem : tja, we moeten het er mee doen! Maar volgens Deepskylog heb ik al 1777 verschillende objecten gezien, bijna allemaal in Noordwijk, dus er is genoeg te zien in de randstad.
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
            X