Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

FF mijn widefield telescoop pesten....

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

FF mijn widefield telescoop pesten....

Gisteravond leek de atmosfeer helder en droog, dus ging ik op pad met mijn "nieuwe" telescoop, de 150 f / 5 Skytraveller.

Eerder die ochtend had ik de binnenkant van de telescoop met een lichtje aan beide kanten bekeken en een paar kleine plekjes aan de focusser opgemerkt die net een tikkie donkerder naar mijn smaak mochten zijn. Dus verwijderde ik de focusser, die hoe dan ook een kleine hoeveelheid vet tussen wat bevestigingsringen mocht hebben en schilderde de plekken matzwart. Leuk om een ​​pikzwarte omgeving rond het objectief te zien en in de lens te kijken met als resultaat een zwart gat.

Dus ik kwam naar buiten en ging gelijk voor Saturnus, wat geen probleem is voor de widefielder. (Koop een widefielder en begin met een planeet ) Bij 150X stond de planeet fel en mooi scherp afgebakend tegen de achtergrond, met een hoop details die men van deze geringde planeet verwacht. Ringen, Cassini-scheiding, een donkere band, de ietwat donkere pool en de schaduw van de planeet op de ringen, evenals een hint van de schaduw van de ringen op de bol.

Ik ging naar Altair om de collimatie te controleren en merkte een zeer lichte verbetering op dankzij het onderhoud aan de focusser. (er was tevens wat speling geweest op de draaiende ring) Met de inbussleutel probeerde ik nog meer verbetering met de drie kleine bouten en Altair in het zicht, maar dit was alles.

Hoewel ik nog steeds de do's en do-nots aan het uitproberen ben met deze telescoop, kan ik het niet laten om te genieten van de mooie beelden die hij geeft. Ik breng altijd een bezoek aan Caroline's 'Rose en ET NGC457. Terwijl je daar bent, kun je natuurlijk ook NGC663 en M103 meenemen. Een beetje te vroeg voor dubbele Cluster NGC 884 en 869 en Stock 2, nog steeds achter het dak, maar die kwamen gewoon wat later. Mijn "Galaxy- rij" is altijd een leuke: Aflopend van M110, naar M31, M32, NGC404 Mirach's Ghost naar M33. De Skytraveller liet ze allemaal zien. M45 was een prachtig gezicht. Ik heb een blauw filter geprobeerd voor wat neveligheid. Nog steeds te laag.

Een leuke verrassing was Blue Snowball, ngc7662. Bij lage vergroting viel ze echt op als een heel blauw bolletje, vergeleken met de aangrenzende sterren in het twee graden tellende veld. "Ze is heel blauw", mompelde ik, "......en schattig." Bij hogere vergrotingen werd de blauwe kleur bleker, het werd duidelijk dat ze helemaal niet rond was, meer een eivorm. Tweede "wauw" kwam toen ik besloot het UHC-filter erin te doen. Ze leek uit het oculair te branden! Bij de hoogste vergroting ( ik houd dat op 300X) werd wat oppervlaktestructuur zichtbaar. Ik wist dat bij nog hogere vergrotingen in een dikkere spiegeltelescoop of refractor, nog veel meer details zichtbaar zouden zijn.

Met een goed humeur wendde ik me tot M76, de kleine halter. Oeps. Wat een verschil! Veel zwakker, maar goed zichtbaar. Ik kon de twee helften van de halter zien en het UHC-filter maakte het een beetje beter. Een vlinderstrikje. Het herinnerde me aan het beeld dat ik had in mijn oude oranje C8. Het beeld was zo goed als hetzelfde, met dit verschil dat ik deze keer door een achromaat van 6 inch keek.

Die gedachten herinnerden me aan een oude vergelijking enkele decennia geleden tussen mijn oude C8 en een lange 4 inch refractor. De C8 won op lichtverzamelend vermogen maar zeker niet op beelddefinitie. Van het een kwam het ander en ik besloot deze widefielder uit te proberen op een object waarvoor hij niet bedoeld was. Gewoon om mijn telescoop en mezelf een beetje te plagen. Dubbelsterren- tijd!

Ik tikte de co÷rdinaten van SAO 74359 in de controller. Volgens Cambridge Double Staratlas hebben de twee 6.1 en 6.5 sterren een scheiding van 1 boogseconden. Tot mijn aangename verrassing liet de telescoop ze duidelijk zien op 300X. (Zeiss Barlow en Pentax XO5). Later ontdekte ik in Stelle Doppie dat de scheiding gegroeid is tot 1,2 "

Cambridge Double Starlas geeft voor magnitudes 6.1 en 6.5 Scheiding 1.0 " Hoek 330░
    Sky Safari geeft voor magnitudes 5,5 en 6,5 Scheiding 1,2 " Hoek 334░
    Stelle Doppie geeft voor magnitudes 6.1 en 6.5 Scheiding 1.2 " Hoek 334░

De volgende, SAO 37878 in Andromeda was een brug te ver. In de Cambridge genoteerd als 6.6 en 7.2 met scheiding 0.8 ", werd het duidelijk dat de seeing niet goed genoeg was voor deze test, hoewel een langwerpige vorm zo nu en dan doorschemerde. Later ontdekte ik in Stelle Doppie dat het sterrenpaar was geslonken tot 0,6 ". Geen wonder! Dat is eigenlijk buiten de gebruikelijke mogelijkheden van een zes incher!

Cambridge Double Starlas geeft voor magnitudes 6.6 en 7.2 Scheiding 0.8 "Hoek 294░
    Sky Safari geeft voor magnitudes 6.1 en 7.2 Scheiding 0.6 " Hoek 308░
    Stelle Doppie geeft voor magnitudes 6.6 en 7.2 Scheiding 0.6 " Hoek 308░

Op het plaatje zien we bij beide dubbelsterren een gedeeltelijk helderder eerste diffractiering aan de rechterkant; dat komt door de axiale coma die zichtbaar wordt bij 300X op sterren van deze grootte. In de praktijk echter overstemt de seeing de zichtbaarheid ervan goeddeels

Links "makkie" SAO 74359. Rechts "struikelblok" SAO 37878

Click image for larger version  Name:	SAO 74359 and 37878 Andromeda 6inch F5.png Views:	44 Size:	4.0 KB ID:	1429361

Tot slot zocht ik naar M74. Hoewel ik op de juiste plaats was, was het een ja, nee, ja, nee, nee, misschien..of toch...?
    Nog te laag in de lichtpollutiesoep.. Nog te vroeg in de herfst. Ik neem genoegen met "later".

De widefield telescoop heeft zich uitstekend geweerd...

Last bewerkt door John Baars; 23-09-19, 18:23.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

He, wat een heerlijk verslag weer, en dat vanuit de stad. Er gaat niets boven mooie sterpuntjes!
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
    X