Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uddel 21 september 2019

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uddel 21 september 2019

Gisteravond waargenomen aan de Kruisseltseweg in Uddel.
    Ik had het rijk alleen; van Kring Minnaert en Amersfoort kwam niemand opdagen. Zelfs geen publiek.
    Door moeilijkheden met het zoekersysteem heb ik maar 3 kwartier effectief waargenomen met mijn zelfbouw 45 cm f4.9
    De lucht was behoorlijk transparant en boven 45 graden best aardig.SQM zenit 20.3 a 20.4 om 23 uur. Thuis in de tuin in Wijk bij D is het in de avond 19.7 op zijn best, in de nanacht 20.0
    Ik was vooral op zoek naar vage dingetjes. Dat "op zoek zijn"is dus de hoofdmoot geworden!
    NGC 7332 en 7339 heb ik wel prima kunnen zien,een als een ovaal met helder middendeel,de andere als een vage ovalen geest.
    Ook nog 6646 en 6675 met veel moeite kunnen ontwaren boven Wega.
    NGC1 en 2 zijn erg onzeker, NGC 16 wel duidelijk gezien.
    Als laatste,toen de maan als een geelwitte schijf tussen de bomen omhoog kwam, Neptunus.
    Bij 90 x al duidelijk een lichtblauw, piepklein schijfje. Bij 358 x een opvallend egaal lichtblauw schijfje.

Toch wat mooie dingen gezien! Ik kon zelf helaas niet, waar ik flink van baalde gezien de toch goed uitziende omstandigheden.
    Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Werken...
    X