Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Op zoek naar Neptunus

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Op zoek naar Neptunus

Omdat Neptunus deze maand goed zichtbaar is, het vanavond toch nog redelijk helder is geworden en ik morgenavond weer aan mijn nachtdiensten begin, ga ik toch nog maar even buiten.
    Het is tegen een uur of twaalf en omdat ik niet al te laat naar bed wil, besluit ik om een poging te wagen met mijn Canon 15x50 IS. Ik verwacht uiteraard geen heldere planeet als Jupiter of Saturnus, die deze avond ook zichtbaar zijn (geweest), maar ik wil proberen in ieder geval Neptunus te kunnen vinden als voorbereiding voor een poging met de 10 inch Dobson die hopelijk in de komende weken zal plaatsvinden.
    De nog bijna volle maan klimt naar boven en is het nachtelijk landschap al flink aan het verlichten als ik plaats neem in mijn tuinstoel. Op mijn mobiel heb ik Sky Safari om me te helpen Neptunus te vinden. Met het blote oog zie ik weinig rondom de maan maar dat is wel het gebied, met name de rechterkant, waar ik vanavond mijn aandacht op richt. Ik probeer in SkySafari een beetje in te schatten wat ongeveer de positie ten opzichte van de maan is in het gebied waar ik Neptunus verwacht. Ik richt de kijker op dit gebied en zie van alles maar ik heb eigenlijk geen idee waar ik precies naar kijk. Na een tijdje rond getuurd te hebben pak ik SkySafari er weer bij, ik besluit op zoek te gaan naar ψ1, ψ2 en ψ3, drie sterren die niet te ver van Neptunus af staan en (althans in Sky Safari)redelijk zichtbaar moeten zijn.
    Als ik de kijker weer omhoog richt, merk ik dat de batterijtjes van de beeldstabilisatie er geen zin meer in hebben. Omdat dit wel erg oncomfortabel kijkt ga ik naar binnen en vind gelukkig nog twee AA batterijtjes en kan ik weer verder met waarnemen.
    Omdat ik eigenlijk nog niets vind waar ik referentie aan heb, merk ik dat ik niet op de goede plek zoek. Nadat ik in SkySafari het plaatje van het berglandschap op de horizon heb uitgezet, zie ik dat de horizon eigenlijk lager zit dan ik dacht. Ook valt mijn oog op de ster Deneb Kaitos die linksonder de maan staat, deze neem ik mee in mijn inschatting voor de positie van Neptunus en merk dat ik het dichter bij de maan moet zoeken.
    Weer richt ik de kijker omhoog en vrij snel vind ik de drie gezochte sterren. Nu kan het niet zo moeilijk meer zijn, ik ga verder omhoog met de kijker op zoek naar de ster φ Aquarii, hier zou Neptunus naast moeten staan. Ik herken zowaar het patroon van de verschillende sterren dat ik zag in SkySafari en dan zie ik φ Aquarii. Victorie! Maar waar is Neptunus? Als ik mijn blik laat ontspannen zie ik rechts van φ Aquarii onmiskenbaar een klein puntje, dat misschien zelfs een beetje blauw lijkt, ik heb Neptunus eindelijk gevonden. Nog even kijk ik naar dit beeld en probeer het zo goed mogelijk in mijn geheugen op te slaan, na een paar minuten, om kwart over een sta ik tevreden op, leg de kijker binnen op het aanrecht en ga naar bed.
    Mijn vrouw is nog wakker en enthousiast begin ik haar te vertellen dat ik Neptunus heb gevonden. "Wat leuk, maar nu wil ik slapen" zegt ze, en dat is wat ik dan zelf ook maar ga doen.
    Last bewerkt door Ster; 15-09-19, 11:59.

Leuk verslag (en goed gekozen forumnaam ). Neptunus is niet echt een bijzondere verschijning, maar het is natuurlijk wel leuk om de (vaak laatst ontbrekende) planeet "af te vinken"! Goed gedaan en ik ben benieuwd naar je waarnemingen met de 10 inch dob.
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Bedankt Cloudbuster, ik ga zeker mijn ervaringen met mijn dob hier delen.

Commentaar

Mooi hoor met je 15x50 ! Die blauwe kleur klopt helemaal. Vergeet niet als je hem gaat pakken in je 10" dat je flink moet vergroten om hem reeds als een 'bolletje' te willen herkennen. Met Uranus (lichtblauwer!) heb je al gemakkelijker een 'bolletje'.
        Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Bedankt Coldfieldboundary, die tip ga ik ter harte nemen!

Commentaar

Werken...
          X