Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 13 september, hoezo volle maan…

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 13 september, hoezo volle maan…

Volle maan, dan ga je toch niet waarnemen! Nou, wel dus, en er valt nog heel wat leuks te zien.

Overdag aan het strand was al te zien dat de atmosfeer zeer transparant was, vanuit Katwijk waren de hoogovens en het Botlekgebied gemakkelijk te zien, en Meteoblue gaf ook nog een redelijke seeing aan, dus alle reden om de Mewlon 210 weer in stelling te brengen.

Om half elf als eerste M 92 in beeld gezet. Met het Moon&Skyglowfilter waren verrassend veel zwakke sterretjes rond de mooi opgeloste bolhoop te zien.

Dan twee clusters in Cas: NGC 663 was fraai, al misten de zwakste sterren, en de vrij zwakke NGC 654 liet in de sterrenwolk nog heel wat zwakke sterretjes van ca mag 14 zien.

Eens kijken wat nevels doen bij volle maan:

M 27 , met kometenfilter bij verschillende vergrotingen erg mooi, veel sterren er omheen, maar die zie je niet op de nevel, maat het klokhuis was mooi te zien, met wat aanvullende neveligheid, en duidelijk helderheidsverschil tussen de twee helften. De W zijde was wat helderder.

De sluiernevel was met OIII zichtbaar, hoewel natuurlijk wel zwakker dan zonder maan, maar toch.

Ook M 71 liet nog aardig wat sterretjes zien met het M&S filter.

Dan ben ik verder gegaan met wat uitdagende dubbelsterren.

Eerst STF 2872, die cloudbuster zo fraai heeft geschetst. Bij lage vergroting twee bijna even heldere sterren. De zwakkere splitst met de 7XW bij 345x gemakkelijk in twwe mooie witte stipjes.

Scheiding is 0,8”.

Ook de Fairy Ring, die Cloudbuster noemde, heb ik opgezocht. Erg fraai, maar bij die heldere maan vallen de kleuren niet erg op, alsook de zwakke sterretjes ertussen. Die zoeken we later wel weer eens op.

Vervolgens naar Cepheus:

STF 2675; mags 44/83, een blauwwitte hoofdster met een zwakkere blauwe begeleider, mooi paar.

STF 2751: mags 62/69, 1,6” , perfect gescheiden in de 7XW bij 345x.

Beta 152: mags 72/88, 1,1” , ook perfect gescheiden bij 345x.

STF 2780; dit is een viervoudige ster, in een kleine sterrengroep. Mags 61/68 zit slechts 1,0” uit elkaar, en is bij 345x goed gescheiden. Op resp 121” en 62” staan nog mags 89 en 103.

En dan de topper van de avond: H I 48. Mags 72/73 en een scheiding van slechts 0,5”!

Ik probeer eerst bij 485x, maar dat is niet goed scherp te krijgen. Dan de 7XW er weer in, en nu zie ik bij vlagen twee hele kleine sterpuntjes vlak bij elkaar, nog net gescheiden. Volgens de Dawes limiet kan ik 0,55” scheiden, daar ben ik dus iets overheen, ik denk wel dat dit het maximale is wat ik uit deze kijker, die me steeds weer verbaast, kan halen.

Deze sterren zijn beiden zonstypen, staan 30AE uit elkaar, met een omlooptijd van 82 jaar.

STF 2801; mags 79/86 , 2,1” , bij 345x mooi paar.

Dan loopt het tegen enen, vanaf twaalf uur komen er al wolken opzetten, ik stop er mee.

Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Mooie waarnemingen Die H I 48 zoeken we natuurlijk op, maar met een scheiding van 0.5" heb ik er wel een hard hoofd in dat die gaat lukken. Maar wie weet!
    16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Leuk, had al bijna zoiets verwacht met dubbelsterren.
      Die nauwe maakt me ook wel nieuwsgierig.
      Hoewel Zeta Bootes was volgens mij een tijd geleden (2016) hier ook besproken, die was met 0,4" nog nauwer.
      Met de 20 cm Newton was die als dubbelster herkenbaar bij 485x.
      Staat nu wel te laag om nog te kunnen zien.

Commentaar

Nou, net even H I 48 in de 10" gezet en tot mijn verrassing was deze op momenten van de beste seeing (zo'n 10% van de tijd) inderdaad te splitsen en eigenlijk voordurend wel als "8" te zien.

Ik moest trouwens wel even speuren op internet om de locatie van deze dubbelster te vinden, maar vond het uiteindelijk hier. Er staat ook bij dat het een goeie subarcsecond resolution test is, grappig... Ik zal hem later nog eens proberen met de 16", maar daar verwacht ik minder van omdat die minder mooie sterbeeldjes geeft op hoge vergroting.

Erg leuk, bedankt voor de tip
        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Ja, gewoon lekker waarnemen...alleen al omdat het kan. Maan of geen Maan. En ach, dat Maantje pakken we gewoon even mee..
          Vanavond vond ik enkele open hopen in Cassiopeia en Zeta Herculi al heel leuk.
          Bedankt voor je verslag!

Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Bedankt voor de reacties!

reflector : Zeta Boo staat 13 x waargenomen in DSL. Bob Hoogeveen is de enige die hem goed gescheiden heeft gezien, maar dat was in 2010, toen hij 0,8" was. Ik heb hem ook een aantal malen geprobeerd in 2018 en 2019, en zag hem soms uitgerekt. Volgens de Cambridge Atlas was hij in 2015 0,5" , hij was in 2017 minder dan 0,4" en dan staat er "reappears s.f in 2029. Ik weet niet wat ze met s.f bedoelen, maar het lijkt me toe dat hij dan pas weer boven de 0,4" komt.

cloudbuster e Cambridge Atlas gebruik ik altijd. Ik dacht dat je die wel had, zeer aanbevolen!

Commentaar

@Skyfan,

Heb even gezocht: dit waarneemverslag bedoelde ik over zeta bootes.

https://www.astroforum.nl/forum/inst...ijd-2014/page3

Afgelopen nacht heb ik ook het lijstje van jouw verslag gedaan. Leuke waarnemingen.
              Ook HI148 viel voor de 20 cm opening, als een achtje zoals Cloudbuster beschreef.

Commentaar

Interessante link over Zeta Boo op CN. Ik zag hem in juni en juli iets uitgerekt, maar meer zit er dus niet in, als ie zelfs naar 0,05" gaat. Over tien jaar nog eens proberen :-).

Commentaar

Werken...
                X