Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Voor de eerste keer GOTO

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Voor de eerste keer GOTO

Afgelopen week kocht ik via MP een Celestron Advanced GT (de Coffee Grinder). Eigenlijk ben ik best een met-de-hand-puritein; afgezien van volgmotoren voor fotografie of om zaken lang in beeld te houden, heb ik in 30 jaar nooit een GOTO systeem gebruikt. Maar omdat ik regelmatig mensen over de vloer krijg om naar de sterren te kijken en ze meestal vragen of ze a) b) c) en d) kunnen zien en ik niet alles mentaal kan plate-solven, ben ik overstag gegaan.

Het kopen van zo'n wat ouder goto-systeem is een mix van angst en verwachting; een beetje zoals Sinterklaas vroeger was. Wat nou als hij het toch niet doet? Doe ik het straks wel goed? etc.
    Bij het binnen proberen lijkt alles te werken, maar op sterren uitlijnen die er niet zijn, leidt dus tot onzinnige resultaten die alleen de twijfel maar voeden. Gelukkig ging het updaten van de firmware van zowel de handcontroller, als de Motor Controllers vlekkeloos, dus dat was een stress-factor minder (ik zag mezelf al met totaal nutteloze motoren staan)!

Zondagavond was het een paar uur helder (met na 22.00 echt alle wolken verdwenen). Alles opgesteld, op het oog noord-zuid en dan 2 star-align. Om het de montering zo moeilijk mogelijk te maken, had ik de 150/1800 maksutov er opgezet. Dat geeft al snel kleine beeldvelden, dus dan moet de montering zijn precisie bewijzen. In totaal vier sterren voor het alignen gebruikt: Arcturus, Vega, Deneb en Altair. Aangezien de montering de veilige route kiest (vanwege het snoer naar de DEC-motor en om niet over de kop te gaan), dacht ik af en toe dat het apparaat het toch niet deed, maar met wat meer geduld draaide het ding richting de sterren (met overigens inderdaad een geluid alsof je het gras aan het maaien bent - sorry buren!)
    In eerste instantie zit hij er vrij ver naast (daarom werkt het binnen dus niet; de afwijking is veel te groot). De tweede ster is al wat beter. De derde is vrij goed en bij ster vier zit de montering er zo goed als op. De zweetdruppels op mijn hoofd waren verdampt en langzaam aan begon ik me goed te voelen over deze montering.

Dan de echte test natuurlijk: op naar M15 (niet al te ver weg). Grom grom en inderdaad, keurig in het midden van een Meade 5000 26mm. Omgeruild voor de 14mm (bijna 130X minder dan de volle maan aan blikveld). Nu M92 - grom grom; en prima in het beeld. Nu begon ik me echt te ontspannen. M57 tegen zenit aan - kijken hoe dat gaat. Nou prima dus! Het vlekje prijkt net iets rechts van het midden. Door er net naast te kijken, wordt het in het midden donkerder. Het is duidelijk niet de beste avond ooit, maar daar ging het ook niet echt om.

Nu naar M27 (Halternevel) en daar snel aangekomen. Ik besluit meteen om 3 filters even te testen: een Astronomik CLS, een UHC (merk onbekend) en een OIII (merk onbekend). De UHC maakt alles alleen maar extreem donker. De CLS werkt goed om de achtergrond donker te maken. Het appeltje is duidelijk te onderscheiden. Het OIII filter is interessant: directe visie levert op het oog weinig winst op, maar met perifeer kijken is de appelvorm ineens veel duidelijker dan zonder filter perifeer, vooral de binnenkant ervan licht op als een lampje. Blijkbaar loont dat filter zich indirect wel. Na naar de Maan en Saturnus getuft (zonder filter natuurlijk) om ook de tabel zonnestelselobjecten te testen, waarna ik eindig bij M13. Bij wat hogere vergroting (250X ongeveer met een 7mm) mooi veel opgeloste sterren op een donkere achtergrond met de karakteristieke armen van M13. Dan komt de laatste test van de avond: besturing met Stellarium.

Ergens had ik gelezen dat er wellicht plugins nodig waren, maar ik ben koppig, dus ik steek gewoon de USB naar R232 converter in mijn computer, start Stellarium, activeer de telescoop besturings-plugin en selecteer COM3. In een keer raak. Op het stellarium scherm verschijn een rood cirkeltje op M13. Ik klik nog eens op M92 en grom grom daar gaat hij.
    Waarom zou je; je hebt toch de handcontroller? Nou, ik had nog nooit van de Vliegende Eenhoorn cluster, of de Gat in een Cluster cluster gehoord, maar Stellarium wel. En verdraaid: ik herken er een paardje met een punt op z'n hoofd en een ringetje van fijne sterretjes. Dat opent toch een heel nieuw hoofdstuk vol mogelijkheden, nietwaar?

Alles wordt nu wat vochtig en morgen weer een werkdag. Ik ruim alles op en ga tevreden richting bed.

Nu rest alleen nog een test van de nauwkeurigheid van volgen na secuur uitlijnen m.b.v. drift alignment. Ik ben benieuwd of deze montering zich een beetje voor fotografie leent. De 5 cm dikke poten beloven wat dat betreft heel wat, maar de geluiden hieromtrent zijn online nogal gemengd. Als het volgen wel goed gaat, is het natuurlijk met Stellarium een koud kunstje allerlei objecten aan de hemel te vinden.

To be continued...

Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Leuk verhaal; hilarisch geschreven. Ik heb het gelezen met een smile op m'n gezicht. Txs.

Goed dat het zo goed bevallen is.

Commentaar

Heb deze montering ook onder mijn C8 gehad en hij doet zijn bijnaam inderdaad eer aan. Als je de snelheid van het slewen iets lager zet, neemt het geluid overigens af, echt stil wordt hij echter nooit.

Helaas heb ik destijds in een poging de firmware te updaten, de boel dusdanig verprutst dat ik de motoren niet meer aan de praat kreeg. Deze heb ik uiteindelijk maar verwijderd en heb er dus uiteindelijk maar een handbediende EQ5 van gemaakt.
      **** Sidewalk Astronomy Montferland ***

Commentaar

Origineel geplaatst door Manudroid Bekijk bericht
        Heb deze montering ook onder mijn C8 gehad en hij doet zijn bijnaam inderdaad eer aan. Als je de snelheid van het slewen iets lager zet, neemt het geluid overigens af, echt stil wordt hij echter nooit.

Helaas heb ik destijds in een poging de firmware te updaten, de boel dusdanig verprutst dat ik de motoren niet meer aan de praat kreeg. Deze heb ik uiteindelijk maar verwijderd en heb er dus uiteindelijk maar een handbediende EQ5 van gemaakt.
        Ik las idd ergens dat de "custom slew rate" op 1 (traagst), 2 (gemiddeld) en 3 (snelst) kan en dat standaard 3 de stand is. Ik ga stand 2 en 1 proberen!

Ik heb misschien mazzel gehad, maar de updates gingen pijnloos. Wel balen dat het misging zeg!. Moest je de motoren echter verwijderen? Als je de koppelingen losdoet kun je toch met de hand sturen? Of heb je wel fijncontrole-knoppen op de asjes gezet?
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Het kopen van zo'n wat ouder goto-systeem is een mix van angst en verwachting; een beetje zoals Sinterklaas vroeger was. Wat nou als hij het toch niet doet? Doe ik het straks wel goed? etc.
          Ja, ik ken dat gevoel.
          In 2011 kocht ik een tweedehands GPDX met Skysensor. Het geheel was toen al 9 jaar oud. Angst en beven.

Op wat gedonder met de snoeren na draait die bij mij nu ook al inmiddels bijna 9 jaar. En staat zelfs buiten onder een zeil. ( niet de electronica natuurlijk)

Veel succes met je aankoop!
          Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterren kijken in de stad Bekijk bericht

Ik heb misschien mazzel gehad, maar de updates gingen pijnloos. Wel balen dat het misging zeg!. Moest je de motoren echter verwijderen? Als je de koppelingen losdoet kun je toch met de hand sturen? Of heb je wel fijncontrole-knoppen op de asjes gezet?
            ik heb er inderdaad flexibele assen opgezet. De motoren en de handcontroller heb ik overigens nog wel bewaard. Wellicht dat ik er nog eens tijd insteek, of er iemand anders blij mee kan maken. Ik kan me wel herinneren dat het updaten bij mij een crime was. Websites die niet meer up-to-date waren, links die niet meer werkten etc.

De montering an sich is zeker niet slecht voor visueel, fotografisch heeft hij dezelfde beperkingen als elke willekeurige Chinese EQ-5 ( standaadversie dus geen HEQ5 of dergelijks).

**** Sidewalk Astronomy Montferland ***

Commentaar

Werken...
            X