Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Woensdag 7 augustus 2019: Roche ... ehh ... Sourbrodt!

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Woensdag 7 augustus 2019: Roche ... ehh ... Sourbrodt!

Door omstandigheden is er niets gekomen van waarnemen tijdens de onbewolkte periode van juni/juli dit jaar, dus zodra het weer helder zou worden, moest er waargenomen worden. En aangezien ik vakantie heb, is een waarneemactie door de week prima mogelijk. En ook nodig: tijdens de laatste waarneemactie in La Palma zijn de (deelbare) reistrussen van de 13 inch reisbino tijdens de vlucht naar huis door gegooi met de koffers beschadigd, en voor de komende reis naar La Palma (eind september) heb ik een aantal wijzigingen doorgevoerd om dat te voorkomen. Deze wijzigingen moeten uiteraard uitgeprobeerd worden, en wat is daar nu beter voor dan een nachtje in de Ardennen? Niets, toch zeker.

Langs de weg in Duitsland, na Monschau, op weg naar Rocherath. De hemel ziet er goed uit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190807 - 21.20MEZT - C.JPG views: 18 grootte: 312,6 KB id: 1425128

De uren voorafgaand aan een periode van opklaringen, regende het, wat goed is, want dat leidt vaak tot zuivere luchten. Ik was ruim op tijd op weg naar Rocherath, maar het viel me wel op dat het overal kletsnat was, plassen water op de weg; wat zou dat betekenen in Rocherath? Eén grote pratsjboel en kletsnat gras, en dus continue aandauwende vangspiegel? Dan maar door naar Sourbrodt, waar een verharde ondergrond in dit geval misschien beter is dat de landweg in Rocherath. En inderdaad, op weg naar Sourbrodt werd het beter, en de ondergrond bleek inderdaad prettig droog.

Wel was er weer bezoek te Sourbrodt: een camper met de gordijnen dicht (mét bewoners), en vier auto's met rondhangende jongeren. Last had ik er niet van. De 13 inch dobson opbouwen en collimeren ging snel (alles stond vrijwel goed; collimeren was een eitje). Net klaar daarmee, verdwenen de rondhangende jongeren en verscheen er aansluitend een boswachter (met pistool in z'n holster) ten tonele. Een dobson-telescoop had hij duidelijk nog nooit gezien, maar toen ik 'm de maan liet zien (die rond middernacht onder zou gaan), was hij razend enthousiast. GSM erbij, foto's maken door het oculair, en het werden ook nog eens goede foto's. Jupiter, mét maantjes, vond hij prachtig. Even verder pratende, bleek hij een Swarowski spottingscope te hebben, waar doorheen hij vogels fotografeert, ook met de GSM, o.a. van uilen in bomen. Inderdaad mooi.

De sterrenhemel om 23:00hr. De maan verdwijnt net achter de bomen, maar er zijn nog veel te veel wolken. Opname 120 seconden belicht via Sigma 4.5mm F2.8 Circular Fisheye op F3.5 met Pentax K3 op ISO 800, en gevolgd met auto-return tracker op basis van Vixen SuperPolaris.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190807 - 23.00MEZT - C.JPG views: 16 grootte: 35,3 KB id: 1425129

Rond 23hr, SQM19.76 en er hangt bewolking, conform de voorspellingen. Deze bewolking zou rond middernacht verdwijnen, ongeveer op het moment dat de Halve Maan zou ondergaan. Nu weerlicht in het oosten, maar ik heb daar geen last van.
    23:20hr. Wega, Deneb en Altair schijnen door de wolken heen, maar verder is er niet veel te zien.
    23:50hr en het begint vanuit het westen open te trekken. Noorden en zenith zitten nog helemaal dicht.

De hemel trekt open om 23:49hr.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190807 - 23.49MEZT - C.JPG views: 16 grootte: 33,1 KB id: 1425130

23:55hr, SQM20.84. De bewolking is vrijwel helemaal weg; de Melkweg is goed te zien. In de buurt van Altair ga ik op zoek naar donkere Barnard-nevels. Op kaart 85 van de Uranometria zijn westelijk van Altair zeker twaalf donkere nevels te zien binnen een gebied van ongeveer zeven bij zeven graden. Even wachten tot een nieuw wolkendekje weg weer is.
    Vanuit Altair drie graden naar het noorden, kom ik bij π Aql uit, een ster van magnitude 5. Net zuidelijk ervan staat donkere nevel B340, die qua vorm een beetje lijkt op de Cressent Nebula, maar dan in donkere uitvoering. Deze donkere nevel is niet heel donker in de XW30; meer een wat grauwer geheel aan de sterrenhemel; veel minder donker dan andere donkere nevels die ik eerder zag. De drie uitstekels vallen niet erg op; de aanzetten ernaar zijn duidelijker waarneembaar.
    Ruim een graad naar het oosten staat open sterrenhoop NGC6837; het is in de XW30 een heel kleine concentratie van drie of vier zwakke sterren. Perifeer zie ik wat meer, maar het blijft een armzalige bedoening. Met de XW10 zie ik niets meer, doordat er weer bewolking in de weg hangt. Het is 0:12hr. Aan de westelijke horizon, onder Ursa Major, komen steeds meer grote wolken die mij in de weg gaan zitten.
    0:18hr en de hemel is totaal dichtgetrokken.
    0:45hr en het begint in het westen weer wat open te trekken; de meeste bewolking hangt in het noorden. Intussen is de vangspiegel beslagen, dus de dauwverwarming aan.
    0:51hr, SQM21.13. Ik bekijk weer open sterrenhoop NGC6837 met de XW10 in de 13 inch. Ik zie vijf sterretjes waarvan met wat fantasie gezegd kan worden dat het een open sterrenhoop is; het is absoluut geen indrukwekkend object.

Een beetje oostelijk staat de ster φ Aql, met net noordelijk vier sterren op een rijtje met noordelijk ervan open sterrenhopen NGC6840 en NGC6843. Ze zijn alletwee meteen herkenbaar als kleine, zwakke open sterrenhopen in de XW30; veel opvallender dan NGC6837. De meest oostelijke (NGC6843) is misschien net iets helderder dan de westelijke (NGC6840). Over naar de XW10; de afstand tussen beide sterrenhopen is een half beeldveld. NGC6840 is wat groter; er staan 14 helderdere sterren in. In NGC6843 staan zo'n acht sterren wat meer op een rijtje; wat minder opvallend dan NGC6840.

Terug naar Altair; westelijk staan meer donkere nevels. Er zit weer eens een wolkenbandje voor de gebieden waar ik waarneem; even wachten dus.
    Westelijk van γ Aql (Tarazed) staan de twee donkere nevels B142 en B143. Het is een heel opvallend donkere plek aan de hemel; de XW30 laat het contrast met het gebiedje net iets verder westelijk (waar drie sterren op een rij staan) temidden van veel zwakke sterretjes, heel duidelijk zien. Maar scheiden van beide nevels lukt in eerste instantie nog niet. Aardse wolken en dus weer wachten; alles trekt weer dicht.
    Weer helder ... B143 in de XW30 is groot; misschien een kwart beeldveld groot. Ik zie twee uitlopers naar het westen met sterretjes ertussen. Deze uitlopers staan ook in de Uranometria weergegeven, dus dat ziet er goed uit. Het is echt een donkerder deel aan de sterrenhemel. Naar het zuiden bewegende zie ik daar vier sterren op een rijtje (twee-aan-twee), met meteen daarnaast een volgende donkere nevel, oost-west georiënteerd. Dit is B142; qua 'donkerte' vergelijkbaar met B143. B142 lijkt niet groter dan B143, terwijl dat volgens de Uranometria wel zo zou moeten zijn.
    Intussen ontstaat er in het westen weer bewolking, waarvan ik waarschijnlijk last ga krijgen.

Een beetje noordelijk staan vier sterren in een boogje, over een lengte van een halve graad. Bij de meest noordoostelijke van dat rijtje, staat de donkere nevel B336. Rond deze ster, wat richting noord uitgerekt, staat een donkerder geheel; klein. Richting het noorden staat B337, bijna tegen B336 aan, en iets westelijk, de donkere nevel B334, in een soort sikkel. Dit sikkelvormig gebied met een stuk minder sterren, is inderdaad zichtbaar in de XW30. Het noordelijk gedeelte, B337, valt wat minder op dan het westelijke deel, B334. In de XW14 valt B337 veel meer op dat in de XW30.
    1:29hr; SQM21.14. En weer trekken wolken voorbij .. weer wachten.
    Donkere nevel B333, vier graden oostelijk van γ Aql (Tarazed), valt op als een wat grauwer deel; met name de noordelijke haak is herkenbaar. Het zuidelijke deel valt wat minder op. Deze B333 is minder opvallend dan bijvoorbeeld B142 en B143 die ik eerder vandaag bekeken heb. Om het verloop van B333 te kunnen herkennen, is het bekijken van de vorm in de atlas behulpzaam; het is een verdomde moeilijk object. DSS-opnames laten inderdaad zien dat het noordelijke deel veel opvallender is dan het zuidelijke deel.

Er staan twee planetaire nevels vlakbij; eens kijken wat dat brengt.
    De zuidelijke van die twee is de planetaire nevel NGC6804, die in de zuidkant van een rijtje van sterren staat en is in de XW30 direct zichtbaar, heel klein maar wel opvallend. De XW14 laat meer zien; aan de noordkant lijken twee sterren te staan: één semi-in de nevel en een zwakkere er tegenaan, en aan de zuidkant een derde sterretje; iets verder weg. De BGO9 laat de sterretjes aan de noordkant duidelijker zien. De ster aan de noordkant lijkt niet in de kern te staan; misschien is dit niet de witte dwerg in het centrum (is die überhaupt zichtbaar??). Met de SM8 lijken er aan de noordkant drie concentraties te staan: de twee sterretjes en nog iets, maar ik krijg het niet beter te zien. De nevel lijkt ook niet rond: wat meer oost-west dan noord-zuid.

First Light van de Fujiyama Ortho 25mm: een mooi beeld, helder; dit wordt het oculair waarmee ik op La Palma SagDIG ga proberen te zien.

1:50hr; oculair gewisseld naar de XW30 en het wordt (uiteraard) weer bewolkt.

1:51hr: bewolkt ...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190808 - 1.51MEZT - C.JPG views: 16 grootte: 25,3 KB id: 1425131

M31 en M33 met de Fujinon 7x50; prachtig weer.

... en 1:56hr en weer helder (tussen de wolken in).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190808 - 1.56MEZT - C.JPG views: 16 grootte: 32,9 KB id: 1425132

De volgende planetaire nevel: NGC6803; een graad noordelijke van NGC6804. Ik zie 'm niet, dus OIII filter erbij, maar dat helpt niet. Ik zoek niet verder, aangezien er nog een paar donkere nevels wachten.
    2:10hr, SQM21.18. Melkweg in het zenith en bijna geen bewolking op grotere hoogte, en dikkere bewolking boven west, zuid en oost.
    B332 staat iets naar het zuidwesten en slingert zich tussen twee sterretjes die zuidoost-noordwest staan. Zo'n mooie slinger als in de atlas weergegeven wordt, zie ik niet, maar het is wel donkerder met minder zichtbare sterren dan erbuiten. Maar deze nevel is niet zo opvallend als andere donkere nevels van deze avond.
    B331 staat iets naar het zuiden en is twijfelachtig; ik weet niet zeker of ik 'm zie. B330 staat weer wat naar het westen en is niet direct waarneembaar, maar het is daar wel heel veel ster-armer dan er omheen. Ik zie de nevel zelf dus niet, maar wel het resultaat van z'n aanwezigheid.
    Een stukje zuidelijk van B330 staat de planetaire nevel NGC6781, en die is meteen zichtbaar in de XW30, als een klein, rond vlekje. Relatief helder, meteen opvallend.
    De donkere nevel B140 staat weer een stukje naar het zuiden, is ook al niet direct waarneembaar, maar terplekke is het compleet sterloos; er is hier niets te zien. Een half beeldveld groot, omkaderd door vier of vijf helderdere sterren in een vervormde vierhoek.
    Westelijk van Altair staan B338/B339, een complex dat ik wil gaan bekijken, maar uiteraard trekt het weer dicht.
    2:22hr en vanuit het westen is de hele hemel super-snel dichtgetrokken.
    M31 in de XW30 loopt ver voorbij M32 door, maar er zijn geen stofbanden te zien. De omstandigheden zijn dus niet extreem goed.

2:30hr en de man met de hamer komt langs; tijd om op te ruimen. Een leuke nacht; geen super-omstandigheden, maar goed genoeg om naar de Ardennen te reizen. Ook leuk om weer eens in Sourbrodt te staan (goed toegankelijk en een fijne ondergrond), maar het is hier absoluut niet zo donker als in Rocherath.

Na het opruimen, was het natuurlijk weer helder: de sterrenhemel om 2:36hr.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190808 - 2.36MEZT - C.JPG views: 16 grootte: 30,6 KB id: 1425133
    Last bewerkt door Skyheerlen; 13-08-19, 09:31.

Wel een beetje frustrerend met al die wolken die constant overtrekken...
    Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
    457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Goeie actie. Jammer van die voorbijtrekkende wolken, maar ondanks dat toch aardig wat gezien. Het valt me op dat je bij B143 niet refereert aan de meer gebruikelijke term "Barnard's E" (die ik nog steeds niet heb gelogd zag ik...) NGC 6803 is een lastige; een goeie detailkaart en "blinking" zijn nodig, want stellair en een sterrijk gebied.

Ben erg benieuwd of die SagDig je gaat lukken op LP.
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Mooie waarnemingen weer. Die 6803 zag ik vorig jaar pas bij 485x als een wazige ster, hij is wel goed helder.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door cloudbuster Bekijk bericht
          Goeie actie. Jammer van die voorbijtrekkende wolken, maar ondanks dat toch aardig wat gezien. Het valt me op dat je bij B143 niet refereert aan de meer gebruikelijke term "Barnard's E" (die ik nog steeds niet heb gelogd zag ik...) NGC 6803 is een lastige; een goeie detailkaart en "blinking" zijn nodig, want stellair en een sterrijk gebied.

Ben erg benieuwd of die SagDig je gaat lukken op LP.
          Ik was niet voorbereid, dus wist zo niet dat dat 'Barnard's E' was. Maar zo zag die er inderdaad wel uit.

SagDIG was vorig jaar niet mogelijk, met de 13 inch vanaf de Pico de la Cruz. Hopelijk inderdaad dit jaar beter. Die Fujiyama 25mm is om later te kunnen zeggen, als het ook dit jaar niet lukt, dat ik er alles aan gedaan heb.

@Wim: ja, dat was inderdaad niet zo leuk en zo ook niet voorspeld. Maar goed, ik heb me toch geamuseerd.

@Skyfan: ik zal 'm nog eens proberen; ik zet 'm op mijn lijst.

Commentaar

SagDig? Ik moest even opzoeken wat dat is. En dan schijnt er ook nog een SagDeg te zijn :-)
            Mooie dappere waarneemnacht, pet af voor het doorzettingsvermogen om steeds te wachten op de opklaringen. Met mooi resultaat!
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.

Commentaar

Het was soms ook frustrerend, maar ik heb al te lang niet waargenomen.

SagDIG is extreem lastig, maar SagDEG is nog veel erger. Geen idee wat er nodig is om die te zien; waarsch alleen fotografisch. Ik heb nog nooit iets gelezen over een visuele waarneming van die dwerg.

Commentaar

SagDIG gaat jou op de Pico De La Cruz wel lukken met een 13" dob. Geen vrees.
                -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Is me de vorige keer niet gelukt - en Reflector met zijn 350mm ook niet.

Commentaar

Nieuwe reis - nieuwe kans. Het zal jou wel lukken, deze ligt nog binnen het bereik van "normale" telescopen.
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

SagDIG staat op de lijst. Ik heb nu een extra oculair; een OR25. Wie weet.

Commentaar

Werken...
                      X