Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarneemverslag Astrostartparty 3 op 4 maart 2006

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarneemverslag Astrostartparty 3 op 4 maart 2006

Aanvang waarneemsessie: 18.30 MET
    Einde: 05.00 MET

Telescopen (onder voorbehoud van fouten in maten en soorten):
    1x Dobson 35cm (Nightsky)
    1x Dobson 25cm (Miranda)
    1x Dobson 25cm (Tim)
    1x Dobson 15cm (Menno)
    1x Ossikanon (verrekijker 25 x 100)
    1x ETX 125 (Bob´s Senseo Special Edition)
    1x Bynolyt refractor 8cm (Marijn)
    1x Skywatcher Pro 80ED (Nop)
    1x Celestron C9.25 (Brinx)
    1x Celestron 8 (Nop)

Accessoires:
    Te veel om op te noemen

Enigszins vrij zicht op het noorden, wel wat lichtvervuiling aan die horizon. Westen: Bomen. Oostelijke hemel: riant vrij zicht.
    Wel werden we gehinderd door sneeuw en reflecties daarvan. De beheerder was zeer betrokken en had stroom geregeld zodat Ko in ieder geval zijn haar kon föhnen, want ook in het donker moet je representatief zijn. Bovendien had de beheerder de parkverlichting uitgeschakeld. Dat lukt niet in elk park!

Verloop van de avond:
    18.30 Begint met een smalle maansikkel. Mooi om nog met wat daglicht de spullen op te zetten en te pimpen met je telescoop. De maan was mooi te zien en het is op een dergelijke starparty erg leuk om de maan door verschillende telescopen te bekijken! Bij maan en planeten zie je al snel dat opening er niet echt toe doet. Belangrijk is de optische kwaliteit en het contrast.
    20.00: Helaas. Dikke vette mist kwam opzetten. Een akelige witte band die alles deed bevriezen. Gelukkig kwam het versterkingsteam van Expeditie Astrostart met warme Chocomel aanzetten. Daantje voorop. Een welkom bakkie troost dus.
    21.30: Instrumenten inpakken en naar binnen. Voor het binnenwerk lees je het verslag van Paul.
    22.00: Check : 30 sterren zichtbaar
    23.00: Check: 20 sterren zichtbaar
    00.00: Check: 30 sterren zichtbaar. De Mist heeft plaatsgemaakt voor akelige rijp.
    01.00: Check: 35 sterren zichtbaar. Jupiter is opgekomen, maar nog niet zichtbaar
    01.30 Na een half uur huilend op m´n knietjes krijg ik Miranda zo gek om de dobson op de bouwen. U wilt sterrenkijken, U zult sterrenkijken. De meeste spiegels zijn al voorzien van een dun laagje ijs.
    02.00 Het zenit is redelijk onbewolkt, een poging om M81 en M82 te spotten strandt echter in de nevel. Jupiter verschijnt langzamerhand tussen de bomen. Leeuw, Coma Berenices zijn promintent aanwezig. Cassiopeia staat laag aan de horizon. Orion is al uit het zicht. We bekijken H en X Perseï. M101 . De seeing wordt aanmerkelijk beter en ik richt me op de stelsels in de Leeuw. Nog nooit gezien! M65 en M66 in de leeuw in 1 beeldveld in mijn geleende Pentax 32. Ah. Prachtig! Vervolgens schuif ik de kijker (c8) naar links en zie daar de galaxies in de Virgo-cluster. Weet niet precies welke ik gezien heb, maar maakt niet uit.
    02.30 Nightsky bouwt zijn bescheiden dobson op. Inmiddels zijn Jupiter, Hercules en Lier al boven de horizon. Miranda maakt licht kreundende geluidjes als ze de eerste glimp van jupiter krijgt. Dit is een fantastisch moment: delen van de zomermelkweg zijn al zichtbaar, en Leeuw en Maagd zijn mooi boven de horizon. En dat samen met jupiter, saturnus is een feest voor alle typen objecten!!
    03.00 Brinx houdt het niet meer en besluit zijn c9.25 op te bouwen. Helaas is hebben we nog niet goed kunnen collimeren (die houd je nog tegoed Brinx!), want de c9.25 blinkt uit met planeten! Ossi is de koning van het ´uit de losse hand vasthouden van een überverrekijker´, maar prachtig wat je met zo´n ding kan zien zeg!
    04.00 Miranda doet een voorstel om de sombreronevel op te snorren. Het scheelde niet veel, maar toch had ik ´m. Een juweeltje --0-- !
    De diagonaal van het sterrenbeeld Corvus (nog nooit gezien!) 0.75x naar linksboven doortrekken en je hebt ´m. Het valt me op dat ik tegenwoordig zo´n beetje alles met die red dot finder doe. Behalve in lichtvervuilde gebieden waar je geen referentiesterren kunt vinden.
    04.30 De kou begint nu echt naar binnen te verhuizen en de slaap neemt toe. Het is -6 en erg mooi geweest. Iedereen was ontzettend blij met deze heldere uren, en ik vond het geweldig om met een stel enthousiastelingen waar te nemen. Het is een feit, dat waarnemen met een clubje fanatiekelingen -die ook wel ´iets´ in wazige vlekjes zien- 100x leuker is dan waarnemen in je eentje in de achtertuin.
    We hadden nog pojmanski, RS Ophuichius kunnen zien, maar ik ga tevreden naar bed na natuurlijk nog even geëvalueerd te hebben met Brinx en Ossi. De volgende morgen wordt er vrijwel na ontwaken en koffie nog driftig nabesproken met Nightsky en Bob.

Graag nog een keer!! En vlot een beetje!!
    Nop
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Super om te lezen Nop dat het leuk was, hoop dat iedereen een gezellig tijd heeft gehad. volgende keer zal ik voor de 1000% aanwezig zijn dat is bij deze beloofd.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Super, volgende keer ben ik ook van de partij!

P.S. foto's aub!!!!!
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

jaaaa foto's ! :lol:
        "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Wordt aan gewerkt! Er zijn voor zover ik weet geen astrofoto´s gemaakt. Maar wel sfeerimpressies.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

1x Dobson 25mm (Miranda)
            1x Dobson 20cm (Tim)
            Die van Miranda is niet 2.5 cm, maar 25 cm
            Die van mij is net als die van Miranda 25 cm.

Commentaar

Het was ontzettend gaaf!!! En ik ben echt helemaal aangestoken met het waarneemvirus. Ik wil ook, ik wil ook!!! Dus als het een beetje mee zit... maar daar kom ik later wel op terug! Wat een ontzettend mooie dingen heb ik gezien dit weekend!!!

Commentaar

Hey Amica, vertel vertel, wordt het een 40cm?
                Tim ik heb de maten aangepast. Hoe kan het dat jouw scoop kleiner lijkt dan die van Miranda?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                  Tim ik heb de maten aangepast. Hoe kan het dat jouw scoop kleiner lijkt dan die van Miranda?
                  Misschien omdat het donker was? :drunken:

Nee, ik weet niet. Ik heb ze naast elkaar gezet, maar ze zijn beiden precies even groot. Allebei 10 inch.

Commentaar

Ah die jeugd van tegenwoordig..10 inch...

Commentaar

Mooi verslag, ik keek zaterdag met angst en beven naar buiten :P DIKKE MIST!

maar goed dat het later op de avond (gedeeltelijk) goed kwam :thumbup:

de volgende keer ben ik (als het meezit) van de partij!! :laughing3:
                      Let op: geld lenen kost geld

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                        Ik heb geen idee Nop... Dat soort dingen bekijk ik tegen die tijd wel. Moet er eerst voor zorgen dat het geld me niet uit de portemonnee loopt, om zichzelf in te ruilen tegen zo'n "kanon"!

Commentaar

hihi tja als je maar 18 euro overhoud voor mij vincent :P verder mag je alles uit gaan geven
                          [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

hihhi!! doe maar 40 amica! dan kijk ik de volgende keer door de jouwe!!! haha..

Commentaar

trouwens nop voor zover ik ook weet zijn er idd geen astrofoto's gemaakt, er is alleen waar genomen, maar andere foto's komen snel!

Commentaar

Werken...
                              X