Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Korte sessie Ristinge (Denemarken)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Korte sessie Ristinge (Denemarken)

De weergoden zijn ons goed gezind op vakantie, maar echt heldere nachten zijn redelijk schaars gebleven door uit zee opkomende wolken. Woensdagnacht (7 augustus) was het echter een twee uur helder. Dus heb ik mijn 90mm Chinees refractortje op mijn fotostatief gezet met een 21-8 mm zoomoculair en ben wat random objecten langsgegaan. Twee vrienden waar we mee op vakantie zijn waren ook nieuwsgierig, dus kon meteen wat ooh’s en aah’s incasseren :-)

Ik begon met de Dubbele Cluster. Dat is een van mijn favorieten die zich thuis het grootste deel van het jaar achter mijn huis verstopt. Ik zie in het centrum van een van de twee hoopjes altijd een octopus en dat was nu niet anders. Inzoomen naar ca. 12 mm gaf een mooie donkere achtergrond met de twee hoopjes net in het beeld. Speldenprikjes van wit en goud die allemaal om aandacht vragen. Het is natuurlijk een beperkte opening, maar het rustige beeld van deze refractor is wel fijn.

Daarna besloot ik naar Grote Beer te draaien. Eerst Mizar-Alcor. Mizar splitst mooi in een heldere en een wat zwakkere component. Het kleurverschil vond ik mooi om te zien, met de heldere component een meer oranje-witte kleur en de zwakke component meer blauw-wit. Tussen Mizar en Alcor gaan nog een paar zwakke sterren schuil die ik nog net direct kon zien.

De volgende stop die in me opkwam was M81/M82. Ik heb geen zoeker op het kijkertje, dus verlengde ik de grote diagonaal van de steelpan op het oog en zweerde daar met het blote oog iets te zien en mikte langs de buis. Ik doe mijn oog voor het oculair en ja hoor; daar staan ze?! Blijkbaar onder deze donkere hemel dus met het blote oog zichtbaar genoeg. Het verschil tussen de twee stelsels is opvallend. Zoals altijd inzoomen op de sigaar. Ik pak zelfs nog het lensje van een simpele 2x Barlow erbij. Dan kom ik rond de 100x uit en begint zich iets van structuur af te tekenen op de sigaar. Iedere keer fascinerend. Ik probeer het derde stelsel te vinden, maar ben vergeten waar deze staat. Uiteindelijk niet gevonden.

De volgende stop is de Ringnevel. Met bescheiden vergroting tekent het donkere midden zich af. Op de achtergrond een gordijn van sterretjes. Wat maakt een donkere hemel een verschil!

Na een tijdje draai ik door naar de melkweg in Zwaan. Mijn vrienden komen erbij staan en verwonderen zich aan duizenden sterren en donkere stofvlekken in de melkweg. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, want ik raak zelf ook niet uitgekeken.

Ik laat ze M31 zien en verwonder me over hoeveel meer van de schijf buiten de kern zichtbaar is. Detail lukt me niet, maar daarvoor toch wat te weinig mm mee. De begeleidende stelsels (M32 en M110) zijn wel heel mooi te zien.

Tussendoor kijken we uit naar vallende sterren. Daar komen er veel van langs. Mijn teller staat op 25 met daarbij de helft Perseďden.

Ik sluit af waar ik begon; in Cassiopeia/Perseus en doe de verschillende vlekjes aldaar aan. Ik zie meerdere groepjes die ik niet thuis kan brengen zonder literatuur. M52 krijgt een bijzondere vermelding. Deze hoop valt op en tegelijkertijd weg in de sterren op de achtergrond. Het is net of iemand met een paintbrush in het ouderwetse Paint programma een korrelige stip heeft gezet. Met wat meer inzoomen worden de sterren duidelijker, maar verliest de hoop zijn karakter en dus toch het mooist in een overzichtsplaatje.

rond die tijd begon het te lichten aan de horizon en werd alles langzaam aan vochtig. Tijd om op te ruimen.

Morgen reizen we door naar Uelzen in Duitsland. Niet zo donker als hier, maar alsnog Bortle 4. Hopelijk nog een paar avonden in het verschiet.
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Een typische sessie op donkere vakantie stek, heel herkenbaar en leuk verslag!
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Dat Ristinge lijkt me een wel hele mooie locatie, maar zoals je zegt moet je geluk hebben met het weer zo dicht aan zee. Denemarken leent zich goed voor de combinatie gezinsvakantie/sterrenkijken.

Het met het blote oog zien van M81/M82 is wel een baude uitspraak. Maar het is (een zeer lastige) "cosmic challenge" van Phil Harrington, dus het zou mogelijk moeten kunnen zijn. Wie weet

Veel plezier nog in Duitsland.
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Origineel geplaatst door cloudbuster Bekijk bericht
        Dat Ristinge lijkt me een wel hele mooie locatie, maar zoals je zegt moet je geluk hebben met het weer zo dicht aan zee. Denemarken leent zich goed voor de combinatie gezinsvakantie/sterrenkijken.

Het met het blote oog zien van M81/M82 is wel een baude uitspraak. Maar het is (een zeer lastige) "cosmic challenge" van Phil Harrington, dus het zou mogelijk moeten kunnen zijn. Wie weet

Veel plezier nog in Duitsland.
        Of ik ze echt zag, tja... ik zag iets, waar ik mijn kijkertje op uitlijnde en vervolgens had ik ze in beeld (ongeveer een graad á anderhalve graad blikveld). Misschien een nabije zwakke ster?

En Langeland is een erg rustig stuk wat verder weg van de grote toeristentrekpleisters (een bezoek Legoland was een goede 2 uur rijden). Maar wel goed donker!
        Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | 70/420 ED | Celestron 15x70 | 10x50

Commentaar

Mooi verslag. En de tweede in korte tijd hier op het forum met Denemarken als waarneemlocatie. Dat is de wereld nog niet uit, dus wellicht...

Commentaar

Werken...
          X