Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De melkweg met blote oog vanuit Bortle 2 locatie (Ristinge, Denemarken)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De melkweg met blote oog vanuit Bortle 2 locatie (Ristinge, Denemarken)

Ik blijf een weekje in Ristinge, op Langeland (Denemarken). Volgens lightpollution.info een Bortle 2 lokatie (Mag 21.9). De weergoden hadden het zo gepland dat de avond van aankomst (na 12 uur onderweg met de auto) de helderste nacht van de week moet worden.

Ik had de puf niet mijn reiskijkertje op te stellen, maar heb wel mijn Canon EOS 1000D op statief gezet en zo goed mogelijk manueel scherpgesteld en bij ISO 1600 een kleine 20 minuten aan licht verzameld bij 13 seconden subs (en ondertussen 3 keer bijgericht). De foto daarvan aan het eind (met darks en bias frames gestapeld).

Zelf ben ik op een ligbed gaan liggen en heb mijn ogen laten wennen aan het donker en gewoon alles van Hercules, via Zwaan naar Cassiopeia op me in laten werken.

Het is inderdaad een echt donkere locatie. Ik heb op Texel wel eens een donkere nacht gehad, maar deze locatie is beter. De Melkweg was vanaf 23.30 prachtig te zien, met een hele donkere vlek ten noorden van Deneb en de splitsing nog noordelijker waar een deel van de Melkweg naar Cassiopeia doorloopt en een deel naar rechts afbuigt was heel mooi te zien. Cygnus zelf barstte van de lichte en donkere vlekken.

In Cassiopeia was de dubbele cluster met direct zicht te zien en veel groter dan ik me herinner. M52 was direct zichtbaar als lichte vlek en er was iets vlekkerigs in de linkerpoot van de W, misschien M103 of het gebied daaromheen.

Later kwam Andromeda op en ik kan me niet herinneren ooit de Andromedanevel ooit zo helder gezien te hebben. Met directe visie duidelijk de kern, met perifere visie veel uitgestrekter dan vanuit mijn achtertuin ooit mogelijk. Het werd echt duidelijk hoe groot M31 eigenlijk is.

Lyra was mooi om te zien tegen een donkere achtergrond. Vega brandde bijna als een lamp en ik kon in ieder geval lambda en nu Lyrae zien onder de onderste rand waar ook M57 zich bevindt (maar die zag ik niet met het blote oog natuurlijk). Dat betekent dat ik in ieder geval tot m=5.5 kon zien, maar in Cassiopeia zag ik nog zwakkere sterren.

Voor wie in Europa nog een interessante en ook donkere plek zoekt om met een telescoop heen te gaan, kan ik dus Langeland erg aanraden. Er zijn heel veel vakantiehuizen. Deze zijn misschien niet het allergoedkoopst, maar met een grote groep nog wel te doen. Een 10 persoons huis in het hoogseizoen voor een week is iets van 1300 Euro inclusief eindschoonmaak en lakenpakket. Zo'n 20 Euro pppd. En voor wie door kan rijden, binnen 10 uur te rijden.

Op de foto:
    Deneb midden- boven.
    Daar linksonder duidelijk de Noord-Amerika nevel en xi Cygni. Daar links van M39, de ster midden-rechts is lambda Cygni met M29.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Cygnus(03082019) ristinge_resize.jpg views: 0 grootte: 1,16 MB id: 1424246
    Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Dit is mooi ik kan me voorstellen dat je genoten heb.

Commentaar

Ja, dit is heel gaaf!
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Werken...
      X