Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planetenavond 3 augustus

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planetenavond 3 augustus

Het was afgelopen nacht onverwacht toch nog even helder met goede seeing. Dus snel de C8 op Ts Alt Az buitengezet om rond half elf op Jupiter te richten.
    Hier was een Europa passage gaande waarvan de schaduw zichtbaar was als een zwart pitje. Ook de GRS was heel mooi zichtbaar, bijna midden op de schijf.
    Dit alles op 117x en de C8 nog op kamertemperatuur helaas maar met deze vergroting nog weinig last van afkoelverschijnselen gelukkig.

Dan rond half een Saturnus in beeld; mooi, maar toch vooral leuk om de maantjes op te sporen. Het resultaat hier beneden weergegeven.
    Vlakbij de planeet van links naar rechts Tethys, Dione en Rhea. Linksboven Iapetus, helemaal rechts Titan. Rechtsboven is een ster.
    Enceladus zat linksonder de planeet maar bleek toch een brug te ver. Is zelfs met de C11 ook een moeilijke als ik het me goed herinner, binnenkort hopelijk weer eens proberen.

Bij het omzetten van de veldschets naar een schets bleek Saturnus toch iets te moeilijk, dus deze met een tekenpakket geproduceerd (maar wel zo dicht mogelijk bij het visuele beeld natuurlijk).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Saturnus20190804_0025u.jpg views: 0 grootte: 6,3 KB id: 1424244

C8 op 117x 4 aug 0.25u (met diagonaal, dus L en R verwisseld)
    C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Toch nog waargenomen dus! Goed!
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Goed alternatief nu de verplaatsing niet doorging, in Almere regende het
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Mooi! Bij mij zat Saturnus in de vanuit het zuiden langzaam opkomende hoge bewolking (die liet het hele oosten mooi open tot half twee), maar dat gaf wel een geweldig goede seeing, zodat ik Saturnus met ca 400x haarscherp in beeld had. Alleen kon ik door die wolken alleen Titan zien. De schaduwovergang en de GRS waren inderdaad ook mooi te zien.
        Die goede seeing liet me dubbelsterren van 0,6 en 0,7" mooi scheiden.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Altijd fijn om tekeningen van planeten te zien!
          Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
          457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Een planeetschets, leuk! Staat er mooi met zijn manen, die kleintjes zijn mooi subtiel.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.

Commentaar

Werken...
            X