Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vakantie-objecten in Zeeland deel 1 en deel 2

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vakantie-objecten in Zeeland deel 1 en deel 2

Eerder had ik een bokswedstrijd in mijn hoofd tussen mijn 102 mm Vixen F / 9 ED refractor en mijn 140 mm F / 14.3 OMC140 Maksutov over welke ik mee moest nemen tijdens mijn vakantie. Het werd op punten gewonnen door de refractor, voornamelijk vanwege het grootst mogelijke beeldveld van 2,4 graden en de mogelijkheid om een ​​UHC-filter te gebruiken in combinatie met een grote exitpupil. Optisch gezien zitten ze ongeveer op hetzelfde 0.97 Strehl-niveau.

Verschil op de Bortle-schaal tussen thuis- en vakantielocatie is duidelijk. (7 tegen 4), hoewel het hier vroeger op locatie nog 3,5 was. Ik denk dat de nieuwe vakantieparken in de buurt daarover hun licht kunnen laten schijnen. In de nacht van 29 op 30 juli werd het duidelijk helder en na een goede pooluitlijning slingerde ik de elektrotechniek aan en was klaar om te gaan.
    Click image for larger version  Name:	IMG_1154 (476x640).jpg Views:	10 Size:	170.6 KB ID:	1424069
    Bijna klaar om te gaan. Hier compleet met zeer bruikbare 19X50 4 graden FOV-finder met verwisselbaar oculair. (11 mm Nagler in dit geval) Voor de telescopische widefields gebruikte ik een 31 mm Baader Hyperion Aspheric en voor verdere vergrotingen mijn 18-9 mm Leica WW ASPH, soms vergezeld door mijn Zeiss-barlow .

Vanaf het begin was het duidelijk dat een donkere locatie beter is. Schemering hier is hetzelfde als thuis na middernacht. De iconen van de zomernachthemel zoals M13, M92 en M57 tonen zich veel meer uitgesproken dan thuis. Al snel kon ik een grensmagnitude van 13 plus nabij het Zenit zien. Met een 4 inch is dat helemaal niet slecht.

Ik zal jullie niet vervelen met een lang verhaal en beschrijvingen van alle bekende objecten, ze staan ​​hieronder opgesomd, maar ik zal er een paar hoogtepunten uithalen

In eerste instantie wilde ik het verschil op het breedste beeldveld (2,4 graden) met UHC en zonder UHC vaststellen. Op de zoeker gebruikte ik de "knippertechniek" met het UHC-filter: neem een diepe ​​duik onder je observatiecapuchon en vouw de oogschelp van het oculair naar beneden. Houd het filter beurtelings voor je oog en haal het weer weg. Zie het verschil. De diepe duik is nodig want dergelijke filters zijn erg glanzend. Als er licht van buitenaf is, tien tegen één dat het in je oog gereflecteerd wordt. In de telescoop zelf heb ik hem voorin de 2 "zenit-spiegel geschroefd.

Het verschil is vrij duidelijk. Het onthult op diverse plekken in de Melkweg vaag licht op plaatsen waar niets wordt gevonden zonder het filter. Dus ging ik voor NGC6995, het heldere oostelijke deel van de Sluiernevel. Mijn gefluisterde "sodeknetters" is het bewijs dat het goed lukte. Toen ik naar NGC6960 slewde, kwamen alle verschillende delen van de Sluier voorbij. Een prachtig gezicht, bijna compleet in de telescoop en geheel compleet in de 4-gradenzoeker. Ik bleef daar heel lang en dronk alle fotons in die ik thuis miste.

Terwijl ik daar was, was het slechts een kleine sprong naar Sh2-102, een zeer zwakke neveligheid tussen 52Cyg en 41Cyg. Magnitude niet bekend. Met filter nam ik behoorlijk wat tijd, waarbij ik alle trucs uit het boek hanteerde, ik kon het niet detecteren. Eindelijk, met de onverwachte hulp van de zoeker voor exact lokaliseren en "blinken" met het UHC-filter , vermoedde ik een zwak verschil tussen het donkere buitenuniversum en de nevel zelf. Langwerpig, zoals in de boeken. Maar heel moeilijk in de telescoop. Ik beschouwde dit als een "(t)ja" en zuchtte een paar keer. Zonder filter onmogelijk, zelfs hier. De volgende avond probeerde ik het opnieuw met een 10X50 verrekijker, zonder filter. Onmogelijk. Big Bino's met filters zijn hierin de kampioenen.

In bolhoop M71 zag ik meer kleine naaldpuntjes dan in mijn toch niet verkeerde 5,5 inch Mak en meer neveligheid in de Crescent NGC6888. Blij te zien dat een goede 4 inch refractor minstens een 5,5 inch Mak evenaart of overtreft. Iets wat ik overigens lang hiervoor al had ontdekt. Goed om te zien dat mijn shootout tussen de twee nog steeds waardevol was, zelfs onder niet-licht vervuilde luchten. De kleine sterpuntjes in Caroline's Rose waren onvergetelijk. Zo had ik ze hier nog niet gezien. Blij dat ik deze keer de refractor had meegenomen.

Om 4 uur 's ochtends zag ik het een beetje helder worden in het oosten, misschien was het wel wishful thinking, maar het kwam goed uit want ik was moe en vond het wel genoeg.

Waargenomen objecten-lijst:

Bolhopen: M13, M92, NGC6629, M4, M22, M15, M71

Planetaire nevels: M27 een schoonheid met filter, M57, NGC6210 Turtle, M97 Owl, NGC7662

Open Clusters: Kemble's Cascade met NGC 1502, M11 Wild Duck, Double NGC 884 en 869, M8 Lagoon, M17 Swan, NGC 7789 Carolines 'Rose, NGC 457 ET, Stock2, NGC663, M103, Roslund 5.

Neveligheden: De gesluierde leden in Cygnus, NGC6888 Crescent, Sh2-102.

Sterrenstelsels: M81 en M82 in één veld, M31, M32 en M110 in één veld, M33, M108

Dubbelsterren: Albireo, SAO 84572, Epsilon Lyrae, Rasalgheti

Planeten: Jupiter en Saturnus.

Ik heb nog steeds een lijst met ongeveer 20+ objecten om deze vakantie te gaan. Het regent nu, dus alsjeblieft ??

Bedankt voor het lezen tot nu toe.
    Last bewerkt door John Baars; 02-08-19, 20:38.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
    Mijn gefluisterde "sodeknetters" is het bewijs dat het goed lukte.
    Die verslagjes van jou lezen altijd als een trein John, met de gebruikelijke woordspelingen en af en toe een stukje Chinees voor de beginners. Heerlijk.
    'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Mooie kijkers, mooie objecten en een mooi verslag. Ik hoop dat je de andere objecten ook nog kan meenemen op deze vakantie.

Commentaar

Vakantie objecten In Zeeland deel 2

"Veranderende weersomstandigheden" is de beste samenvatting van het weer de afgelopen dagen. Toch was er geen regen voorspeld in de nacht van 1 op 2 augustus, alleen in de vroege ochtend. Wolkenvelden dreven boven mijn hoofd, maar er was voldoende open lucht om het te proberen. Dus mijn sessie werd om de 10 minuten onderbroken om een ​​wolkenveld te laten passeren. Desondanks heb ik mijn lijst voltooid. Alles behalve één, die te laag was en door de wolken aan de horizon steeds aan het zicht onttrokken werd.

Voor degenen die deel I hebben gemist :-))
        Locatie: een Bortle 4-vakantielocatie in Zeeland, Nederland. Instrument: 102 mm f / 9 ED Vixen refractor. EP: 31 mm Baader Hyperion ASPH en een 18-9 mm Leica WW ASPH.
        De lijst is exact dezelfde als die ik gisteravond in mijn waarneemvest had. Ik begon met de helderdere open clusters onderaan, want het was nog niet helemaal donker om middernacht.
        NGC Const. Type Naam / Commentaar Magn.
        6309 Ophiuchus Planetair Helaas, te laag op de horizon, teveel wolken daar 11.0
        6934 Delphinus Bolhoop Tinkerbell, heel lief. Ze heeft geen officiële naam. Ik verzon deze naam omdat ze een beetje op het toverstafje van Tinkerbell uit Peter Pan lijkt. Deze moet je echt zien! *Aanrader! 8.8
        6826 Cygnus Pl. Blinking Planetary. Perifeer waargenomen wordt de centrale ster zichtbaar. Met direct zicht niet. 8.9
        6811 Cygnus Open Cluster Hole in a Cluster. Eigenlijk een dubbelgat in een dubbelcluster. Zoek hem bij lage vergoting op en je zult het zien. * Aanrader! 6.8
        7023 Cepheus OC. in nebula Heel leuke zachte nevel rond diverse sterren. Rustgevend object.. 7.2
        6819 Cygnus OC. Foxhead cluster. Ziet er inderdaad uit als een vos. Leuk! 7.3
        6905 Delphinus PL. Blue Flash nebula. Ziet er goed uit. 10.9
        7209 Lacerta OC. Open hoop binnen een ring van sterren. * Aanrader!! 7.7
        7006 Delphinus Glob. Perifeer zichtbaar 10.6
        6934 Delphinus Glob. Heel leuk klein bolhoopje. Een snoesje. * Aanrader! 8.8
        6791 Lyra OC. Ik vond de omgeving leuker en interessanter...:-) 9.5
        6781 Aquila PL. Ondanks het zwakste schijnsel van de lijst toch met één perifere blik zichtbaar. Waarschijnlijk door zijn grootte en opvallende bolvorm. 11.6
        6886 Sagitta PL. Perifeer waargenomen. 11.4
        7008 Cygnus PL. Fetus nevel. Ziet er uit als een soort fakkel in een wat kleinere opening. * Aangeraden! 11.0
        6886 Cygnus OC. - 7.6
        7031 Cygnus OC. Met een beetje fantasie het dak van een schuur of een huis. 9.1
        7062 Cygnus OC. - 8.3
        7067 Cygnus OC. Baby zusjes vlak naast grote broer M39. M39 staat al in de zoeker. 9.7
        7082 Cygnus OC. - 7.2
        6910 Cygnus OC. Mooie cluster, omringd door enige neveligheid, althans in een 4 inch * Aangeraden! 7.4
        6871 Cygnus OC. - 5.2
        6940 Cygnus OC. Een hoop zwakke magnitude 11 sterren, voor een 4 inch tenminste. 6.3
        Click image for larger version  Name:	IMG_0642 (480x640).jpg Views:	0 Size:	35.4 KB ID:	1424078

Deze schets is eerder thuis gemaakt met een ietwat groter instrument. De donkere inham aan de zijkant van de planetaire nevel is echter nog steeds zichtbaar met een 4 inch onder donkere luchten.

De aanraders zijn een echte traktatie! Als het deze vakantie weer helder wordt, zal ik die zeker opnieuw doen!

Voor zover de wolken het toelieten, deed ik natuurlijk weer een aantal grote Messiers en SH2-102. Veel vocht in de lucht was geconcentreerd in de wolken, dus tussen wolken was het vrij transparant. Ik kon mijn eerdere observaties bevestigen, deze keer was Sh2-102 een beetje duidelijker dan de vorige keer.

Click image for larger version  Name:	NGC 6905 Blue Flash (640x611).jpg Views:	0 Size:	73.4 KB ID:	1424079

Bedankt voor het lezen.
        Last bewerkt door John Baars; 03-08-19, 20:34.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Leuk verslag en een rijke oogst.

In de nacht van 29 op 30 augustus werd het duidelijk helder.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Toxmose
            Rudy
            Bedankt voor jullie commentaar. Jullie waren me net te snel af, haha.

Commentaar

Leuk verslag en een rijke oogst.

Originally posted by John Baars View Post
              In de nacht van 29 op 30 augustus werd het duidelijk helder.
              Haha, is hersteld. Zet het maar niet in je agenda...!!

Commentaar

... In de nacht van 29 op 30 augustus werd het duidelijk helder... Haha, is hersteld. Zet het maar niet in je agenda...!!
                Toch geen kristallen weer-bol tot je beschikking? Ik hoop wel op helder weer rond die tijd, bezig met een andere set-up die ik dan kan proberen met een beetje geluk.

Op één na toch allemaal gelukt, dat is mooi!

Commentaar

Schitterend verslag, leest inderdaad als een trein, Toxmose.
                  "Man must rise above the Earth — to the top of the atmosphere and beyond — for only thus will he fully understand the world in which he lives."

Commentaar

Leuke lijst met aanraders die prompt op de to do gaan! Bedankt voor de inspiratie!
                    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Bedankt voor de opmerkingen!
                      Ik zag een foutje in de lijst staan.
                      Er staat twee keer NGC 6934.
                      De tweede moet zijn: NGC6891, een heel klein ( een halve Jupiterdiameter) planetair neveltje in Delphinus van magnitude 10.4. Flink vergroten dus.
                      Blijkbaar was ik een beetje gepreoccupeerd door Tinkerbell

Commentaar

Oei, dan klopt dat van dat bolhoopje niet meer? Waar hoort die comment dan bij?
                        Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Origineel geplaatst door Lifesvr Bekijk bericht
                          Oei, dan klopt dat van dat bolhoopje niet meer? Waar hoort die comment dan bij?
                          Bij het planetaire neveltje. In het verleden dacht ik dat het een bolhoopje was, vandaar ook mijn verwarring.

Commentaar

Wat een prachtig inspiratie lijstje! En niet te vergeten een leuk verslag, bedankt voor het delen!
                            Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Leuk en gevarieerd verslag + indrukwekkende lijst met mooie objecten. En dat in dit toch vaak wel lastige seizoen
                              C11 SCT 28cm f/10, C8, AVX mount, Intes 15cm Mak, SW mak127, AZ Goto

Commentaar

Werken...
                              X