Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gekke namen in de Zwaan

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gekke namen in de Zwaan

Wat was het helder vanavond! Een duidelijke Melkweg doorheen de Zwaan. Ik had een paar oc'tjes voorbereid in de buurt van de Zwaan, want daar zit het tjokvol, en zelfs met gekke namen, zoals Collinder, Dolidze, Steph, Roslund, Stock, Berk, en wat dacht je van Biurakan.
    Met afgedrukte sterrenkaartjes moet je je weg vinden, geloof me, het gaat echt niet als je in het wilde weg zit te zoeken. Je zitten trouwens middenin de Melkweg, een overvloed aan sterretjes. Maar ertussen vielen de volgende oc's toch op.
    Dit is het rijtje die ik vanavond heb opgesnord, met de 30cm aan 40x en 80x.

Steph 1
    Dit is eentje die nog in de Lier zit, vlakbij de ster Delta trouwens. Het groepje van 7-tal sterretjes valt echt op, het is als een boogje bij de heldere oranje ster.

Nu gaan we helemaal richting Gamma van de Zwaan, en nu komen er eerst 4 hoopjes die dicht bij mekaar liggen.

NGC 6871
    Hier moet je letten op 2 dubbeltjes, beiden staan ook dicht bij mekaar. Errond zitten sterretjes die het hoopje vormen.

Biurakan 1
    Zit vlak ten oosten van NGC 6871, het valt zeker op dat los groepje sterretjes.

Biurakan 2
    Zit ook slechts nog eens 2 keer zover ten oosten. Een ruit valt op, en ten westen ligt een groepje fijntjes. Ook is er een heel nauw dubbeltje met een groepje fijntjes erbij, en een sterretje, met erbij 3 fijntjes in een boog, het is als een hondenpootje.

NGC 6883
    En deze zit niet ver ten NO van Biurakan 2. Je ziet een Y vorm, onderste van de Y is een nauw dubbeltje, fijne sterretjes maken van het bovenste van de Y eigenlijk een boog. Ten westen valt ook een recht lijntje van fijntjes op.

Roslund 5
    Een groot groepje dat het best opvalt bij slechts 40x. Vanuit een heldere dubbel vertrekt er een grote S vorm van sterretjes, middenin die S heb je terug een dubbeltje.

Stock 1
    Zit in Vulpecula, niet ver van Albireo. Dit is ook een zeer groot groepje. En het lijkt helemaal op een zwaan, met de buik en de gekromde hals.

IC 4996
    Best bij 80x. Hier moet je letten op een zeer nauw triple-tje. En dichtbij zitten er vele sterretjes.

Berk 87
    Ligt maar een graad ten oosten van IC 4996. Het kleine groepje valt zeker op. De sterretjes liggen duidelijk in een V vorm.

Collinder 419
    Absoluut niet ver van Gamma Cyg. Ook hier is 80x nodig. Rond een heldere mag 6 ster liggen fijne sterretjes. Een dubbel ligt ten zuid, een iets nauwer dubbel ligt ten noord.

NGC 6910
    En deze ligt vlak ten noord van Gamma, heel mooi bij 80x, alsof een lijntje sterretjes in Y vorm een platte driehoek van helderder sterretjes doorkruist. Ten zuiden is ook een opvallend dubbeltje.

Collinder 421
    Valt ook bij 80x het best op, een rechte rij van 3 sterren gaat naar een rond groepje van losse sterretjes.

Dolidze 36
    Ook dit groepje valt echt mooi op. Bij 80x. Uit een platte driehoek heldere sterretjes ontspringt er als het ware een fontein, dus een boog naar links en rechts. Waar de fontein splitst valt ook een plat driehoekje op, en ook op het eind van de rechterboog zo'n driekhoekje.

Voila, dit was echt leuk, zo eens op zoek naar al die hoopjes nog niet eerder gedaan in de Melkweg, vooral in de nabijheid van die Gamma Zwaan. Op naar een volgend tof lijstje!

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Interessante object keuze (met enkele exotische catalogi). Merk dat Biur 6 niet in DSL zit...
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Mooi lijstje! Ik zat noodgedwongen in de achtertuin, maar kon toch ook nog heel wat zien met de Mewlon, net als jij een aantal clusters in de Zwaan. Ik heb nog eens het Moon&Skyglowfilter getest en weer bleek dat in de stad dit filter ook prima werkt. Ik kon in NGC 7789 sterretjes zien die zonder filter niet zichtbaar waren, scheelde toch wel een aantal tienden magnitude.
      Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Interessante lijst! Bij de open sterrenhopen kan je inderdaad heel wat exotische catalogi tegen komen!
        Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
        457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Werken...
        X