Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

21/07/19 First light

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

21/07/19 First light

Net na volle maan, en in een gemeente die graag kwistig is met licht, zijn de kansen op deepsky zeer, zeer gering.
    Daarenboven zat er wat cirrus in de lucht, maar de waarneemkriebels kregen de overhand.
    De nieuwe kijker stond al even werkloos in zijn doos, maar ik waagde het er toch op. Hoe schat je optiek beter in dan onder de sterren?

Plan was wat dubbeltjes te gaan doen, maar beginnen deed ik met Jupiter en Saturnus. Wat een beeld! De seeing zat zo laag duidelijk tegen, want het beeld danste best veel, maar op iets minder hoge vergroting kwamen er zeer fijne details in de wolkenbanden van Jupiter tevoorschijn, jammer genoeg geen rode vlek vannacht. Saturnus toonde mooi de cassinischeiding, en op de planeet zelf is een donkere band te zien, net boven de ringen.

Ik probeer Saturnus even te cammen, maar het zit me niet mee. Het is 2 jaar geleden dat ik de ASI224 nog heb ingezet op deze manier, maar ik krijg toch enkele filmpjes te pakken. Bij het opruimen klinkt een enorme facepalm door de tuinen. In plaats van een 1,25" nosepiece zat er toch wel een CCTV lens op zeker!! Ik heb dus een hele avond met een allsky lens in een barlow zitten planeten cammen. DOH! Volgende keer beter, beloofd!

Ondertussen komt er in het zuiden wat te veel sluier, maar de rest van de hemel is beter.

Op naar de dubbels!
    Albireo komt me uit het hoofd te binnen geschoten uit de verslagen hier, dus toch maar eens kijken waar jullie het toch altijd over hebben... Wat een mooie dubbel! De kleuren zijn ook treffend! Blauw, en gelig oranje. Heel knap!

Omdat ik toch in de buurt zit, toch maar eens de ringnevel proberen... Maar de vergroting is te klein. Ik zie wel een ringetje, maar nee, dit is niet de scope daarvoor.
    Ik zie ISS nog passeren en probeer hem te vangen, maar mijn montering is wat te traag. Jammer, want ik las dat er net een cargoschip naast moet gehangen hebben.

M13 en M92 lossen mooi op, maar ik mis wat contrast. Misschien op een donkere nacht? Of op een donkere plek? Wie weet.

De double cluster toont zich prachtig net beeldvullend. M103 staat prompt te blinken in een verder relatief sterarm veld.

O ja, dubbels dus!

Alcor en Mizar; Struve 1744, Ieders eerste dubbelster denk ik zo. Als dat geen schets waard is... De sterbeeldjes van de telescoop vallen me nu voor het eerst op. Leuke diffractieringetjes rond de hederste sterren; het is wat wennen want dit heb ik nog nooit eerder zo gezien. Ik probeer het wat weer te geven in mijn schets, anders is het maar een saai zicht. De sluier zorgt voor wat gloed rond de heldere sterren.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 143 Struve 1744 Alcor Mizar.jpg views: 0 grootte: 122,4 KB id: 1422813

Speciaal voor avonden als deze had ik een dubbelstercataloog op mijn wenslijst gezet. Zo vind ik er nog enkele in UMA: Struve 1546, mooi gescheiden (11") paar met verschillende helderheid: mag 7,5 en 10,3.

Struve 1553, even verderop, is mooier. De scheiding is nauwer (6,2"), en de sterren zijn helderder (7,7 en 8,2)

Ik wil wel eens weten welke scheiding deze telescoop aan kan, en zoek even eentje in Cygnus met een scheiding van 0,6" - maar ik vind de ster wel; en ze toont zich iets langwerpig, maar de componenten zijn niet van mekaar te onderscheiden.

De cirrus wordt iets hardnekkiger, de Maan komt boven de huizen piepen, en ik hou het maar voor bekeken. Misschien krijg ik volgende week kans op een rematch!
    Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Leuk een nieuwe telescoop. Ga je daar ook nog mee fotograferen? Ben benieuwd wat jij eruit kan halen, want dit is precies de telescoop waar ik ook naar aan het kijken ben.

Veel plezier met je nieuwe hardware. Eerste test is geslaagd in ieder geval ;-)
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Thanks! Ja idd, hij is gekocht om te fotograferen, maar misschien lukt dat volgende week nog wel. Het ziet er in elk geval veelbelovend uit; alleen nog eens nadenken over welk object de eer krijgt
      Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Een Esprit, da's een mooie, daar ga je veel plezier aan beleven. Ik weet niet wat voor catalogus je gebruikt, maar als je dubbelsterren leuk vindt kan ik de Cambridge Double Star Atlas aanraden. Geeft ook SAO nummers, makkelijk als je goto hebt. En over veel sterren informatie betreffende grootte, onderlinge afstand in AE etc. En ik heb pas binnen van Sissy Haas: Double Stars for Small Telescopes: More Than 2,100 Stellar Gems for Backyard Observers. ook boordevol informatie over kleuren etc. Ik zag al dat Haas een aantal sterren heeft die niet in de Cambridge staan, waarschijnlijk omdat het geen fysische dubbelsterren zijn.
        0,6" ga je niet halen. Ik kon 0,6"wel scheiden, maar wel met 21 cm opening, theoretisch kan ik 0,55" halen. Dat zal je met 12 cm niet lukken.

Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Die Cambridge atlas is de lijst die ik heb; maar mijn Ioptron handbediening gebruikt jammer genoeg geen SAO nummers. Ook de Struve nummers kent ie niet. Ik moet dus even een omweg maken via SkySafari, daar staan ze wel allemaal mooi vermeld.

Commentaar

Origineel geplaatst door Lifesvr Bekijk bericht
            Ik wil wel eens weten welke scheiding deze telescoop aan kan, en zoek even eentje in Cygnus met een scheiding van 0,6" - maar ik vind de ster wel; en ze toont zich iets langwerpig, maar de componenten zijn niet van mekaar te onderscheiden.
            Welke dubbelster was dat? Ik ben het met skyfan (de Arendsoog onder de AF-ers) eens dat het onwaarschijnlijk is dat een 0.6" dubbelster gesplitst kan worden met een 120ED. Met mijn 120ED lukte het nog net een 1,1" te splitsen. Bij zulke nauwe dubbelsterren kan de onderlinge afstand vrij snel variŰren, maar planetariumprogramma's, boeken en catalogi houden meestal geen rekening met de baanbeweging. Bij twijfel geeft de Catalog of Orbits of Visual Binary Stars uitsluitsel.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Aha! Bedankt voor de duiding; Ik had geen idee waar ik moest op richten, vandaar. Ik hou me zeker boven de 1" dan.

Heb het nog eens opgezocht maar ik heb niets genoteerd. Ik denk dat het er eentje in Cassiopeia kan geweest zijn, want ik meen me iets te herinneren van "large aperture challenge"; en dat staat bij O. Struve 495 (HD 220562), maar die staat er zelfs nog in met een scheiding van maar 0,4".

Je hebt overigens gelijk wat de verschillen betreft, ik heb reeds gemerkt dat het boek en Sky Safari ook soms verschillende gegevens opgeven. Zowel in scheiding als in magnitude, wat best wel wat jammer is als je je ergens op wil baseren.

Commentaar

Een andere informatiebron voor (baanbewegingen van) dubbelsterren is de Italiaanse website Stelle Doppie .
                Daar staat de voorspelling voor het jaar 2019 voor O. Struve 495 (= HD 220562 = STT495): afstand 0,396", positiehoek 122,3. Het computergegenereerde kaartje is foeilelijk maar de getallen kloppen waarschijnlijk wel.

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
                Geeft ook SAO nummers, makkelijk als je goto hebt.
                Dat brengt mij op een idee: een Advanced VX montering kan zoeken op SAO-nummers, hoewel niet alle SAO-nummers in het interne geheugen staan en niet elke dubbelster een SAO-nummer heeft. Tot nu toe gebruik ik een lijst met co÷rdinaten van interessante dubbelsterren en typ ik de co÷rdinaten 's nachts in de handcontroller. Die lijst met co÷rdinaten (uittreksel van de Washington Double Star Catalog) kan gebruikt worden voor een cross-match met de SAO-catalogus in Vizier. Dan rollen de SAO-nummers er automatisch uit. Klusje voor een bewolkte avond.
                Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Werken...
                X