Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Foto-, waarneem- en schetsverslag Grandpré weekend 1/06/2019

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Foto-, waarneem- en schetsverslag Grandpré weekend 1/06/2019

Vorig jaar veranderde mijn werkregime wat, en werd het voor mij iets moeilijker om 'snel' verlof te regelen. Bij het inplannen van vrije weekends probeerde ik reeds op het eind van vorig jaar te kijken welke weekends mogelijk potentieel hadden voor een astroreis / astroweekend.

Zo werd ook het verlengde weekend rond Hemelvaart geselecteerd, en de gîte bij De Grootmoeder was ook nog vrij. Een buitenkansje, dus snel gereserveerd.
    De animo was oorspronkelijk eerder laag, vooral door de angst voor het aantal uren astrodonker. Gelukkig raakte de gîte net op tijd voldoende volzet, en kon het weekend plaatsvinden.

Een groot aantal daguren betekent ook dat we 's avonds wat langer figuurlijk op onze honger moesten zitten, maar ik had het plan opgevat om dit te compenseren met lekker eten
    Koken in de gîte duurt gemiddeld dubbel zo lang als op een andere plek, maar er was tijd genoeg om het eten te 'soigneren'.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: EF5153F3-A4D2-4924-8132-CBAB57F1C428.jpg views: 94 grootte: 604,4 KB id: 1418654
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9608.JPG views: 98 grootte: 778,4 KB id: 1418656

Maar we waren natuurlijk in hoofdzaak gekomen voor de astronomie
    Het weer leek een dubbeltje op z'n kant te worden, en toen de eerste nacht zich wolken aanboden, hield ik het samen met het merendeel van de deelnemers voor bekeken. Mijn correctorplaat bleek niet opgewassen tegen de dauw-aanval en ik had niet voldoende dauwverwarming mee om de verdediging in te zetten. Met dank aan Janbstar, die me een lang dauwlint kon lenen, waardoor ik toch met 2 "halve" linten de volledige omtrek van de C11 kon verwarmen in de komende nachten.
    De setup was echter opgesteld en klaar voor de komende nachten, die er wat beter uit zagen.

Fotografisch: Esprit 80ED op IEQ45 pro met Asi 071mc pro, aangestuurd door Asiair.
    Visueel: Celestron C11 EdgeHD op Ioptron CEM 60.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_9604-1.JPG views: 99 grootte: 937,2 KB id: 1418655

Nacht 2 spendeerde ik fotografisch aan de Noord-Amerikanevel. Wat meer vertrouwen in mijn setup had geloond, want ik koos voor subs van 30seconden. Maar liefst 400 subs kreeg mijn arme PC te verwerken! Ik denk echter dat er meer detail en contrast uit te halen was met langere subs.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ngc7000 IC5070 esprit 80 grandpre 300x30s.jpg views: 94 grootte: 2,52 MB id: 1418648

Visueel ging ik aan de slag met de C11 Edge, en werkte een 20-tal objecten, grotendeels van de H400-lijst af in Virgo, Ursa Major, Canes Venatici en Serpens.
    Ook wat showpieces mochten niet ontbreken, M3, M51, de ringnevel, jupiter, saturnus, de Lagoon en Trifidnevel,... stalen stuk voor stuk de show.

Nacht 3 werd fotografisch gespendeerd aan IC 1396 en de Elephant trunk erin, met de duo narrowband filter. Deze keer nam ik subs van 300 seconden, en dat bleek een betere gok.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1396 41x300 HAOIII Esprit 80 ASI 071 detail kleur Grandpre.jpg views: 142 grootte: 314,8 KB id: 1418647

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1396 41x300 HAOIII Esprit 80 ASI 071 GRAY Grandpre.jpg views: 92 grootte: 2,61 MB id: 1418649

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IC1396 41x300 HAOIII Esprit 80 ASI 071 COLOR Grandpre.jpg views: 94 grootte: 2,63 MB id: 1418657

Visueel werd alweer de H400 lijst getarget, maar ook bijvangsten waren welkom. Ik noteerde een 30-tal objecten.
    Nog 23 te gaan!!

Highlights:
    NGC 5005; toont zich als een mini- andromedastelsel. Grote heldere kern met ovalen halo en een hint van een stofband.
    M60 en NGC 4647, die zich samenklitten als ware het M51. Alleen zonder brug.
    NGC 4449: hele heldere en duidelijke ovaal met mottled uiterlijk.
    NGC 4157: een mooie grote en fijne naald.
    NGC 4144: hele mooie scherpe en egale naald
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 4144.jpg views: 97 grootte: 158,5 KB id: 1418651

Absoluut hoogtepunt: NGC 5350, die bij momenten als de seeing even stabiel werd, plots een rijkdom aan detail toonde, waarbij vooral de twee scherpe spiraalarmen heel treffend waren.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 5350 5353 5354 5355 5358.jpg views: 97 grootte: 488,4 KB id: 1418653
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 4085 4088.jpg views: 97 grootte: 132,6 KB id: 1418650
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 4096.jpg views: 95 grootte: 125,9 KB id: 1418652

Nogmaals dank aan de deelnemers, het was een zeer gezellig weekend, en een goede mix aan astronomie en verbroederen
    Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Ik moet toegeven dat ik ook sceptisch stond over een waarneemweekend eind mei. Maar de afwezigen (waaronder mezelf) hadden - gezien de mooie foto's, schetsen, waarneemverslagen en culinaire hoogstandjes - duidelijk ongelijk. 't Zal ons leren
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

En weer een tevreden meiwaarnemer. Mooi! Zowel foto's als schetsen.
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
      Sterren zien met behoud van hersencellen.

Commentaar

Ok ok ok ... mijn les heb ik geleerd. Volgend jaar eind mei gewoon waarnemen. Dat is overduidelijk.

Die Hickson 68 is veruit één van de mooiste uit die lijst. Je hebt ze prachtig op schets gezet!
        (zit er nog een artefact bovenaan links op jouw schets?)

Ook de astrofoto's zijn van hoge kwaliteit. All-round waarnemer!
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Lijkt alsof jullie toch een leuk en productief weekend gehad hebben ondanks de korte nachten. En voor het eten moet je het duidelijk ook niet laten! Tof!
          'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Ik heb er maar één nacht (en één diner) van mogen genieten, en het was weer perrrrrtfectt!

Lekker eten, en inderdaad: heel mooie opnamen en tekeningen.

Ben blij dat ik de moeite genomen heb langs te gaan.

Commentaar

Zowel astronomisch als gastronomisch een succes, zo te zien.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                Ok ok ok ... mijn les heb ik geleerd. Volgend jaar eind mei gewoon waarnemen. Dat is overduidelijk.

Die Hickson 68 is veruit één van de mooiste uit die lijst. Je hebt ze prachtig op schets gezet!

Ja, mooi is dat. David zet de camera aan en gaat schetsen; zo is hij dubbel productief. En de astrofoto's zijn echt mooi; m.n. de Elephant Trunk maakt indruk. Tsja, Tom; gemiste kans deze keer, maar dat kan ook wel een keer; normaal gesproken mis jij geen enkele mogelijkheid waar te nemen.

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht

er zit idd een lijn in. Geen idee van waar die komt, moet hem eens retoucheren zo te zien.

het doet mij wel spontaan denken aan Harro's grapje aan tafel, over schetsen stacken en het tekenen van satellietsporen die door je schets vliegen
                  dus in die geest: ik moet mijn darks nog eens schetsen

Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Vergeet je flats niet. Anders wordt het helemaal niets

Leuk verslag en mooi te zien dat beide kanten van het waarneemspectrum jou flink bezig kan houden.
                    Hopelijk snel weer een volgende periode van mooi helder weer.
                    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Werken...
                    X