Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslag + Schetsen + Foto's Grandpré 30 mei - 2 juni

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslag + Schetsen + Foto's Grandpré 30 mei - 2 juni

Mijn verwachtingen voor GrandPré waren dit jaar niet hooggespannen. Want wie gaat er in hemelsnaam een deepsky-weekend organiseren in juni ? Dan kun je nauwelijks meer deepsky doen. Toch?

Nou: daar had ik het even goed mis: want qua deepsky was afgelopen weekend uitzonderlijk goed geslaagd. We hebben met recht een geslaagde Hemelvaart beleefd.
    Ik ben blij dat David de moeite heeft genomen om deze zomereditie van GrandPre te organiseren.

Mijn redenen om te gaan waren eigenlijk:
    1. Met zoon Jonathan een stoeremannen-weekend doen.
    2. Met de VW Kever touren door de mooie Franse heuvellandschappen.
    3. De heerlijk uitziende gerechten die David ons zou gaan voorschotelen.
    4. Roel op zijn brommer vanuit Deventer verwelkomen
    5. zonnig weer en de daarbij horende verkoeling van koud Belgisch bier.
    6. En als minst belangrijke reden: naar verwachting een uurtje deepsky met de grote dobson.
    Dus had ik me toch maar ingeschreven.

En dat was maar goed ook, want elk van de drie nachten hebben we urenlang kunnen waarnemen.
    Officieel is het in deze periode ternauwernood 1 uurtje astronomisch donker, maar in de praktijk ontdekten we dat ook het uur ervoor en daarna zeker goed bruikbaar was voor deepsky-werk.
    En met de planeten en dubbelsterren erbij kom je op ruim 4 uur waarnemen per nacht. En dat drie nachten lang: dat is meer dan genoeg.

30 mei: Het inladen van de spullen in de kever is nogal passen en meten. De 56cm dobson, een extra 27cm dobson, oculairenkoffer, 16x80 binoculair op statief, accessoirekoffer, gereedschappen, waarneemstoel, slaapzakken, 2 kledingtassen , tent, proviand, zelfs de akoestisch gitaar van Jonathan ging mee. En alles paste wonderwel in het kleine autootje. Deze is inmiddels 63 jaar oud en met een schamele 30PK gaat het allemaal niet zo snel...
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Met Brunnhilde in Grandpre aangekomen.JPG views: 0 grootte: 485,5 KB id: 1418435
    Ralf Ottow bood aan om met ons op te rijden. Zijn moderne Volvo bleef 6 uur lang keurig achter de Kever rijden: 95 kmh op de vlakke snelweg, maar in de Belgische heuvels zakte de snelheid tot onder de 60.... Ralf bleef geduldig achter ons. Bij aankomst in GrandPre bleek dat de Volvo door het lage tempo 30 euro aan brandstofkosten had bespaard !
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2809 roel aankomst.JPG views: 0 grootte: 501,0 KB id: 1418436
    Al snel na ons arriveerden de andere gasten. Hoogtepunt was Roel uit Deventer: op zijn Honda brommertje uit 1972. Nog veel Spartaanser dan die ouwe Volkswagen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Waarneemweiland -de avond valt.JPG views: 0 grootte: 82,7 KB id: 1418437
    Speciaal voor de astronomen heeft de gite-eigenaar een waarneemweiland aangelegd. Op de helling tussen de paarden is een horizontaal stuk weiland omheind met houten hekwerk. Helaas voorzien van krachtig schrikdraad. Dat ondervond ik aan den lijve.... (mijn fles bier gooide ik metershoog de lucht in van de schok).
    Het uitzicht rondom is fenomenaal: glooiende bosrijke heuvels naar west en noord. Vrij zicht over de oostelijke en zuidelijke horizon. Het waarnemen in zo’n natuurlijke omgeving geeft een extra dimensie. Krekels, koerende duiven, kwakende kikkers en briesende paarden. Geluiden die vaak werden geďmiteerd door de aanwezige astronerds.

De avond viel. Heel langzaam. De dunne laag bewolking brokkelde langzaam open. En zelfs tijdens de schemer kwam de SQM al gauw boven 21.
    Ik had een waarneemlijst van 108 objecten voorgeselecteerd. Die ga ik niet allemaal opnoemen , maar de meest gedenkwaardige zijn:

-Quasar S5 nabij de poolster. Een uiterst zwak object maar wel het verste object dat een mens met eigen ogen kan zien. (12,1 miljard lichtjaar): magnitude 16,5, maar goed te zien.

-Messier 80.; laag in het zuiden. In mijn nieuwe 16x80 binoculair ontdekte ik in Scorpius een schattig piepklein pluizebolletje..Bleek M 80 te zijn. Leuk, want deze Messier had ik nog nooit gezien (dacht ik!). Opgezocht in de grote 56 en er zowaar een schets van gemaakt. Een heldere maar erg kleine compacte bolhoop, gelegen in een sterrenrijk gebied. Mooi oplosbaar tot in de kern. Hier getekend bij een best sterke vergroting van 288x.
    (Bij thuiskomst ontdek ik dat ik dit object 10 jaar geleden al heb geobserveerd en zelfs getekend. Door de 40cm).

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Messier 80   defin .jpg views: 97 grootte: 729,2 KB id: 1418443

- Ik wilde de Jet van Messier 87 proberen. Dat viel tegen. Met vergrotingen van 288x en 576x was de kern niet puntvormig maar uitgesmeerd. En de jet was met moeite daarop zichtbaar als een vage uitloper. Toch een mooi moment om te schetsen.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Messier 87 defin met Namen .jpg views: 0 grootte: 752,1 KB id: 1418432
    - NGC 5907 in de Draak: prachtig zijkantstelsel die ruim het halve beeldveld vult. Vroeger al een favoriet van me; nu eindelijk getekend.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_102907.jpg views: 106 grootte: 607,1 KB id: 1418434
    - NGC 4244: Silver Needle: kende ik nog niet; Net zo groot en majestueus als 5907 maar deze Silver Needle is wel een vuile naald, want is doorspekt met heldere en donkere vlekken. Veel onregelmatige structuren, geen duidelijke stofband.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image_102906.jpg views: 102 grootte: 615,9 KB id: 1418433

- Hoogtepunt: Jupiter door de unieke 40cm Cassegrain van Ralf Ottow. Met bijzondere vacuumregelbare hoofdspiegel en verregaande isolatiemaatregelen en temperatuurregulering van de lichtbaan. Dit vertaald zich in een prachtig gedetailleerd beeld van Jupiter.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_2841 Ralf 25%.jpg views: 0 grootte: 308,6 KB id: 1418438

- Hoogtepunt ook was het waarnemen met de 33cm binodobson van Frank: wat een beeld genereert dat zware instrument zeg: bolhoop Messier 3, Lagunenevel Messier 8 en Markarian’s Galaxy Chain: Prachtig! Heel bijzonder is dat de galaxies op de voorgrond lijken te liggen en de voorgrondsterren juist ver weg...
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 33cm bino van Frank.JPG views: 0 grootte: 208,1 KB id: 1418440

- Tijdens de speurtocht in Virgo stuitte ik op nog een nieuwe Messier: nr.90: “ bij 115x: Heel groot stelsel: zeer heldere puntkern, groot langwerpig buitengebied. Drie subtiele donkere banen tekenen de spiraalvormen af.” Mijn messierlijst staat nu op 107. Dus nog maar 3 te gaan.

- Hoogtepunt: gezamenlijk met het blote oog de zomermelkweg bewonderen. Tot diep in het zuiden tot nabij de horizon te volgen. Dit wordt zelfs zichtbaar op een foto met de iphone.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Nachthemel Schorpioen  (met iphone).JPG views: 0 grootte: 442,6 KB id: 1418439

De derde nacht zakte de temperatuur nauwelijks: Ik hoefde de hele nacht geen jas en zelfs geen dichte schoenen aan te trekken. Wel was het elke nacht vochtig. Zelfs mijn hoofdspiegel besloeg er van.
    Van de drie nachten hebben we drie nachten uitstekend kunnen waarnemen. SQM’s van 21,53 tot 21,67. Geweldige score.
    David; bedankt voor de organisatie en voor de heerlijke maaltijden !
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: david kookt.JPG views: 0 grootte: 101,5 KB id: 1418442
    Voeg bestanden toe
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Mooi verhaal, Harro! De zomermaanden worden onderschat als waarneemmaanden, en dat is niet terecht, zo bleek maar weer eens. Maar we hadden inderdaad geluk! Jouw schetsen zijn mooi! We hebben M51 in jouw telescoop ook nog bekeken: indrukwekkend in de Ethos 21 en de ES20 100 graden. Spiraalarmen zeer opvallend, met veel detaillering. Zo'n grote telescoop geeft toch wel mooie beelden!

Ben een beetje verbaasd te lezen dat je de Messier-lijst nog af moet werken. Komt vast goed!

Dat kevertje .. bijna ongelofelijk dat zo'n 560mm telescoop erin past. Mooi autootje.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
      Ben een beetje verbaasd te lezen dat je de Messier-lijst nog af moet werken. Komt vast goed!
      Ik ben niet goed met lijstjes afwerken...
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Aaagh - nu ben ik écht jaloers. Zo jammer dat ik andere verplichtingen had in dat weekend.

Jouw schets van M80 is wonderlijk mooi!
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Zo, dat was een mooi weekend, ik ben ook een beetje jaloers! Die 4244 heb ik een paar dagen ervoor ook zitten bekijken, het is inderdaad onzin om te beweren dat s'zomers geen deepsky mogelijk is. Gewoon wat later naar bed gaan . Hele mooie M80 trouwens, die was vorige week bij mij maar een pluisje.
          Leuke auto heb je trouwens, mijn oom had er ook zo een en als kind heb ik daar regelmatig in gezeten.
          Hebben jullie ook die gele kleur van de equatoriale zone op Jupiter gezien?
          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

UIt jullie verslagen blijkt wel dat de grijze nachten vooral tussen onze oren zitten. Nou ja, nu zit je in GrandPré wel wat zuidelijker maar zelfs in het bijna Scandinavische Breezanddijk valt in juni nog heel veel te zien. Prachtige schetsen, vet man dat je de jet van M87 kan zien met de Harroscope 2.0. Ik mis alleen het zwarte gat nog ;-) Maar ook die naalden, mooie objecten zijn dat altijd.
            Wat is dat nou met die bijzondere vervoermiddelen van jullie? De volgende keer dat ik naar Grandpré ga voel ik me bijna gedrongen te paard te komen ;-)
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            Sterren zien met behoud van hersencellen.

Commentaar

Leuke schetsen zeg, Harro!! Ik bekeek de Silver Needle ook door jouw scope en je schets doet deze echt alle eer aan!
              Graag meer van dat!

Ik baal er wel nog steeds van dat ik jouw bierfleslancering gemist heb. Maar ik heb er stiekem wel innerlijk al een paar keer smakelijk om gelachen

Bedankt voor het gezelschap!
              Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Leuk verhaal en fenomenale schetsen weer Harro! Inderdaad hebben we zelfs in BZD nog aardig wat prachtnachten gehad in deze tijd van het jaar. Af en toe nog opgeleukt met NLC's en vorig jaar ook zeevonk. Maar daar moet je wel wat voor over hebben qua nachtrust hehehe...
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Werken...
                X