Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uit den ouden doosch: de Venusovergang van 6 juni 2012

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uit den ouden doosch: de Venusovergang van 6 juni 2012

Vandaag precies 7 jaar geleden, met stip (pun intended) de meest waanzinnige zonsopkomst ooit, en één van de meest legendarische astro-expedities die ik ooit heb beleefd: de ochtend van de Venusovergang op 6 juni 2012.

Ikzelf vond het wel leuk om het verslag van deze dag vandaag nog eens terug te lezen, misschien jullie ook: http://www.roelblog.nl/2012/06/exped...baltische-zee/

Money shot door de 6cm Polarex:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Venusovergang2012_Polarex60mm_groeneflits_2632px-e1339091938971.jpg views: 181 grootte: 16,2 KB id: 1418321
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Epischer dan dit zal het niet gauw meer worden, wat een ervaring moet dat zijn geweest. ;-)
    Het verslag in je blog is ook erg mooi in elkaar gezet met prachtige sfeerbeelden. Dat er voor de thuisblijvers niets te zien viel maakt het verslag achteraf alleen maar mooier. Leuk om het allemaal weer eens te zien!
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik zat vanwege het weer zouteloos achter mijn computer, te kijken hoe meer dan 100.000 gebruikers van mijn app de afstand aarde-Zon konden crowdsourcen. Dat was ook vet!

Voeg bestanden toe
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Episch dit! Gave foto’s ook.
        WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Het was erg spannend: het begon die avond als een korte autorit naar het oosten, maar vanwege de binnendrijvende bewolking moesten we steeds verder oostwaarts en uiteindelijk noordwaarts:
          Uiteindelijk hebben we de hele nacht doorgereden totdat we arriveerden bij de wolkenloze Baltische kust !
          Een waanzinnige roadtrip!

Bizar hoeveel mensen uit half Europa daar verzameld waren: opgejaagd door de oprukkende bewolking.
          Inderdaad EPISCH.

Dank voor deze terugblik Roel.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik ben gelijk gaan zoeken in de archieven en vond deze serie schetsen van de uittrede:
            Wat was het gaaf!!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Venus transit 2012 - end stage 50%.jpg views: 59 grootte: 412,9 KB id: 1418704
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Wow, wat een heerlijk verhaal om nog eens terug te lezen! Mooie foto's , die groene straal vind ook al heel bijzonder, die is niet vaak gefotografeerd.
              De eerste Venusovergang in 2004 was gelukkig wel goed te zien in ons land, daarmee hebben we meer geluk gehad dan menig astronoom in vroegere eeuwen.
              Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Werken...
              X