Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waarnemen met Hemelvaart in Grandpré

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waarnemen met Hemelvaart in Grandpré

Lifesvr Had het plan bedacht voor een starparty in Grandpré gedurende het afgelopen Hemelvaartsweekend: https://www.astroforum.nl/forum/visu...-05-02-06-2019

Hemelvaart was laat dit jaar, en dan zit je in Nederland en Vlaanderen met de grijze Nachten. Is het dan wel een goed plan om zo laat nog af te reizen naar een donkere stek voor een paar uurtjes topduister? We gaan het meemaken...

De meeste mensen waren er donderdag al. Bijpraten, brommers kijken, lekker eten en de spullen op het waarneemplatform zetten. Het duurt tot bijna 10 uur voordat de zon weg was, en het blijft lang licht, pas tegen twaalven is het zo donker dat je met het 'echte werk', vage vlekjes kijken, kan beginnen. En het is ook snel weer behoorlijk bewolkt. De meesten gaan dan naar bed, maar het blijkt later open te trekken zodat de die-hards nog een uur topduister hebben, met SQM waardes van 21.6

De voorspellingen voor vrijdag- en zaterdagnacht zijn gelukkig prima, en dat blijkt in de praktijk ook. ISS komt diverse malen langs, en we zien ook nog het flink verbrokkelde starlink treintje voorbij tuffen. De sluier die er na zonsondergang nog is verdwijnt en tegen twaalven is het goed kijken met SQM waardes van 21.3. Ik houd me voornamelijk bezig met H400's bekijken. De SQM laat hele nette waardes zien, 21.5, 21.6 en heel af en toe een uitschieter naar 21.9 Tegen drieen komt de zon alweer meer in de buurt van de horizon en om half 4 kijkt niemand meer.

Als het zo kort donker is ga je toch de avond anders indelen. Ik neem na een uur of twee waarnemen graag een een pauze, maar dat is niet handig als de hele nacht maar drie uur duurt. Dus doorbuffelen en dan maar wat minder afbouwen. Tegen 4-ren lekker naar bed.

Zaterdag hetzelfde recept, met als toetje af en toe door de bino van Skyheerlen kijken. Prachtig apparaat met hele mooie beelden en fijn met twee ogen kijken. Het is ook wat warmer deze nacht en dat scheelt laagjes kleding. Ook de SQM doet het weer prima.

Wat ook opvallend is is het bekijken van de zomerhemel terwijl het ook zomer is. Ophiuchus, Serpens, Scorpio en Saggitarius zijn geen onbekende sterrenbeelden, maar ik zag ze tot nu toe alleen in de vroege ochtend in maart of de vroege avond in september. Midden in de nacht in de zomer is een primeur. Ook de opkomende Melkweg is weer prachtig. Wat niet wil lukken is de Gegenschein, dat zal komen doordat Jupiter daar midden instaat.

Qua Astromisch Duister is het aardig om te vermelden dat de zon om middernacht pas zo'n 15 graden onder de horizon staat. Echt astronomisch donker is het maar een uurtje rond half 2, en dan is de zon maar net iets meer dan 18 graden onder de horizon. Toch kunnen we makkelijk 3 uur waarnemen, ook moeilijke objecten. Petelaa verteld in dit kader dat zij al bij zon op -15 graden gaat fotograferen, en dat doen de professionals ook, is een van de La Palma ervaringen. We hoorden al eerder van Skyheerlen dat hij 's zomers ook dwergstelsels prima kon zien. Conclusie, Grijze Nachten zijn lang niet zo rampzalig als je zou denken.

Zondag gaan de meesten weer naar huis, drie blijven achter, hopend dat het komende front iets minder snel komt dan voorspeld. Ze kunnen helaas toch wel goed voorspellen, we hebben een uurtje een donkere hemel bijna vrij van wolken. Wel flinke onweerswolken in bet noorden, met weerlicht. En dan trekt het opeens dicht na half 1.

What where the skies like when you were young?

Lekker sfeerverslag! Jullie hebben de juiste keuze gemaakt door eind mei nog naar Grandpré te reizen. Een ruime 3 uur prima donker en zoeken naar diffuse deepsky vlekjes bij aangename zomerse temperaturen. Zelfs in de winter houd een doorsnee waarnemer het niet langer uit - dus ja het loont echt!

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    Dus doorbuffelen en dan maar wat minder afbouwen. Tegen 4-ren lekker naar bed.
    hilarisch !!
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Inspirerend verslag, bedankt! Vooral het verhaal van al bij "zon op -15 graden" kan ik uit eigen ervaring beamen. Die laatste 3 graden geven een paar tienden meer op de SQM maar dat neemt niet weg dat het zonder die paar tienden ook al behoorlijk donker is en het dus al donker genoeg is als je op een goede plek met weinig lichtvervuiling zit.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Leuk kort verslag van hoe het was Sander. Jammer van die laatste nacht voor jullie. Aan de andere kant ben je ook minder moe met de terugreis.
        Was een heerlijk weekend. De regio en het verblijf is gewoon een topper!
        Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Commentaar

Origineel geplaatst door wvreeven Bekijk bericht
          ... maar dat neemt niet weg dat het zonder die paar tienden ook al behoorlijk donker is en het dus al donker genoeg is als je op een goede plek met weinig lichtvervuiling zit.
          Ik heb juist wel eens horen zeggen dat op plekken met wat meer lichtvervuiling (lees: Nederland & Vlaanderen) de impact van die laatste paar tienden van graden nog minder is. In elk geval het menselijk oog werkt logaritmisch: een klein beetje extra licht in een lichte omgeving doet veel minder dan datzelfde beetje extra licht in een donkere omgeving. Je waarneemlampje kan "veel te fel" staan in Grandpré, terwijl het in de achtertuin nauwelijks fel genoeg is om je bij te lichten.
          Fotografisch is het wat anders denk ik, hoewel ik ook fotografisch geen verschil in de Grandpré opnames heb kunnen ontdekken tussen een half uur voor astrodonker en tijdens het astrodonker.
          Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Commentaar

Voor mij de reden om in juni en juli gewoon naar Breezanddijk af te reizen (ook al is het daar dit jaar nog niet van gekomen), de noordelijke liggening ten spijt. In vorige jaren heb ik in die periode een aantal hele goede sessies gehad. Hoop dat het binnenkort opklaart.
            Mooi verslag Sander! Mooi dat je de zomersterrenbeelden nu eens hoog aan de hemel hebt gezien. Daarvoor moet je inderdaad echt naar zuiderlijker gebieden als Frankrijk; daar zijn sterrenbeelden als Scorpius en Sagittarius echt fraai.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            Sterren zien met behoud van hersencellen.

Commentaar

Werken...
            X