Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Galile´sche manen en M-dingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Galile´sche manen en M-dingen

Gisterenavond was het opnieuw mooi helder. Jupiter is vanuit onze tuin heel mooi zichtbaar, hij komt net ver genoeg boven de haag uit.

Omdat ik bij mijn eerste observatie ooit van Jupiter de manen niet had gezien (door 10x50) wou ik wel eens een tweede poging wagen. Tot mijn grote verbazing zag ik meteen 3 witte stipjes rond Jupiter in een min of meer zelfde (gekantelde) lijn. Maar waar was de 4e dan? Hoe ik ook zocht en probeerde de verrekijker zo stil mogelijk te krijgen, ik kon de vierde er niet uithalen. Achteraf bleek het Io te zijn die zich voor mij had verstopt. Een nieuwe schets van mijn waarneming kan je hier vinden, bij wijze van herneming van mijn eerste schets ooit.

Na het maken van mijn schets ging ik nog even verder kijken in de buurt. Al snel kreeg ik een 3-tal sterren in het snotje, links van Jupiter. Er zat een langwerpige waas rond de 3 sterren, een beetje in de vorm van van een sigaar. Vooral bij perifeer kijken (hoor mij bezig) had ik het gevoel dat ik de witte waas duidelijker zag. Wat opzoekwerk in Skysafari deed me besluiten dat dit niet anders kon zijn dan mijn eerste Messier object: M8 - de Lagune nevel. Ik had helaas niet de tijd om deze ook nog op papier te krijgen, want over 6 uur zou de wekker alweer afgaan

Omdat ik echter de smaak te pakken had, ging ik nog wat verder op zoek naar dingen die ik zou kunnen ontdekken met mijn verrekijker. Ik zag dat M20 (de Trifidnevel) in de buurt moest zijn, maar ik kreeg hem niet met zekerheid in beeld. Aangezien ik nu via Skysafari naar objecten aan het zoeken was, wou ik vermijden om "te denken dingen te zien" zonder ze ook Úcht te zien. Ik heb dan maar besloten om M20 te boeken als "niet waargenomen". Misschien heb ik later - al dan niet met een telescoop - meer geluk voor deze.

Daarna vond ik in de ster Polis (SAO186497) mijn houvast voor verdere verkenning. Het helpt me altijd om een vaste "ankerplaats" te hebben tijdens het waarnemen. Zo kan ik gemakkelijk schakelen tussen het waarnemen en het schetsen of opzoeken in Skysafari/PSA. Eens ik dat vast ankerpunt weet liggen, kan ik makkelijk via star-hoppen mijn weg terugvinden naar waar ik gebleven was. Vanuit Polis kon ik naar de Saggitariusnevel (M24), al vond ik deze minder duidelijk te zien dan M8 omdat het geheel meer uitgespreid was. M8 stak in dat opzicht veel "duidelijker" af tegen de donkere achtergrond. Hier wil ik zeker nog eens naar terugkeren, om te verifiŰren wat ik gezien heb.

Ik deed nog een poging om te speuren naar M18 en M25, maar de oogjes en vooral de armen (geen statief voor die 10x50!) hadden al een tijdje de handoek in de spreekwoordelijke ring gegooid. Ondertussen was mijn maximaal mogelijke slaaptijd tot de volgende wekker al naar 5u gezakt... Hoog tijd om te gaan dromen van mijn eerste Galile´sche manen en Messier objecten.

Bedankt voor het lezen!

Last bewerkt door Toxmose; 01-06-19, 00:12. Reden: typo's
    Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

M24 is leuk als je het verhaal erachter kent, het stof in de binnenste spiraalarm waarop we kijken heeft een sleutelgat, de enige plek waar we de fijne sterretjes kunnen zien van de volgende binnenste spiraalarm.
    Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
      M24 is leuk als je het verhaal erachter kent, het stof in de binnenste spiraalarm waarop we kijken heeft een sleutelgat, de enige plek waar we de fijne sterretjes kunnen zien van de volgende binnenste spiraalarm.
      Bedankt voor het weetje! Heb er meteen wat meer over gelezen en lijkt me inderdaad wel een interessante plek
      Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Origineel geplaatst door Toxmose Bekijk bericht

Bedankt voor het weetje! Heb er meteen wat meer over gelezen en lijkt me inderdaad wel een interessante plek
        https://youtu.be/fJcRdD2GqnE (M24)
        Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | iOptron CEM120 | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | Moonlite focuser SCT | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Commentaar

Werken...
        X