Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Herschel objecten: café halfweg

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Herschel objecten: café halfweg

De nacht van 24 op 25 mei was het weeral lekker transparant en droog. Ik zeg weeral, want ik kan me amper nog een sessie herinneren waarin het water van de telescoop droop. Iets te maken met klimaatopwarming? Dat heeft tot gevolg dat ik - ondanks mijn lichtvervuilde tuin - de laatste tijd aardig wat Herschel objecten (i.e. sterrenstelsels) heb kunnen afvinken met m'n 30 cm dobson. Na het invoegen van de waarnemingen in DSL bleek dat ik exact 1224 Herschel objecten heb gezien. Dat wil zeggen dat er nog 1224 objecten op me wachten, exact café halfweg dus

Op 3,5 uur heb ik 19 stelsels kunnen strikken. Allemaal klasse 2 objecten (klasse 1 zijn heldere objecten, klasse 3 heel zwakke) in Ursa Major. Naar boven mikken helpt best tegen de lichtvervuiling. De SQM klopte af op 19,2. Meestal valt er over al die sterrenstelsels weinig te vertellen. Perifeer zichtbaar, rond, beetje centrale verheldering... dat is het zowat. Maar tijdens deze sessie zat er toch meer variatie op het thema dan gewoonlijk. Hier de hoogtepunten (die onder een donkere hemel waarschijnlijk allemaal nog veel leuker zijn...). Meest gebruikte vergroting was x240. Alle details en de waarneming van de niet vermelde stelsels kan je vinden op DSL.

NGC 3690 zijn 2 sterrenstelsels vlak naast elkaar die ik niet kon scheiden, maar in de ovale vorm zat de kern (van stelsel B) duidelijk asymmetrisch.
    NGC 3894/95 staan slechts 2' van elkaar. De ene (94) heeft duidelijk centrale verheldering, de andere is veel egaler (95) en de oriëntatie staat bijna loodrecht op elkaar. Leuk duo.
    NGC 3838 is me bij gebleven om zijn langwerpige vorm en omdat hij zeer goed afgelijnd is (wat bij sterrenstelsels niet veel gebeurd). Op hetzelfde moment komt het ISS voorbij.
    NGC 3888 is een relatief goed afgelijnd ovaaltje (O-W oriëntatie) met amper centrale verheldering. Niets speciaals... maar op dezelfde moment passeert de Starlink 'trein' - net na de lancering - voor de eerste keer aan de hemel. Die heb ik echter volledig gemist
    NGC 3958/63 is een zwak duo op zo'n 10' afstand van elkaar. Merkwaardig: bij een vergroting van x171 is 58 de helderste, bij x240 is dat 63 (die ook groter is).
    NGC 4335 is niets bijzonder... ware het niet dat het samen met M40 in het beeldveld past.
    Afsluiten deed ik met het fijn duo NGC 3990/98 (gescheiden door 3' hemel). NGC 3998 heeft een zeer heldere kern. NGC 3990 is zwakker en kleiner. Spijtig dat ik de oriëntatie van beide stelsels niet kon zien.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Gefeliciteerd met deze halve mijlpaal!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Mooi werk, Jef!
      Aan dat treintje lichtjes heb je behalve een eenmalige verbazing, niets gemist.
      Schiedam
      Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
      Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
      Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
        Aan dat treintje lichtjes heb je behalve een eenmalige verbazing, niets gemist.
        Ik heb ze gelukkig de volgende nacht mogen aanschouwen
        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Proficiat met café Halfweg! Ik ben nog op zoek naar de deur
          Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Mooi, Jef geeft niet op onder een slechte hemel.

Commentaar

Werken...
            X