Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Gewoon een avondje randstad.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gewoon een avondje randstad.

Randstad? Ach, ik kijk niet eens meer, hoor ik wel eens zeggen. Dat is jammer, want er is nog steeds een hoop te zien. Ook met gematigde openingen.
    Gisteravond was het na driekwart dag regenen lekker transparant en ook de seeng was zeker niet slecht.

Vroeg de boel buiten in de tuin gezet en aan de slag met de dubbelsterren Epsilon Bootis, Delta Cygni en Rasalgethi. Die hebben wel wat van elkaar weg. Ze vergen alle een vrij hoge vergroting om hun schoonheid te tonen. En alle een kleinere en anders gekleurde begeleider. Later kwam daar nog eens Albireo bij, die geen hoge vergroting vergt. Op zo'n fraai paar blijf ik dan wel 10 minuten hangen, puur genieten.

Ook bij de bolhopen is het prettig toeven. M92 heeft een mooie heldere kern, daar kun je even lekker op los gaan met je vergroting en dan lost de kern zich op in individuele voorgrondsterren. M13 verspreidt zijn licht over een wat grotere oppervlakte en hoewel de totale magnitude groter is dan die van M92 oogt hij op het eerste gezicht gematigder in een 120mm kijker. Maar als je goed wegduikt onder je waarneemcapuchon (= snoeiharde noodzaak in de stad!) , wordt het wel steeds indrukwekkender. NGC6229 in Hercules lijkt in eerste instantie een vaag vlekje. Maar bij nadere beschouwing zijn toch een vijf- of zestal losse sterren waarneembaar. Heel schattig is de samenstand in een bijna gelijkzijdige driehoek met twee heldere voorgrondsterren. Op donkere locatie is deze driehoek met een 10X50 prismakijker al te zien. Ophiuchus bevat voor de stadswaarnemer in ieder geval M10 en M12, ze lijken op wat lossere bolhopen, waarbij ik in M10 meer sterren waarnam dan in de nabijstaande zus. Nog zo'n lastige rakker is M71 in Sagitta, waarin ik een twaalftal losse sterren waarnam in een suiker-schitter-gloed. De nabijheid van drie vrij heldere sterren op rij geeft bij lage vergroting een adembenemende schoonheid. M56 in Lyra sloot voorlopig de rij, behoorlijk groot, daardoor zwak en slechts enkele losse sterren. Op donkere locatie valt mij op dat er meer losse sterren waarneembaar zijn, dan ik zou verwachten.

Als tussengerecht zijn de planetaire nevels bijzonder smaakvol. M57 in Lyra springt als eerste naar voren uiteraard. Het "begeleidende" sterretje van magnitude 13 was goed te zien. Die kan ik met deze transparantie overigens al zien met een 10cm refractor. Ook de stadswaarnemer zal opmerken dat het gebied in de ring van M57 beduidend lichter is dan daarbuiten. De Turtle NGC6210 in Hercules laat niet veel meer zien dan een ietwat onregelmatige rechthoekige vorm. Hoge vergroting noodzaak. Leuke dubbelsterren daar vlakbij zijn STF 2087, met 5.2 boogseconden separatie, en een nog nauwere STF2094 met 1.2 " separatie. De laatste is een regelrechte uitdaging voor een 10cm! Een lagere vergroting is nodig voor M27, de Halternevel in Vulpecula. Deze is een must voor mensen die een CLS of UHC filter tot hun beschikking hebben: hij "knalt" bij lage vergroting dan zowat het oculair uit. Onverwacht helder! En een duidelijke ouderwetse halter. Ik zocht ook NGC6888 de Crescent in Cygnus nog even op, liet mij vergezellen door een UHC filter. Zoals ik al verwachtte was hij niet zoals op plaatjes, maar enige neveligheid was toch zeker te zien. Hetzelfde gold voor NGC6995, een gedeelte van the Veil.

Galaxies zijn wat lastiger hier in de stad, maar zeker niet alle zijn ondoenlijk. Ik zette M104, de Sombrero in het beeldveld en die was toch waarneembaar. NGC6207 naast M13 gaf met magn.11.3 meer problemen, maar doemde uiteindelijk op. The Needle NGC4565 was "goed" te zien. Ik was er de afgelopen tijd zo vaak geweest, dat ik de positie en rotatie tov naburige sterren kon dromen. Een uittredepupil van 1.2 mm did the best job. Hoe vaag hij ook is, ik blijf het een magnifiek gezicht vinden. Nog even naar boven? Ja, M51 stond zowat recht boven mijn hoofd. Mooi, gelijk gebruik van maken. Overduidelijk twee kernen, met om de helderste een halo en wat lichtere flarden. Zelden zo gezien, ik houd de zenitale positie en de transparantie verantwoordelijk.

En in al die tijd was Jupiter op de horizon boven de boomkruinen verschenen. Tot mijn grote genoegen liep daar een maanovergang van Ganymedes net op zijn eind en Io stond op het punt om ermee te beginnen. De schaduw van Io was reeds op de bol zichtbaar. Een prachtig gezicht. De anders witte equatoriale zone was beduidend donkerder dan normaal en ik zag toch twee festoons lopen. De equatoriale gordels waren duidelijk rafeliger dan ik gewend ben. Toen ik besloot om op te ruimen en opstond, prikte er in de verte nog een planeet tussen de boomkruinen door; Saturnus. Nou, die laat je dan niet gaan natuurlijk! Cassinischeiding, een equatoriale band en Titan waren van de partij.

Voldaan ruimde ik op. Hmm, nachtje Randstad...toch helemaal niet verkeerd...
    Last bewerkt door John Baars; 29-05-19, 14:29.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Mooi en inspirerend verslag (want ik zeg "ik kijk niet eens meer"). Ik denk dan altijd, is er geen app die me door een nachtje waarnemen meeneemt naar deze pareltjes. SkySafari heeft wel een lijstje, en ik kijk wel eens in Objects in the Heaven, maar het kan best makkelijker. Maar goed, dat is dan misschien juist de charme, dat je je eerst goed voorbereid en dan de nacht in gaat en zoekt naar de objecten van je lijstje, in plaats van dat er een app is die je alles voorkauwt.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
      (...) waarneemcapuchon (...) suiker-schitter-gloed (...) boogseconden separatie (...) uittredepupil (...) twee festoons (...) Cassinischeiding (...)
      Beste stukje Chinees dat ik vandaag gelezen heb
      Jeroen / 'A head full of stars, just not in constellation yet.' Elias Canetti

Commentaar

Prachtig verslag en een geweldig stukje reclame vr het waarnemen vanuit de stad. Top
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Hmm, ik krijg weer helemaal zin in een tuinsessie. Smakelijk en inspirerend verhaal, thx!
          16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
          True light is from above

Commentaar

Warm aanbevolen voor waarnemen in de stad: de (grote) waarneemcapuchon.
            Trek hem over je hoofd en het scheelt je zo 1.0 magnitude. Blijf er vijf minuten onder en je oog krijgt de gelegenheid om nog beter aan het donker van het oculair aan te passen. Daar zit je tweede winst. Bij elkaar scheelt het enorm. De capuchon is ook een stuk gemakkelijker dan die grote zwarte handdoek.

Aan de hemelkant kun je ter plekke vaak weinig meer doen dan het vermijden van direct licht. Aan de kant van het eigen oog kun je door middel van de waarneemcapuchon dan nog een hoop verbeteren!
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Mooi verslag, valt er toch heel wat te zien in een gebied dat op elke lichtvervuilingskaart eruit knalt. Behalve op vakantie, ga je op andere momenten ook wel 'ns naar een plek waar het iets beter is met de lichtvervuiling, of doe je het waarnemen toch voornamelijk bij huis?

Commentaar

Hoi John, zaten we toch weer samen te genieten vannacht, in de randstad, en van zo'n beetje dezelfde objecten. Die schaduwovergang was erg mooi, ik vond de EZ wel weer knalgeel, maar dat hangt denk ik van de kijker af. En op de grote bolhopen raak ik ook niet uitgekeken. Je zei daar in het vorig verslag een rake opmerking over, dat je niet al teveel vergroten moet. Ik geniet vooral van alle zwakke sterretjes die om die bolhopen heen staan, misschien ontsnapte sterren? De concentratie naar de bolhoop toe loopt wel op dus dat zou zomaar kunnen.
                En het was zeer transparant, M4 heb ik nog niet eerder zo helder gezien.
                Fijn verslag, ik moet ook maar weer eens aan de gang.
                Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Schittered, John! Het werkt echt inspirerend, zeker als ik weet dat de hemel bij jou vast ng slechter is dan bij mij.

Commentaar

Behalve thuis neem ik ook waar vanaf het dakterras van Sterrenwacht Rijswijk. Daar is het niet veel beter, maar omdat je niet in je eentje zit iets gezelliger, haha
                    Verder uiteraard smullen op vakantie...

EDIT: Klaarblijkelijk zat ook Skyfan buiten, dus zo alleen waren we niet!!
                    Last bewerkt door John Baars; 29-05-19, 20:48. Reden: Edit
                    Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Mooi verhaal! En vergeet vers te zetten koffie niet als thuis-voordeel!

Jupiter komt bij mij helaas maar net boven het dak van de huizen aan de zuidkant uit (alsof ik op m'n tenen moet gaan staan); door de turbulentie die daar afkomt is het echt slecht, zelfs midden in de nacht. Dat was anderhalf jaar geleden beter.

En voor M27 heb je het best laat gemaakt, anders staat deze nevel vrij laag nu, toch?

Ik ga in ieder geval zsm M51 eens proberen. Als die inderdaad zo hoog staat, dan geeft dat goede hoop. Dat merkte ik bij M13 ook!
                      Sterren kijken in de stad | Skywatcher 200p | Bosma 150/1800 Rumak | Bresser AR102s Refractor | Chinese 90/500 | Celestron 15x70

Commentaar

Lekker verslag weer! Ik krijg ook spontaan ontzettende waarneemkriebels. Hmmm, misschien dit weekend....
                        Spuit 9 op zijn minst...
                        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Ja, leuk verslag! Ik kijk ook overwegend vanuit de stad en het is een heel herkenbaar verhaal. Inclusief de kap over het hoofd (hoewel het bij mij een ordinaire handdoek is).
                          Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Bijgaand een schetsimpressie van de schaduwovergang van Io en de bijna- uittrede van Ganymedes.
                            Click image for larger version  Name:	Jupiter 05292019 (480x640).jpg Views:	0 Size:	11.7 KB ID:	1417794
                            Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Dat is wel meer dan een impressie zeg! Mooie tekening!!!
                              50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                              X