Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verslagje en schetsen van dubbeltjes in de Ossenhoeder

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verslagje en schetsen van dubbeltjes in de Ossenhoeder

Gisteravond heb ik mij maar eens lekker vermaakt met dubbelsterren in de Ossenhoeder. Naast de genoemde sterren in de OvdM heb ik nog dit lijstje opgesnord, waar ik een aantal van heb opgezocht.

Kijker was een Celestron C6 op EQ3-2, met een setje LVW's en een Meade UWA 4.7mm. Lekker de kijker twee uurtjes buiten laten liggen en voor het waarnemen nog even collimatie bijgesteld. Ook maar eens papier en potlood erbij gehaald, met het idee ook een aantal dubbels te schetsen. Rond 23u was ik er klaar voor en kon het kijken beginnen!

Start was 37 Bootis, die had ik een paar dagen eerder ook al even gezien. Het is een prachtige dubbel met duidelijk een oranje tintje. Bij 68x al duidelijk te scheiden, maar het mooist bij 187x.

Dan gaat de kijker naar Pi Bootis, een dubbel ster met componenten mag 4.9 en 5.8, met een scheiding van 5.5”. De hoofdster blijkt een blauwige tint te hebben en de iets zwakkere begeleider is geel. Een prachtig duo!

Dan probeer ik 44 Bootis, maar hier twijfel ik een hele tijd of ik wel naar de juiste ster aan het kijken ben. Het is op voorhand geen gemakkelijke dubbel, maar ik verwachtte eigenlijk dat hij wel te doen moet zijn, ze zijn mag 5.2 en 6.1, sep 1.9”. Maar wat ik ook probeer en hoe goed ik ook probeer te kijken, ik zie geen tweede component. Jammer.

De volgende is 39 Bootis, met mags 6.3 en 6.7, sep 2.7”. Deze is goed te scheiden, eigenlijk is al in de LVW22 te zien dat het niet één sterretje is. De hoofdster is een fractie heldereder vergeleken met de begeleider. De laatste staat ten ZW van de hoofdster. Ik kan geen opvallende kleuren ontdekken.

Dan zie ik dat Izar ook een dubbelster is, met mag 2.6 en 4.8 en een scheiding van 2.9”. Deze is vrij goed te scheiden, de begeleider lijkt opvallend zwak vergeleken met de heldere hoofdster. De hoofster is gelig en de begeleider, ook weer een mooie dubbel! Tijdens het schetsen probeer ik ook de duidelijk zichtbare buigingsringen weer te geven, wat me niet echt meevalt... Het wordt niet allemaal even egaal en rond, hoewel gezien door het oculair de buitenste ringen eigenlijk ook niet zo mooi meer te zien zijn en de schets wat dat betreft ook wel weer klopt. Het geeft wel een leuke indruk denk ik.

Dan staat er nog een Struve in het lijstje, nl nummertje 1835. Deze blijkt bij 68x al duidelijk dubbel en bij 187x zie ik mooi de hoofdster met de iets zwakkere begeleider aan de zuid / zuidwestelijke kant.

Als laatste ga ik nog "even" langs M5, die ik ook nog "even" op schets probeer te zetten. Dat loopt verschrikkelijk uit den handt ende in het honderdt, door gepruts met een rode maar toch te felle lamp en meer van dat soort dingen...

Net wat te laat voor de zondag nacht (maandag moet er gewoon weer gewerkt worden...) stap ik uiteindelijk toch tevreden in bed.

Bedankt voor het lezen en kijken!
    Last bewerkt door markleeman; 14-05-19, 21:07.
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Goed bezig Mark en knappe schetsen!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Thanks!

Hier dan ook nog mijn gekrabbel van M5. Het is eigenlijk helemaal niet zo beroerd, maar ik vind het toch wel jammer dat ik niet wat meer sterren heb kunnen optekenen. Meest lastige vond ik nog om echt te pin-pointen waar sterren stonden; af en toe zag ik er perifeer genoeg maar niet voldoende duidelijk om ze goed op papier te kunnen zetten. Deze ga ik zeker nog een keer proberen, met wat meer opening.

En wat beter voorbereid, zoals met fatsoenlijk licht, de kijker op een handige hoogte voor gemakkelijke inkijk, etc...

Last bewerkt door markleeman; 14-05-19, 19:34.
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Dat is een hele mooie M5, daar zou ik toch zeker niet ontevreden over zijn hoor! het komt goed overeen met het beeld door het oculair en sterretjes optekenen in de bolhoop zelf is zoals je al zegt heel lastig want ze verspringen vaak

Ik zie dat je tekeningen een formaat van 800x800 hebben, je zou ze dan op ware grootte in je topic kunnen plaatsen zodat er niet op geklikt hoeft te worden om ze goed te kunnen zien.

*edit - je dubbelsterschetsen mogen er ook zijn trouwens. Heel leuk dat je ook de seeing meeneemt bij hoge vergroting, dat verhoogt het realisme. De kleurtjes mogen van mij wel ietsje subtieler.
        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Vixen 60mm refractor / 16 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Commentaar

Thanks! Tja die kleuren... het OvdM gaat over kleur in de grijze nachten, dus kleur zal er zijn Nee grapje, ik ben in het enthousiasme over het zo goed zien van kleur in dubbels waarschijnlijk ietsje doorgeschoten. Wat meer kleur dan werkelijk is ook bewust gedaan, maar ik ben met je eens dat het nu wat over the top is.

(En afbeeldingen heb ik veranderd naar full size, 800px)

Commentaar

Leuk draadje en mooie schetsen!
            Vooral Izar is behoorlijk levensecht! Jaaa, lekker plaatje, daar geniet ik van! In het echt ook!
            Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Tof gedaan! Die stervormen bij Izar zijn goed gedaan! Blij te zien dat het schetsen in de lift zit
              Esprit 80ED f/5 Triplet, 127mm f/7.5 triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Aardig om te vermelden dat ik halverwege jaren negentig de beschikking had over een 10cm lenzenkijker van ietwat mindere kwaliteit. Daarmee was Izar slechts met moeite bij goede seeing te scheiden. Dat vond ik toen een hele prestatie! Sindsdien blijf ik regelmatig, ook met betere instrumenten, steeds terugkeren naar de oudere iconen uit mijn waarneemverleden. Volgens mij doet iedereen dat.....

Het plaatje in post #1 hierboven komt meer overeen met wat ik nu zie in mijn OMC140. Ook de kleuren zijn fraai weergegeven. Heel levensecht! Zeer treffend weergegeven Mark!
                Opvallend verschil met mijn huidige refractor is de zichtbaarheid van slechts één dunne buigingsring en nog wat dunnere, door seeing bewegende en onderbroken ringfragmentjes.
                Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!

Leuk dat je het terugkeren naar objecten waargenomen in het verleden noemt, John. Heel herkenbaar, dat heb ik bijvoorbeeld met epsilon lyrae, die ik heb gezien tijdens mijn allereerste blik door een telescoop ooit, tijdens een publieksavond bij de sterrenwacht in Dwingeloo. Ik was toen maar een jochie van 10 jaar ofzo, maar sinds dien blijft deze dubbele dubbel iets magisch hebben Elk jaar kijk ik er tijdens de zomer wel een paar keer naar.

Commentaar

Prachtig, zowel de dubbels en zéker M5!!
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Jouw schets van Izar is wel heel realistisch, met die seeing. Gaaf man! En M5 is ook quite impressive. En dat gewoon vanuit de Meern. Thx for sharing.
                      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                      Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Bedankt!

Toch ga ik M5 zeker nog eens over doen, want ik heb het gevoel dat daar nog wel meer uit te halen valt.

Ik heb nog wat zitten spelen met de kleurtjes van pi Bootis en heb ze wat getemperd. Vind het nog best lastig, op elk scherm ziet het er weer anders uit.

Commentaar

Werken...
                        X