Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schetsverslag La Palma april ‘19

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Haha! Weergaloze foto van Tom daar op de rand! Ik zal in september goed opletten waar Roel precies net niet in de diepte dondert. @Cloudbuster: Txs voor de tip; dat ga ik in ieder geval onderzoeken.
    Last bewerkt door sixela; 15-04-19, 12:30.

Commentaar

Leuk verslag en echt prachtige schetsen! NGC3201 en de Ghost zijn echt geweldig, maar ook die van Sirius... Wauw!
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Commentaar

Vorige nacht ben ik (ondanks de maan) toch nog even naar een mirador nabij El Pilar gereden; doel was een 'cloudbusterke' doen en enkele uurtjes nog wat showpieces opgezocht. Dan zie je pas wat een effect maanlicht geeft: nevels worden weggeveegd, sterclusters o.a Termite cluster verliezen hun rijkdom aan fijne speldeprikjes en galaxies zijn al helemaal een drama. Enkel kleine planetaire nevels, sommige bolhopen en ... dubbelsterren zijn nog prima te doen. Kheb maar 1 extra schets gemaakt: een planetary in Vela.

Origineel geplaatst door cloudbuster Bekijk bericht
        Als je vanaf de westkant de Roque op rijdt en je komt bij de Mirador de los Andenes aan, is 100 mtr verderop een parkeerhaven met een informatiebord. Vanaf daar loopt een onherkenbaar wandelpad omhoog door dikke kiezels. Na 1 minuut kom je bij een bord met wandelroutes en ga je rechtsaf, na een halve minuut ben je dan bij mijn waarneemstek.
        Vandaag was het regenachtig in Santa Cruz dus zijn we naar de top gereden. In de buurt van Mirador de los Andenes heb ik zéér traag gereden en inderdaad jouw padje teruggevonden. Goed om te weten dat daar ook een waarneemstekje verborgen ligt; ooit kom ik terug en zet ik me daar eens onder de sterren. Wie weet reizen we dan samen!
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

La Palma staat hoog op mijn bucket lijst. Ben er dan ook nog nooit geweest.

Zie ik het nou goed in de foto's van de waarneemstekken, dat ze op dezelfde rotspunten uitkijken, maar vanaf een andere hoek?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture.JPG views: 37 grootte: 56,5 KB id: 1413853
          C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Opnieuw zijn je schetsen weer art gallery-waardig. Vooral van NGC 3201 ben ik erg onder de indruk. Maar ook een heel prettig verslag, dat het waarneemplezier in elk opzicht overbrengt. Ook de dubbelsterren vind ik erg de moeite waard, prachtig weergegeven met die subtiele kleuren. Wanneer ga je weer
            Last bewerkt door Rem; 15-04-19, 20:28.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
            Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Origineel geplaatst door schoenmaker Bekijk bericht
              La Palma staat hoog op mijn bucket lijst. Ben er dan ook nog nooit geweest.

Zie ik het nou goed in de foto's van de waarneemstekken, dat ze op dezelfde rotspunten uitkijken, maar vanaf een andere hoek?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Capture.JPG views: 37 grootte: 56,5 KB id: 1413853
              Neen; de twee punten liggen daarvoor te ver uit elkaar. Daarbij is het op beide foto's net in de verkeerde richting; de twee foto's kijken weg van elkaar. Maar wel leuk gevonden!

Ga snel er naartoe; het is er super!

Commentaar

Frank is duidelijk expert en weet goed waar we zaten. Dit zijn niet dezelfde rotsformaties. Er zijn bij de caldera letterlijk tientallen van dergelijke ruwe uitsteeksels te vinden.

Rem schoenmaker je moet daar écht eens heen. Niet alleen voor de weergaloze natuur en sterrenpracht maar ook de unieke ervaring om muisstil op het dak van een eiland te zitten. Het heeft iets nederig, magisch.
                -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

TomC Zodra ik de kans heb ga ik hem zeker grijpen. Ik doe niet aan bucket lists maar La Palma gaat gewoon een keer gebeuren
                  16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                  Is aoibhinn liom na réaltaí.

Commentaar

Als je in september/oktober gaat, zit je er niet alleen; ik schat dat er dan al een stuk of 10 AFfers zitten.

Commentaar

Werken...
                    X