Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 24 maart, een verre bolhoop en voorjaarsgalaxies

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 24 maart, een verre bolhoop en voorjaarsgalaxies

De vooruitzichten voor afgelopen zondagavond waren goed. Maar de middagversie van Meteociel liet echter zien dat er vanuit het Noordwesten bewolking zou binnendrijven, die om elf uur boven Noordwijk zou zijn. Dus waren er twee uur astronomische duisternis in de aanbieding en stond om acht uur de Mewlon 210 opgesteld. Meest gebruikte oculairen: Vixen 42 mm (57x, 1gr 15’), Nagler 22 (110x , 45’), Explore Scientific 17 mm 92 gr (142x, 39’), Docter 12,5 mm (193x, 27’). Astronomik CLS deepskyfilter.

De schemering werd benut met een aantal dubbelsterren in Orion:
    STF 667, mags 72/88 , 4.2” deze waren oranje en blauw.
    STF 729, een nauw paar, 1,9” , mags 57/67 , mooi gescheiden bij 193x . Deze sterren draaien op een onderlinge afstand van 900 AE om elkaar.
    STF 734; ook een nauwe dubbel, 1,7” en mags 67/82 , mooi gescheiden bij 193x , beiden wit.
    Na wat toeristische omzwervingen (Orionnevel, Eskimo, M 35) wil ik eens zien hoever ik met galaxies kom. De hemel leek er tamelijk goed uit te zien, maar ik lees nu dat bij mijn leidse buurman Rem de hemel toch niet erg transparant was, bij mij dus ook niet.
    Eerst in Cancer via de fraaie M 67 met zo’n 100 sterretjes naar NGC 2775. Die is mag 10,1 met een SfBr van 12,9 wat dus haalbaar zou moeten zijn. Ik zie hem inderdaad, als een vrij vage ronde nevel met een wat helderder centrum. Volgens Stropek is hij met een 4 incher gemakkelijk, maar dat lijkt mij in deze lichtvervuiling toch sterk, enfin, hij is wel zichtbaar. Het Astronomik CLS filter geeft een wat beter beeld, en die laat ik er verder in zitten.
    Omdat de lichtkoepel van Schiphol, Noordwijkerhout en Leiden / Den Haag toch tamelijk hoog reikt zoek ik het hogerop (hoog hangend fruit ).
    In de Lynx staat NGC 2782, een mag 11,6 face-on galaxy op 113 mln lj , diameter 115000 lj. In de Nagler 22 is het een grote ronde nevel met een heldere kern.
    Dan naar Leo Minor, die bijna in het zenit staat.
    NGC 2859 , ook een face-on, mag 10,9 , vrij klein, ronde nevel met een zeer heldere kern. Afst. 74 mln lj, diam. 93000 lj. 142x
    NGC 2964; Ovaal, vrij zwakke kern , mag 11,3. Staat niet in de Complete Guide of Herschel Objects, dus Uncle William heeft hem kennelijk over het hoofd gezien. 142x
    NGC 3003; Dit is een vrij kleine, lange ovaal, geen opvallend centrum. Afst. 65 mln lj, diam 109000 lj. 142x.
    NGC 3432 is een zeer opvallende langwerpige egaal stelsel, NO georiënteerd met aan de zuidrand 3 sterren. Staat op 27 mln lj , diam. 53000 lj. Mag 11,3, mQ 13,6
    Koposov 2. Een bolhoop in Gemini op 113.000 lj in de halo van de melkweg. Dit is een interessant object, in 2007 ontdekt door S. Koposov, en met Koposov 1 beschreven als "lowest luminosity globular clusters orbiting the Milky Way". De schijnbare magnitude is 17,6 , diameter ca 20 lj.
    Je zou zeggen, onzichtbaar, maar hij staat in de IDSA, en ik heb hem al eens eerder met de dobson als een onbeduidend sterrenwolkje kunnen zien, dus eens kijken of dat met de Mewlon, die maar de helft van de opening van de Dob heeft, ook lukt. En jawel, hij staat binnen een driehoek van heldere sterren, en daar zit duidelijk een verdichting van zwakke sterretjes, met een wat helderder ertussen, zo’n 10 stuks. Mooi in de 17ES, hoe langer je kijkt, hoe meer je er ziet opdoemen. Leuke uitdaging, hij staat vlak bij Pollux. In het DSL zie ik dat nog 1 andere waarnemer hem heeft gelogd, wie volgt?
    In Gemini pak ik ook nog NGC 2331 mee, in de 17ES een mooie driehoekige cluster met een bijna lege “void”, waar nog wel wat hele zwakkke sterretjes in te zien zijn.
    Dan richting Leeuw: NGC 2903 staat mooi hoog, en laat in de 17ES duidelijk een spiraal zien, met aan de andere zijde een aanzet, zie schetsje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NGC 2903 zwart compr.jpg views: 0 grootte: 111,8 KB id: 1412215

Hickson 44 is prachtig, alle 4 stelsels zijn goed te zien in de 17ES. NGC 3190 is de helderste, langwerpig, helder centrum. NO 3193, rond, heldere kern, Zw 3185 , ovaal, diffuus, en NW 3187, zwak langwerpig egaal, volgens Stropek heb je daar 10 inch voor nodig, maar ik kan hem perifeer gemakkelijk zien.
    Er dicht bij staat NGC 3162, klein , diffuus en langwerpig. Perifeer zichtbaar. Mag 11,6, SfBr 13,6 , dus dat zit dan welk zo’n beetje voor mij op de grens, bij deze hemel.
    Dan naar M 105, vrij klein, rond, heldere kern. O zie ik een helder stelsel, dat is NGC 3384, ovaal met diffuus centrum, en ZO NGC 3373, zwakker, ovaal, mag 11,8 (SfBr 13,0). Ze staan resp. op 37, 27 lj. Van NGC 3373 kan ik geen afstand vinden, alleen een roodverschuiving van 0,00433.
    Een leuk paar in Leo zijn NGC 3226 en 3227, vlak bij elkaar in de 17ES, beiden rond.
    Nog wat toeristische objecten; M65, M66 en NGC 3628 (stofband!).
    Nog wat in CVn: NGC 5005 klein, opvallend helder en langwerpig.
    NGC 4565 fraaie lange edge-on.
    M51 , nog teveel in de lichtkoepel om zijn spiralen te tonen, wel een duidelijke halo.
    Precies om elf uur trekken zoals voorspeld de wolken binnen, tijd om weer op te ruimen.
    Last bewerkt door skyfan; 03-04-19, 10:39. Reden: getallenfoutje
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

NGC 2964; Ovaal, vrij zwakke kern , mag 11,3. Staat niet in de Complete Guide of Herschel Objects, dus Uncle William heeft hem kennelijk over het hoofd gezien.
    Vreemd, want volgens een Excelbestand van Wolfgang Steinicke is NGC 2964 op 7 december 1785 ontdekt door William Herschel.
    Het was een productieve nacht, want hij vond toen ook NGC's 1802, 1996, 2266, 2770, 2832, 2968, 3003, 3021, 3067, 3099, 3395, 3396, 3413, 3424 en 3430!

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
      NGC 2964; Ovaal, vrij zwakke kern , mag 11,3. Staat niet in de Complete Guide of Herschel Objects, dus Uncle William heeft hem kennelijk over het hoofd gezien.
      p. 285 (in het boek van M. Bratton)
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Dank heren, ik zie het al, ik zocht hem in Leo Minor, maar hij staat in Leo! Ik kon me ook al niet voorstellen dat Herschel hem over het hoofd had gezien, hij was zeer duidelijk in mijn kleine kijkertje.

Commentaar

Vlakbij NGC 2964 staan NGC 2968 en NGC 2970. De laatste is waarschijnlijk te zwak voor jouw kijker, zeker ook met de wat mindere omstandigheden. Maar NGC 2968 op 6 boogminuten afstand is magnitude 11,9, die had nog te doen moeten zijn.
          Reden om hem opnieuw te bezoeken?

Commentaar

Koposov 2. Een bolhoop in Gemini op 113.000 lj in de halo van de melkweg. Dit is een interessant object, in 2007 ontdekt door S. Koposov, en met Koposov 1 beschreven als "lowest luminosity globular clusters orbiting the Milky Way". De schijnbare magnitude is 17,6 , diameter ca 20 lj.
            Je zou zeggen, onzichtbaar, maar hij staat in de IDSA, en ik heb hem al eens eerder met de dobson als een onbeduidend sterrenwolkje kunnen zien, dus eens kijken of dat met de Mewlon, die maar de helft van de opening van de Dob heeft, ook lukt. En jawel, hij staat binnen een driehoek van heldere sterren, en daar zit duidelijk een verdichting van zwakke sterretjes, met een wat helderder ertussen, zo’n 10 stuks. Mooi in de 17ES, hoe langer je kijkt, hoe meer je er ziet opdoemen. Leuke uitdaging, hij staat vlak bij Pollux. In het DSL zie ik dat nog 1 andere waarnemer hem heeft gelogd, wie volgt?
            interessant!
            RA 07 58 17 , Dec +26 15 19
            Dit is wel een zwak object. Met de online DSS vond ik hem enkel het duidelijkst op de POSS II - platen (!), en het ziet er al zo zwak uit. Dit plaatje hier is 12' breed.
            .
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: koposov2b.jpg views: 191 grootte: 53,0 KB id: 1412338
            .
            Last bewerkt door coldfieldboundary; 30-03-19, 00:28.
            Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

ongelooflijk dat nog bolhopen ontdekt worden terwijl ze al lang op die platen stonden, Whiting 1 is er ook zo eentje, pas gezien in 2002 , RK 02 02 57 Dec -03 15 15, en is ook iets duidelijker dan die Koposov 2.
              Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Commentaar

Handig hoor, om in de schemering vast te begfinnen met dubbelsterren. Maar ondanks de matige transparantie heb je toch weer een mooie vracht deepskyobjecten binnengesleept.
                Bijzonder hoor, die Koposov 2, leuk dat je hem hebt gezien. Ik ga hem ook eens proberen. Thx voor de tip!
                16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
                True light is from above.

Commentaar

Heb op DSL de diameter van Koposov 1 & 2 toegevoegd. Zijn wel kleine objecten: respectievelijk 1,0 en 1,5 boogminuten (bron tabel 2).

Edit: moet respectievelijk 1,5 en 1,0 zijn
                  Last bewerkt door Jef De Wit; 03-04-19, 19:58.
                  Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Wat een berg objecten heb je gescoord.

Ik ga de Koposov-uitdaging aan.
                    Als we naar de getallen kijken lijkt het natuurlijk onmogelijk dat je iets van Koposov kon zien.
                    Echter: we kennen jou als een heel ervaren waarnemer met heel scherp zicht.

NGC 4656 fraaie lange edge-on.
                    Wellicht bedoel je de befaamde 4565. Dat is het schoolvoorbeeld van een Edge-on.
                    4656 is de Hockeystick: een langwerpig, maar ook onregelmatig stelsel.

Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Je hebt gelijk Harro, dat moest 4565 zijn, heb de cijfers door elkaar gehaald.
                      Afgelopen zondagavond was het mooi transparant en heb ik nog een schetsje van Koposov 2 gemaakt. Ik had hem met precise-goto precies midden in beeld gezet, dus ik ben wel zeker van mijn zaak. Het zijn wel hele zwakke sterretjes, ik denk dat ik ze zelfs te helder getekend heb. En het zal niet alleen aan mijn ogen liggen, maar ook aan de retescherpe optiek van die Mewlon.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Koposov 2 31-3-19.jpg views: 190 grootte: 6,7 KB id: 1412678

Commentaar

Knap hoor! Ik herken zeker al je schets als je vergelijkt met een DSS-plaatje.

Commentaar

Origineel geplaatst door coldfieldboundary Bekijk bericht
                          Knap hoor! Ik herken zeker al je schets als je vergelijkt met een DSS-plaatje.
                          Mij lukt het niet om het in overeenstemming te brengen met m'n planetariumprogramma. Wat is het beeldveld van de schets en waar is het westen (gespiegeld beeld of niet)?

Commentaar

Het is niet gespiegeld. Het beeldveld is ca 18', N is ongeveer boven, precies wist ik het niet omdat ik een azimutale montering heb. Dus ik heb het maar geschat.

Commentaar

Uit Guide 9, sterren tot magnitude 15, cirkel = 18' en Noord is boven.
                              Het sterrenpatroon klopt redelijk tot goed (hoewel niet alle sterren zijn ingetekend en Koposov 2 niet in de databases staat):

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Koposov2.JPG views: 0 grootte: 20,3 KB id: 1412746

Commentaar

Werken...
                              X