Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Noordwijk 11 maart , even een tussendoortje..

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Noordwijk 11 maart , even een tussendoortje..

We zitten nu in nogal ruig weer met vele overtrekkende depressies. Maandagavond klaarde het echter ineens op, volgens Meteociel zou het tot ca half tien helder blijven, en dan zou er cirrus komen. Het zou om 20u astronomisch donker zijn, dus ik had een paar uurtjes om waar te nemen in Noordwijk.
    Waargenomen met de Takahashi Mewlon 210 op Celestron Evolution montering. Meest gebruikte oculairen: Vixen 42 mm (57x, 1gr 15’), Nagler 22 (110x , 45’), Explore Scientific 17 mm 92 gr (142x, 39’), Docter 12,5 mm (193x, 27’) ,Pentax 7XW (345x, 12’), Vixen LVW 5 mm (483x, 8’). Astronomik CLS deepskyfilter.
    Hij is er nog, dus ik bezoek eerst de Orionnevel, altijd genieten.
    Het Object van de Maand, M 81 , laat perifeer ondanks de maan wel spiralen zien, ik heb er een schetsje van gemaakt.
    NGC 1501; Bij 193x is de ringstructuur goed te zien, en perifeer dat er aan weerszijden lichtere randdelen zijn. CS niet gezien.
    NGC 1502; Zeer fraaie cluster, twee goudkleurige sterren in het midden, dubbelster STF 485 mags 69/69 , 18” .
    In het zuidwesten begint cirrus op te komen, ik stap over op dubbelsterren in Gemini aan de hand van mijn nieuwe aanwinst, de tweede druk van de Cambridge Double Star atlas, waarin nu alleen nog de “echte” dubbelsterren staan.
    STF 982 (38 Geminorum) Volgens Cambridge atlas mags 48/78, 7,1" , mooi paar bij 143x. Hij is visueel binair, maar de A ster is een spectroscopische dubbelster. Geelwit en roodachtig. De atlas zegt dat de begeleider blauw is, maar ik zie hem meer rood.
    STF 1037 ; Mags 72/73 en slechts 1,0" , maar perfect gescheiden met de 7XW (345x). Staat op 42,4 lichtjaar, omlooptijd 119 jr , straal 34AU. Hij zit nu vlak bij zijn periastron (2037).
    STf 1066 (Delta Geminorum); mags 36/82, scheiding 5,6". Geel en rood bij 193x. De A ster is een spectroscopische dubbelster , periode 6,1 jr , periode AB is 1200 jr.
    STF 1083; mags 73/81 6,7" Wit en gelig paar (143x).
    STF 1094; mags 76/85 , scheiding 2,5" . In de Docter bij 193x perfect gescheiden. Beiden wit.
    STF 1102; Een drievoudige ster, mags 74/92/80, op resp. 7,5" en 112". Mooi! Allen wit. (143x).
    STF 1116; Mags 78/85 1,7". Een nauwe dubbelster, perfect gescheiden in de 5 mm LVW bij 483x. Beiden wit.
    STF 1110; Castor. Het dichtst (48 lj) bij ons staande zesvoudige systeem. Visueel is het drievoudig. Mags 1,9/30/98 op resp. 5,0 en 71". Ontdekt door Bradley en Pound in 1719, en in 1802 door Herschel o.a. gebruikt als bewijs voor gravitationele binding van dubbelsterren. Ook leuk om te weten: Aa/Ab periode 9,2 dagen op 0,12AE, Ba/Bb 2,9 d en 0,03AE, Ca/Cb is een eclipsvariabele 19,5 hr op 0,03AE. Periode AB, C is 25.800 jr met een baanstraal 1490 AE.
    Het gaat snel met die cirrus. Tegen tien uur zie ik alleen nog mag 2 sterren en stop ik er mee.
    Toch wel weer even leuk, zo’n sessie tussen de depressies.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M 81 11 feb 2019 omgekeerd definitief.jpg views: 91 grootte: 115,7 KB id: 1411235
    Last bewerkt door skyfan; 13-03-19, 15:55.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Knappe waarneming en schets van M81. Beetje jaloers... ben er nog nooit in geslaagd om de armen te zien.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Leuk! Goed gebruik gemaakt van die paar uur. Met vooral wat fraaie dubbelsterren. Fraaie M81 schets, met armen!

Van dezelfde opening in het "weer" maakte ik ook gebruik. Rondom dezelfde tijd weer gestopt. Weinig waargenomen, alleen wat accessoires met elkaar vergeleken. Opvallend genoeg ook dubbelsterren. M81 en M82 zijn niet zichtbaar vanuit mijn tuin met de lenzenkijker, staan achter het huis.
      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Mooi verslag Skyfan, en prachtig dat je de armen heb gezien! Wat was de grensmagnitude (blote oog)? Ik denk dat ik ook maar weer eens de armen ga proberen. Is mij tot op heden alleen bij M51 gelukt.
        orion optics UK 300mm
        12x60 Celestron, 15x80 Vixen and SkyWindow

Commentaar

Fijne waarnemingen, je doet het toch maar met dit stormachtige weer!

Vraag: waarom gebruik je een CLS filter voor dubbelsterren? Daarmee veeg je de kleur weg en dat is juist vaak het mooie aan dubbels.
          -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Bedankt voor de reacties. M 81 staat voor mij boven de duinen en de Noordzee, dus in het donkerste deel van de hemel, ik weet de grensmag niet precies (heb ik wel eens in UMi onder soortgelijke omstandigheden op 5,9 geschat) , maar Guus heeft daar met zijn SQM meter eens meen ik 20,2 gemeten, dus het zal wel rond die 20 hebben gezeten.
            TomC dat filter ging er na M 81 weer uit. Ik gebruik het CLS filter alleen voor galaxies, de Moon& Skyglow voor clusters , maar voor dubbelsterren geen filter.
            Die kleuren zijn inderdaad erg mooi. Maar ik loop er grappig genoeg steeds tegen aan dat ik een zwakke blauwe ster rood zie, zal wel aan mijn ogen liggen. Ik las vandaag ook in de Cambridge Atlas dat de kleuren ook nog behoorlijk van de vergroting kunnen afhangen.
            Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Origineel geplaatst door skyfan Bekijk bericht
              Ik gebruik het CLS filter alleen voor galaxies, de Moon& Skyglow voor clusters , maar voor dubbelsterren geen filter.
              Exact, ik doe hetzelfde!!
              -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Werken...
              X