Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Struve 924 in de tweelingen

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Struve 924 in de tweelingen

Op maandag 25 februari heb ik vanuit mijn achtertuin in Landgraaf van 19:30 tot 22:30 dubbelsterren waargenomen in de Tweelingen. De waarnemingen zijn gedaan met een 4 inch f/10 refractor (Tal 100RS) op een EQ6 montering. Er was geen maan, en de seeing was middelmatig. Het was wel redelijk transparant want ik kon met de 4-inch sterren waarnemen tot mag 12.1, wat wel uitzonderlijk is in mijn licht-vervuilde omgeving.

Een van de hoogtepunten van de avond was Struve 924. bestaande uit de sterren 20 en 21 Gemini. Deze dubbelster is ontdekt door William Herschel op 13 maart 1781 en hij is in zijn catalogus van dubbelsterren opgenomen onder H IV 28. Wat betekend deze code ? "H" staat voor William Herschel, "IV" staat voor categorie 4 (dubbelsterren met een scheiding van tussen de 15 en 30 boogseconden) en "28" is het volgnummer in categorie vier, die in totaal 132 objecten bevat. Overigens heeft hij de dubbel later ook nog onder nummer H IV 46 in zijn catalogus opgenomen, een doublure dus.

De dubbelster, bestaat uit een magnitude 6.3 A component en en 6.9 B component. Het magnitudeverschil is in het oculair echt duidelijk te zien. De scheiding bedraagt 20" en de positiehoek is 211 graden. In het 35 mm panoptic oculair, met een vergroting van 29x en een beeldveld van 2,5 graden is de dubbel al mooi gescheiden, en het is een werkelijk een prachtig totaalbeeld. De heldere dubbel omgeving door vele veldsterren. De A component is absoluut gelig, de B component lijkt mij iets gelig , maar meer richting wit. TW Webb omschrijft ze als "Yellowish / blue-white" en William H. Smyth ziet ze als "Topaz-yellow and Cerulean Blue" Ikzelf heb wat moeite met het zien van de kleur blauw in sterren, vandaar dat ik ze sneller meestal als wit zie. Verder zie ik nog duidelijk een opvallend oranje ster in beeld, halverwege richting de rand van het beeldveld, in het zuid-westen op ongeveer 8 uur. Het betreft HD46088, een magnitude 7,9 ster van het spectraaltype K0.

Onderstaande schets heb ik uiteindelijk gemaakt met een 9mm Baader Morpheus. De vergroting is 111x en het beeldveld is 41 boogminuten. In de schets is het noorden boven en het westen links.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Struve 924.jpg views: 162 grootte: 18,8 KB id: 1410368
    orion optics UK 300mm
    12x60 Celestron, 15x80 Vixen and SkyWindow

Leuk, een dubbelster-waarneemverslag. Die zien we te weing hier.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Fraaie tekening
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 16 x 70 bino / www.deepskysketch.com

Commentaar

Wat een prachtige tekening! En een mooi verhaal erbij. Ik heb hem dec 2017 ook waargenomen met een 10 cm refractor, en ik zag het paar bij 84x geel en blauw. Zo zie je maar dat het voor iedereen weer net even anders ligt met kleuren zien in het donker. Zet je je waarnemingen ook in Deepskylog? Daar staan heel wat dubbelsterwaarnemingen in.
        Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Beste Skyfan, dank voor je tip! Ik wist niet dat Deepskylog ook dubbelsterren heeft, ben al heel lang niet meer op de website geweest. Zal nu zeker even gaan kijken. Ik maak wel niet bij elke dubbelster een tekening. Momenteel werk ik met twee lijsten dubbelsterren, een voor de 15x80 verrekijker en een voor de 10cm refractor. Ik doe dan op een avond meestal proberen een stuk of 10 waar te nemen en dan van de twee meest fraaie een schets te maken. Ben wel van plan om de Herschel 500 te gaan doen, maar dan moet eerst nog even gaan bekijken met welke telescoop. Ik heb de lijst nog niet echt goed bekeken, maar ik vind het wel een mooie uitdaging om 500 dubbelsterren die echt ontdekt zijn door William Herschel te gaan waarnemen. Ik houd jullie up de hoogte!
          orion optics UK 300mm

Commentaar

Momenteel werk ik met twee lijsten dubbelsterren, een voor de 15x80 verrekijker en een voor de 10cm refractor.
            Zijn dat lijsten die ergens staan, of stel je die zelf samen?
            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Leuk, een dubbelsterverslag. Dubbelsterren zijn dankbare objecten voor waarneemsessies thuis, en de tekening vind ik bijzonder fraai.
              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope.
              True light is from above

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                Zijn dat lijsten die ergens staan, of stel je die zelf samen?

Ik gebruik de volgende lijsten:

voor de verrekijker(s): https://www.astroleague.org/programs/BinoDS_Intro

voor de 10cm kijker : http://users.compaqnet.be/doublestars/

voor de 30cm kijker: http://www.handprint.com/ASTRO/Herschel500.html

Het zijn alle drie echt mooie lijsten. Er zit natuurlijk hier en daar wat overlap in maar dat vind ik geen probleem. Het is zelfs interessant om dezelfde dubbelsterren door verschillende kijkers te zien. De verrekijker lijst bevat 120 dubbelsterren, de lijst van Coldfield Observatory 200 (en die zijn echt de moeite waard!) en de Herschel lijst tenslotte zo'n 500. (selectie uit zijn totale lijst van zo'n 850).

Veel plezier ermee!

orion optics UK 300mm

Commentaar

Bedankt voor de lijsten. Dubbelsterren zijn leuk. Helaas ben ik vaak niet zo systematisch bezig, maar dit kan wel helpen. Overigens lijkt de eerste historische dubbelsterrenlijst, die van Christan Mayer uit de 18e eeuw mij ook leuk. Mayer is voor dubbelsterren wat Messier is voor 'nevels'. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chri...er_(astronomer)
                  Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
                    die van Christan Mayer uit de 18e eeuw mij ook leuk. Mayer is voor dubbelsterren wat Messier is voor 'nevels'
                    Dit zal je waarschijnlijk interesseren, wat achtergrondinformatie hierover. Hij deed z'n observaties met een erg lange 2.5" kijker.

Commentaar

Knappe schets! Herschel 500... weeral iets bijgeleerd.
                      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Werken...
                      X