Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrenstelsels in de Jachthonden

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrenstelsels in de Jachthonden

Gisteravond was het niks, maar vanmorgen om 5.30 zag ik buiten een soort heldere hemel. Af en toe joegen wolken over.Weer naar bed gaan vond ik geen optie. Deze kans moest ik weer grijpen!
    Fluks de 35 cm f4.3 naar buiten, spiegel erin, Rigel zoeker en 9x50 rechtopbeeld zoeker erop en de boel gecollimeerd met cheshire en de zoekers uitgelijnd.
    Voordat Jupiter langs de verder gelegen huizen de dageraad aankondigde heb ik enige stelsels in de Jachthonden kunnen waarnemen. 's Avonds in mei is dat niet mogelijk hier. Lichte lucht en talloze huislampen aan. SQM in zenit in mijn buurtje is nu in de avond 19.4 en in de morgen 19.9
    Ik gebruik de Interstellar Deep Sky Atlas en ook de Pocket Sky Atlas van S &T omdat die voor mij soms een bruikbaarder schaal heeft.

Cor Caroli is een fraaie dubbelster in het 24 mm SWA oculair en een goed startpunt. Ik gebruikte Meade SWA 24 en ES 14 mm 82 g als oculairen

4490 en 4485 : beta CVn ( de nodige starhopster) kon ik tamelijk moeizaam met het blote oog zien. In de 24 mm zag 1 duidelijke elliptische vlek zonder details. In de 14 mm werd 4490 beter zichtbaar als elliptische vlek met helder middendeel. Perifeer was nu ook net er naast 4485 te zien;een zeer vage kleine vlek van onduidelijke vorm.

4618 en 4625: in de 14 mm meen ik maar 1 vage vlek te zien zonder heldere kern. Naast een zwakke ster. Het zal 4618 zijn

4868 , in de buurt van Alfa CVn. Perifeer zeer zwak vlekje in 14 mm bij zwakke ster.

5005 en 5033: deze weer gevonden vanaf Cor Caroli. 5033 is in de 14 mm een tamelijk heldere ovaal met helder centrum .5005 is groter en helderder dan 5033; een platte ovaal met helder middendeel.

Toen de lucht echt lichter begon te worden heb ik nog snel M94 kunnen bewonderen. Dit is een zeer heldere Messier; ik zie een grote ronde halo met een zeer opvallend centrum in de 14 mm.

Het voordeel van zo'n vroege ochtendsessie ( ivm de avond ) is natuurlijk de veel betere hemel. Er zijn enige nadelen: je moet bijv erg stil zijn anders gaan de buren foeteren!
    Maar ach, binnenkort begint het grote katergeknerp weer in deze buurt!

“De morgenstond heeft goud in de mond” maar nu dus sterrenstelsels. Goed bezig hoor!
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

's Nachts lang waarnemen, dat lukt me wel. Maar zo vroeg uit de veren... respect
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Werken...
      X