Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Krijg nou wat! (NGC 2366 en 2253)

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Krijg nou wat! (NGC 2366 en 2253)

Ik werk graag met lijstjes. Twee lijstjes waar ik recent veel tijd heb ingestoken: het observeren van alle Herschel objecten en het schetsen van alle Herschel open sterrenhopen. Van dat laatste post ik regelmatig iets op het schetsforum. Over het eerste valt meestal niet veel te vertellen. Het project bestaat hoofdzakelijk uit het afvinken van zwakke sterrenstelsels. Vermits ik meestal waarneem vanuit mijn lichtvervuilde tuin is het 'detecteren' op zich meestal het hoogst haalbare. De meesten zullen daar voor passen, maar ik vind het een best aangenaam tijdverdrijf. Enkele cijfertjes: ik heb al 40% van de Herschels kunnen strikken. Nog een klein 1500 te gaan. Ik werk er meestal zo'n 4 per uur af (heb geen goto, pushto of volgmontering). Nemen we even aan dat een waarneemavond zo'n 4 uur duurt, dat geeft nog zo'n 100-tal waarneemsessies te gaan... Ik ben dus nog een tijdje zoet

Meestal zijn de sterrenstelsels maar een glimp van wat je op foto's (in mijn geval DSS-beelden) ziet. Maar af en toe kom je een merkwaardig exemplaar tegen. NGC 2366 in Camelopardalis, tevens een H400-II object, is een dwergachtig sterrenstelsel op 10 miljoen lichtjaar afstand. Voor zover ik het begrepen heb is het geen lid van de Lokale Groep. Anders moet expert Skyheerlen mij maar verbeteren. Op de DSS-beelden is het sterrenstelsel zeer zwak. Het is wel gemakkelijk te lokaliseren aan de hand van een heldere ster aan de zuidrand van de galaxie. Vanuit mijn lichtvervuilde tuin kan ik 'm wel schudden. Maar is het ook niet te zwak om in de H400-II lijst te staan? Of zelfs te zwak voor een Herschel? Toch maar even naar binnen om Brattons "The Complete Guide to the Herschel Objects" te raadplegen.

Dat bleek een goed idee. Want die heldere ster aan de zuidrand is geen ster maar een HII-gebied. Terug naar buiten. Een vergroting van x92 in de 30 cm Newton laat het HII-gebied perifeer zien. Met een UHC-filter zelfs zichtbaar met direct zicht. Aan x240 is het een mooi afgelijnd, beetje langwerpig object. Het HII-gebied bestaat eigenlijk uit twee aparte H-II gebieden maar ik krijg ze niet gesplitst (ook niet aan x343). Van de rest van het sterrenstelsel - natuurlijk - geen spoor. Dus als je eens een dwergstelsel wil strikken vanuit je lichtvervuilde achtertuin, je weet waar kijken!

Dezelfde waarneemsessie stond er op m'n H400-II lijstje tevens NGC 2253 (ook in Camelopardalis). Nu heerst er over NGC 2253 wel wat verwarring (zie ook dit topic). Dit object is een misser van Herschel en wordt soms verkeerdelijk ge´dentificeerd met sterrenstelsel UGC 3511 (bv. vroeger op DSL) of CGCG 308-037 (bv. SIMBAD of IDSA). Wat wel gek is, want Herschel schreef: "A vF patch of eS stars". Duidelijk geen sterrenstelsel dus! Ik heb nog zelf de correctie in de DSL-database in orde gebracht maar was vergeten het in m'n eigen 'papieren' over te nemen. Daarom heb ik - zoals zovelen - UGC 3511 waargenomen... hoe dom kan je zijn. Nu, wil je in je lichtvervuilde tuin eens een UGC-stelsel waarnemen (dat geen NGC-nummer heeft), je weet weeral waar kijken!
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Cool Hop, op de waarneemlijst die twee
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Commentaar

Werken...
    X