Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Roels waarnemingen op de Worp

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
    waarnemers hebben het vaak over graden, julli nu ook. B stond paar graden naar het oosten bij C vandaan blabla.

ik heb zo nooit leren denken, zo kijk ik ook niet, en ik kan ook niks zoeken als iemand zegt zoveel graden daarheen, want ik snap dat dus niet als ik ga kijken dan denk ik niet in grades, maar dan kijk ik goed waar ik precies moet zijn en dan zoek k dat op. zo lukt het vaak ook nog.
    maar als ik dan jullie over grades hoor praten wordt ik toch wel nieuwsgierig hoe jullie dat dan doen.. kan iemand mij dat uitleggen?

Het coordinatenstelsel op aarde wordt door geprojecteerd tegen de hemelbol aan (zover als wij kunnen kijken en natuurlijk veel verder met de nieuwe mogelijkheden van de techniek.

Hier een samenvatting uit 'moderne sterrenkunde' leerboek van teleac 1982/1983

HET COORDINATENSYSTEEM VAN DECLINATIE EN RECHTE KLIMMING.

Als een object aan de noordelijke hemel staat ,drukken we de declinatie(=breedte cirkels) uit in positief aantal graden,minuten en seconden.(Of dat per 180 graden gaat,de helft van de hemelbol, weet ik niet.Omdat het met positieve en negatieve graden gaat denk ik het van wel.)
    Deze positieve graden en negatieve graden hebben als scheidslijn de zogenaamde evenaar.
    De poolster staat op ong.52graden boven de horizon.Trek een lijn door naar het zenith (recht boven je hoofd) en trek de lijn door naar het zuiden.Dit is de plaatselijke meridiaan.Deze snijdt de hemelevenaar op 38graden in het zuiden

De rechte klimming (=lengtecirkels) in uren (schaal van 24 uur),waarbij elk uur een afmeting heeft van 15 booggraden (360/24=15).

Elk uur kan weer worden onderverdeeld in 60 tijdsminuten (elk een kwartgraad).

Elke minuut wordt weer in seconden verdeeld.

Het nulpunt van de rechte klimming (=lentepunt) is het punt waar het midden van de zonneschijf staat bij het aanbreken van de lente (ong.21 maart).

----------------------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk gaat het om het schatten van afstanden die je weet.Dus coordinatenverschillen tussen sterren.Grootte van de maan enz.

Een notatie kan zijn :
    SIRIUS: rechte klimming = 6h 44m 21,3s
    declinatie = -16Graden 41' 27"
    ('= minuut en "= seconde)Deze coordinaten verschillen per jaar want lentepunt elk jaar anders.Maar de verhoudingen blijven hetzelfde.

Als het goed is staan er getallen naast je sterrenkaarten die dat allemaal aangeven.

Snap je het nog?
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Het gaat i.m.o. niet om het snappen, maar om het onthˇuden!

Geeft niks hoor Miranda. Ik "weet" het al -tig jaar, moet het mezelf ieder seizoen opnieuw aanleren en vergeet het dan weer net zo snel.
      Voor mezelf hou ik het op: een x- stukje naar rechts/links (en als ik interessant wil doen: oost/west). Dan kijk ik welke ster daar in de buurt staat en reken het in belangrijke gevallen alsnog grofweg uit m.b.v. een atlas.

Maar meestal maakt het me niet zoveel uit. Als je maar lol hebt!
      Waar ik weer wŔl heel precies in ben is plaats en tijd. Zo hebben we allemaal wat anders.

Commentaar

Werken...
      X