Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Roels waarnemingen op de Worp

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leuk, Roel! Hoever ben je intussen al met de hele Messierlijst? En heb je al een klein fohntje geregeld voor het ont-dauwen van de spiegels?

Toen ik vrijdagavond in Neede kwam was het kristalhelder - ik ben buiten gaan staan met de C9.25, en ik heb ook een schitterende blik om M42 kunnen werpen, voor het eerst met de Panoptic. Intussen even de kijker gecollimeerd, want dat bleek toch wel hard nodig te zijn. Het scheelt zoveel in beeldscherpte! M81 en M82 pasten nog net samen in beeld, en ik heb voor het eerst twee van de sterrenhopen in Voerman/Auriga gezien: M36 en M37.

Fijn dat we weer in het goede jaargetijde zitten. Welkom, heldere nachten!
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
      19 November waarnemen bij Klarenbeek

M42, Orionnevel
      -De eerste keer gezien door mijn 8" dobson. Overweldigend mooi. Zoveel detail, ongelofelijk. Hij stond niet hoog boven de horizon, maar wat een plaatje zeg. Ik dacht zelfs iets van de groene kleur te zien. Ik wil verkering met M42!
      Die groene kleur dácht je niet te zien.
      Ik heb afgelopen Vrijdagavond/nacht ook naar M42 gekeken door de 8" dobson en zag die groene uitgesmeerde waas ook, oogverblindend mooi, om stil van te worden.
      M42 is een van mijn favo's, zelfs door een verrekijker.
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Leuk verslag Roel! Vooral M78 is geen makkie. Heb je de blauwe sneeuwbal al gespot?
        @Brinx: De Voerman is een feestje. Vooral het zout-pepercluster is erg leuk om te zien!
        Jij wel M33! De eerste heldere nacht spreken we af!
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Leuk, Roel! Hoever ben je intussen al met de hele Messierlijst? En heb je al een klein fohntje geregeld voor het ont-dauwen van de spiegels?
          Een fohntje is inderdaad geen verkeerd idee. Maar ik wil eerst een dauwkap maken en het daarmee proberen. Mijn Kadett heeft namelijk een sigarettenaansteker met een afwijkende maat. (tja 1969..)
          De Messierlijst is gisteren behoorlijk aangegroeid. Mijn gegevens op deepskylog.be:
          Aantal waarnemingen 25
          Verschillende objecten 21
          Messier objecten 18
          Rang 41

Origineel geplaatst door Wolkewietje
          Toch twijfel ik nog wel een beetje hoor. M42 stond nog niet zo hoog en soms wil je dingen zo graag zien dat je ze ook daadwerkelijk denkt te zien! Ik dacht ook ooit de nevel rond de Pleiaden te zen, maar dat was ook wishful thinking...

Origineel geplaatst door Nop
          Vooral M78 is geen makkie. Heb je de blauwe sneeuwbal al gespot?
          Toch had ik M78 erg snel te pakken. Hij staat ook op een makkelijke plek. Maak van de gordelsterren een rechte hoek naar linksboven en hij staat in beeld. Ik snap trouwens niet waarom M33 zo moeilijk is. Bij 48x was ie direct te zien. Kijk je er niet overheen vanwege de grootte? Zelfs vanuit mijn tuin naast de oranje vlammenzee van Deventer kan ik hen vinden in mijn Dob.
          De blauwe sneeuwbal stond op mijn lijstje maar de bewolking gooide roet in mijn kijker...
          Origineel geplaatst door Nop
          De eerste heldere nacht spreken we af!
          Prima! Veluwe? Komend weekend!

Bij de volgende pyjamaparty bij Roel is de stek bij Klarenbeek een zeer geschikte plek om naartoe te gaan. Precies een kwartiertje met de auto, volledig vrij uitzicht rondom, weinig lichtvervuiling en dat alles op een doodlopende verharde weg.
          Hier is het: http://tinyurl.com/yfe7x3
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
            Origineel geplaatst door Wolkewietje
            Toch twijfel ik nog wel een beetje hoor. M42 stond nog niet zo hoog en soms wil je dingen zo graag zien dat je ze ook daadwerkelijk denkt te zien! Ik dacht ook ooit de nevel rond de Pleiaden te zen, maar dat was ook wishful thinking...
            Niet te snel denken dat je die kleur niet ziet. Ik heb m zelf ook gezien Met 'erlangs kijken' was het goed te zien. En die nevel rond de pleiaden heb ik ook gezien (was wel heel subtiel en dicht bij de sterren) maar het viel me pas op toen ik de newton en de ed80 met elkaar vergeleek.

Commentaar

Als het weer volgend weekend meewerkt ga ik graag mee kijken Roel! Dan begin ik ook aan een eigen Messierlijstje. En ik neem ook mijn fohntje mee!

Trouwens, ik zie dat M78 dus niet al te ver van de flame en de paarde(n?)kop staat. Ik heb staan turen naar de omgeving van Alnitak, maar geen van beide nevels was te zien. Ik weet dat de paardekop lastig is (ik gebruik niet eens filters, dus misschien is het gewoon onmogelijk met mijn setup), maar ik dacht dat de flame toch wel moest lukken. Iemand ervaring?
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Flame nevel moet zeker lukken, ook zonder filters. Alles staat of valt natuurlijk met de omstandigheden. Maar super hoeft het zeker niet te zijn. Je moet een grote,vrijwel egale vlek zien met wat uitsteeksels. Zorg dat je Alnitak net buiten beeld heb staan, dan stoort ie niet zo.

Commentaar

Mooi Roel!!

The Little dumbell is ook een object dat ik nog niet gezien heb. Ik heb een een tijd geleden geprobeert toen Perseus nog laag aan de hemel stond, maar zonder succes. Naja volgende als het helder wordt moet het zeker lukken. Maar ja, helder wordt het hier maar niet
                  - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                  - EQ3, aandrijving + poolzoker
                  - Bresser 10x50
                  - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Roel! je hebt er weer een mooi verslag neergezet! :idea:
                    Ik ben de zomer eruit geweest met sterrenkijken wat eigenlijk heel jammer is, nu begin ik weer en ik merk dat het net zoals een dodelijke ziekte is. Met de dag wordt t erger en over gaat t niet :P

Ik zit óók te denken om te gaan investeren in een Dobson, met name omdat het veel spiegel voor weinig geld is en ik voorlopig nog niet aan astrofotografie ga doen! Misschien dat je in de toekomst een gezellige waarneemplek krijgt daar in Klarenbeek met de Astrostarters erbij! :razz:
                    Let op: geld lenen kost geld

Commentaar

Origineel geplaatst door Bullseye
                      Misschien dat je in de toekomst een gezellige waarneemplek krijgt daar in Klarenbeek met de Astrostarters erbij! :razz:
                      [Bussloo modus] Ksssst... Nee, wegwezen jullie. Dit is MIJN plekje. Alleen op uitnodiging!![/Bussloo modus]

Dat zou wel leuk zijn! Weinig kans dat we daar weggejaagd worden, het is namelijk ook nog een openbare weg. Als ik er weer ga waarnemen meld ik het wel even hier op het forum.

Commentaar

Op wat helderdere nachten zie ik zelfs groene uitlopers op de Orionnevel!
                        Het is echt het mooiste object wat ik gezien heb door mijn Dob en dus
                        ook mijn favoriet.. Ook meen ikzelf de nevel in de Pleiaden gezien te
                        hebben met deze scope.

Prachtig issie hé, M42!?

Groetjes,

Bandit (die het niet erg vind dat ie steeds vroeger 'op komt')
                        Achromatologisch

Commentaar

Is het goed dat ik als "onbekende" ook kom kijken in klarenbeek? Ik beperk me nog teveel in mijn tuintje onder de adequaat beschreven oranje vlammenzee van Deventer :P
                          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

11 maart 2007 - Waarnemingen in de pauze!

Wat was het kraak vanavond, zeg. Dat kun je toch niet laten schieten? Ik moest werken tot 22.00 maar had in de tussentijd een uurtje pauze. De scoop lag nog in de auto en was dus al op temperatuur. Hup, dat uurtje pakken we dus mooi nog even mee vanuit de tuin. Mijn waarnemingen van vanavond:

M46 - een ronde open sterrenhoop met veel zwakke sterretjes. Leek wel een beetje op M37, best mooi. Hij kwam net boven het (warme) dak uit, dus de plaatselijk seeing hielp niet echt mee. Toch leuk dat ik m vanuit mijn tuintje heb kunnen zien, hij staat namelijk erg laag in het zuiden, een graad of tien ten oosten van Sirius

M47 - Nog een open hoop laag in het zuiden. Slechts enkele tientallen sterren zichtbaar, een beetje lullig hoopje... In het midden was een groepering te zien die leek op de 5-zijde van een dobbelsteen.

M48 - Wijd verspreide open hoop, lijkt wat op het sterrenbeeld Orion in het klein. De hoop lijkt zich wat uit te breiden naar het noorden, maar het lijkt er eerder op dat dat voorgrondsterren zijn.

NGC 2423 - Klein open hoopje net ten noorden van M47, waarmee hij met een sliert sterren verbonden lijkt te zijn. Past samen met M47 in het beeldveld van mijn 32 mm Plossl. Een leuk gezicht.

Al deze winterobjecten staan zeer zuidelijk, allemaal even hoog of lager dan Sirius. Ik ben blij dat ik ze nog heb kunnen loggen voordat ze de komende weken in de avondschemering verdwijnen! En dat in een uurtje pauze!

Commentaar

Mooi verslag.
                              Heb je in M46 toevallig ook die planetaire nevel (ngc2438) gezien? Die is best aardig en redelijk helder. Een wollig rondje tussen de sterren van het cluster.

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                                Heb je in M46 toevallig ook die planetaire nevel (ngc2438) gezien? Die is best aardig en redelijk helder.
                                Nee, ik heb het wel geprobeerd, maar door de seeing kon ik nauwelijks hoog vergroten... Wat komt er een luchtonrust van zo'n dak af, zeg!

Commentaar

Werken...
                                X