Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Roels waarnemingen op de Worp

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Roels waarnemingen op de Worp

Omdat ik midden in een verhuizing zit kan ik mooi mijn huidige tuintje met de nieuwe vergelijken. Het was een uurtje geleden kraakhelder hier en ik moest toch even in mijn nieuwe huisje wat spulletjes brengen.

Locatie 1:Mijn achtertuin in het centrum van Deventer.

Een klein tuintje van ongeveer 10 vierkante meter met aan de zijkant een enorme boom (paastak) Het zicht is hier beperkt tot een stuk zuiwestelijke hemel. De oranje gloed van het aangrenzende industrieterrein verpest het enige stukje zichtbare hemel met een oranje gloed zodat vanuit mijn tuin alleen planeten die toevallig in het zuidwesten staan goed waarneembaar zijn.

Locatie 2:Mijn nieuwe achtertuin aan de rand van Deventer (De Worp)

Wow, zelfs na vijf minuten omhoogkijken is er niets van een oranje gloed te ontdekken. Het felverlichte centum van Deventer (en een deel van Twello) zit precies 'achter' mijn huis dus daar heb ik geen last van. Ik heb rondom zicht tot ongeveer 20 graden boven de horizon en als ik helemaal achter in de tuin (25 vierkante meter) ga staan zie ik de de dakrand op ongeveer 25 graden hoogte. Behoorlijk ruim zicht dus en wat een sterrenhemel! Orionnevel makkelijk met het blote oog te zien, ondenkbaaar vanuit mijn oude tuintje! Er staat 1 lantaarnpaal in de weg (niet direct in het zicht, maar hij schijnt nogal fel tegen het huis aan) maar deze is zo laag dat ik er makkelijk een zak overheen kan trekken ofzo.

Kortom: Roel is blij!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Fijn dat Je blij bent :P roel blij = ik blij :tongue:

Ik heb nu ook goed zicht op de zuidwestelijke hemel en kan de orion nevel goed zien (ondanks dat ik in het centrum woon) ik denk dat dit te maken heeft met de ligging, Orion hangt boven de ijssel - Geen lichtvervuiling! ik zou alleen wel een grote tuin willen hebben + geen verllichting.

Maar willen wij dit niet allemaal? :P
    Let op: geld lenen kost geld

Commentaar

Volgende astrostartpartpraptrpaptpaprtprppaapparty bij Roel!
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Kostte mij 5 minuten dat hardop uit te spreken... :laughing3:

Commentaar

Nou laat maar horen dan vrijdagavond!! :P
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

jah doen, paul gaat alvast beginnen met de planning voor de nieuwe party :P
            [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

De verhuizing is helemaal afgerond en het was zojuist kraaaakhelder. een goed moment om snel even de kijker buiten te zetten en eventjes een paar dingen te bekijken.

Eerst maar eens even de telescoop op Saturnus gericht. De seeing was heel "vlagerig: het ene moment was het beeld vreselijk wazig en enkele ogenblikken later was het zicht echt perfect! De Cassinischeiding was direct zichtbaar en ook was goed te zien dat de oppositie alweer een aantal weken terug is: je ziet nu duidelijk de schaduw van de planeetbol op de ringen. Dat had ik nog nooit gezien, het gaf een heel mooi "driedimensionaal" beeld. Ook kon ik goed één wolkenband zien en volgens mij vier maantjes. Echt mooi om zoveel verschillende dingen te zien in hetzelfde beeldveld.

Al snel kwam er wat bewolking opzetten vanuit het noorden, dus ik richtte de kijker nog snel even op de Orionnevel. Wat zag die er mooi uit door mijn 25mm plossl! Veel meer details zichtbaar dan vanuit mijn vorige tuin midden in de stad, ik had niet verwacht dat het zo'n verschil zou maken. En dat terwijl mijn ogen nog niet eens helemaal aan het donker waren aangepast; ik had was nog maar een kwartier buiten.

Ik had graag nog wat meer dingetjes willen bekijken, maar op dit moment is het al weer helemaal grijs boven mijn huisje...

Commentaar

Maandagavond 24 april 2006: Komeet 73P/Schwassmann-Wachmann!

Gisteravond was het eindelijk weer eens helder! Nou ja, helder... Er was geen wolkje te zien, maar de lucht was erg heiig waardoor het strooilicht van Deventer de lucht behoorlijk oranje maakte. Ik besloot toch maar de telescoop op de achterbank te gooien en naar mijn waarneemplekkie te rijden. Beter heiig dan niks.

Vanaf mijn waarneemplek stond Noorderkroon (waarin de komeet zich zou bevinden) ongeveer 35 graden precies boven Deventer. Ook dat nog!

Met het zoekkaartje erbij richtte ik de kijker op de plek waar het helderste frament (C) zou moeten staan.. Even een klein beetje duwen en trekken aan de kijker en verrek! Daar staat ie! Een zwak vlekje met een uitsmering naar het westen, Toen mijn ogen nog wat beter aan het donker gewend waren kon ik duidelijk een wat helderder kern zien en een heel zwakjes uitgeveegde staart. Hij was het best te zien bij 36x (Plossl 25mm)

Fragment B heb ik niet kunnen vinden. Wel raar, want hij is maar een halve magnitude zwakker dan C. Maar dat maakte me al geen ********************* meer uit, want ik had de komeet gezien!!

Ik ben benieuwd hoe ie eruit ziet als het echt kraakhelder wordt en de komeet ook een paar magnituden omhoog gaat.

Commentaar

Super! Ik word echt steeds benieuwder naar dat ding. Het helderste fragment is op het moment iets van magnitude 8 of 8.5, geloof ik - ik vraag me af of die te webcammen is met een grotere scoop.

Roel, heb je daar trouwens wel eens filters geprobeerd tegen de lichtvervuiling?
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                    Roel, heb je daar trouwens wel eens filters geprobeerd tegen de lichtvervuiling?
                    Nee, nog nooit. Maar normaal gesproken heb je op mijn waarneemplek nauwelijks last van lichtvervuiling. Omdat het gisteravond zo heiig was verspreidde het licht zich veel meer dan normaal.

Commentaar

ik heb hem nog niet gezien, maar ik verwacht heel veel, denk ik wel fout maar ja, kan er niks aan doen. als ik aan komeet denk dan denk ik aan hale-bobb, omdat dat gewoon in mijn geheugen geprent staat..

Commentaar

Donderdagavond 27 april 2006: Komeet 73P/Schwassmann-Wachmann!

Super! Vanuit mijn tuintje heb ik vanavond weer de komeet opgezocht. Het was namelijk veel helderder dan gisteren, van de Deventerse lichtvervuiling had ik dan ook weinig last. Met het kaartje erbij ben ik ik gaan zoeken naar de component C, degene die ik twee dagen eerder ook heb gezien. Het duurde eventjes, maar daar was ie weer! Hij zag er hetzelfde uit als maandag. Niet echt een herkenbare staart, maar meer een veegje richting het westen. Hij stond heel vlakbij een zwak sterretje. Mooi!

En nou op zoek naar fragment B. Die was maandag nog een halve magnitude zwakker dan C en ik heb hem toen ook niet kunnen vinden. Na lang zoeken (zeker vijf minuten, want er stonden niet echt veel referentiesterren in de buurt) zag ik hem dan toch! Wow, twee delen van dezelfde komeet gezien! Hij was ongeveer even helder als component C maar ik had het idee dat de kern iets puntvormiger was. Ik kon geen staart zien.

Maar wat ik nog wel het mooiste vond was toen ik later fragment C weer opzocht, de komeet zichtbaar was opgeschoven richting het oosten! Hij stond duidelijk verder van het sterretje dan een half uur eerder! Geweldig om te zien dat een komeet toch echt snel beweegt!

Echt een geslaagde avond dus. Ik heb de twee helderste fragmenten van de komeet gevonden en ook heb ik live de beweging tussen de sterren gezien. Cool!

Commentaar

ben jaloers als ik dat zo hoor! mwhahaha..
                          nou ja het wrodt de komende 2 weken dat de komeet nog goed helder is toch nog wel een avondje helder dat ik ook vrij ben? haha

Commentaar

Roel, klopt het dat C geisoleerd staat en redelijk ver van B af in een leeg gebied?
                            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              Roel, klopt het dat C geisoleerd staat en redelijk ver van B af in een leeg gebied?
                              C stond gisteren een paar graden ten oosten van de "linkerhoorn" van Corona Borealis en B stond een paar graden ten oosten van de "rechterhoorn. Ik denk dat de fragmenten zeker 4 graden uit elkaar staan.
                              Ten zuiden van B stonden wat meer "heldere" sterren dan bij C, maar C stond zeer dicht bij een paar zwakke sterretjes, daardoor was zijn verplaatsing ook zo goed te zien.
                              Had ik nou maar een schetsje gemaakt...

Commentaar

Werken...
                              X