Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noordwijk 4 november, zwerven door Cepheus

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Noordwijk 4 november, zwerven door Cepheus

Afgelopen zaterdagavond zou volgens de voorspellingen helder worden, niet dus, dikke sluierbewolking hield alles tegen. Zondag werd bewolking voorspeld, echter tegen de avond loste alle bewolking op, en hing er alleen nog ver in het westen hoge bewolking, dus kon er weer waargenomen worden.
    Van half acht tot elf uur waargenomen met de Takahashi Mewlon 210 op Celestron Evolution montering. Meest gebruikte oculairen: (Leitz?) WOII Erfle 30 mm, Nagler 22 (110x , 45’), Nagler 17 (142x, 34’), Docter 12.5 (193x, 27’) , Pentax XW7 (345x, 12’)
    De atmosfeer was zeer vochtig, waardoor de lagere gebieden tamelijk ondoorzichtig werden. Ik deed een poging om nu eens de planetaire nevel NGC 6772 in Aquila te zien, dat lukte echter niet, te laag en in de prut.
    Daarom ben ik verder maar hoog gebleven. Eerst nog een aantal showpieces gedaan, Messiers 27 en 71, sluiernevel (heel mooi in de 30 mm met OIII, de filamenten goed te zien), Crescentnevel. NGC 7000 is te groot voor deze kijker, wel zag ik de donkere baai.
    Zeer fraai is NGC 281 in Cas, met UHC in de 30 mm al goed te zien, maar OIII geeft een beter beeld, meer details als donkere banden en verschillen in helderheid.
    Het OvdM NGC 457 , de Owl Cluster, komt het mooist uit in de 30 mm. De Lucida is goudkleurig, de iets zwakkere ernaast is wat blauwig. Ik tel ca 70 a 75 sterren, de cluster vind ik op een poppetje lijken, of een straaljager. zIn de 22 Nagler komen er zo’n 10 a 20 zwakke sterren bij, de Lucida is nog steeds goudkleurig, er zijn nu wat sterren gelig.
    De 17 Nagler laat nog meer (perifere) sterren zien, enkele tientallen.
    Dan heb ik nog een aantal clusters in Cepheus opgezocht.

NGC 7142 ; in de 30 mm een waasje, in de 22N een ovale wolk van zwakke sterren, met een heldere ster erbij.
    In de 17N is de cluster groot, ca ½ fov, en vormt een 8, van twee ringen van vrij zwakke sterren aan elkaar, plus 3 heldere sterren, onderaan de 8 spreiden zich een aantal sterren uit naar links en rechts, een zeer fraai geheel.

NGC 7160; ca 25 sterren, lijkt wat op een kleine UMa.

Be (Berkeley) 59 ; (110x) om 2 heldere sterren zit een groepje zwakkere, eraan hangt een grote cirkel van vrij zwakke sterren met een diameter van ca 10’, binnen de cirkel zijn geen sterren. De ring is onder de 2 sterren wat helderder, en om de twee sterren zit wat neveligheid, dit is een gedeelte van Ced 214 (emissienevel).

NGC 7510; mooi in de 17N , een kleine geconcentreerde wig van heldere sterren met de heldere Lucida in de punt, er omheen een aantal zwakke sterretjes, en aan de Lucida tegenover de wig hangt een wolk van zwakke sterretjes, hoe langer je kijkt hoe meer je er ziet.

NGC 7429; ca 15 sterren van mag 10 tot 13, rechthoekig met uitsteeksels aan de onderzijde. Er zit eeok een 3-voudige ster in.

NGC 7419; een heldere mag 6 ster, daar schuin boven een wat zwakkere ster waaraan een wolk van zwakke sterren hangt, ruim 20 sterren.

NGC 7354; planetaire nevel, klein, rond egaal schijfje (193x) , ik zie een sterretje oplichten, maar dat moet een voorgrondster zijn, de CS is mag 16,5.

NGC 7261; een langwerpige cluster van ca 40 sterren, sterketens, een loopt vanuit het midden naar beneden. De helderste ster is aan het eind van de cluster. Mooi!~

NGC 7235; een pijlvormig groepje dat naar het westen wijst, ca 20 sterren.

Dan nog een zeer noordelijke galaxy, NGC 2276, met een SfBr van mag 13,6 ; in de 17N een ronde egale halo. Er vlak bij moet NGC 2300 staan, maar die zie ik nu even niet. Teveel vocht misschien.

Tenslotte probeer ik nog eens de extragalactische ster B 234 gewaar te worden, met het door Jef De Wit in het forum gepubliceerde kaartje. Hij moet vlak naast de onderste hoekpunt van een driehoek naast NGC 604 , die gemakkelijk te zien is als een langwerpig neveltje, staan. De bovenste twee sterren van de driehoek zijn vrij helder, en heel even zie ik perifeer eronder twee zeer zwakke sterretjes oplichten (193x) , het zou dan de linkse moeten zijn, maar ik wil dit later nog eens doen als het transparanter is en M33 hoger staat. De spiraalarm van M33 is in de 30 mm wel goed te zien.

Het is tegen elven, nog even naar M37 kijken en dan is het weer tijd om op te ruimen.

Last edited by skyfan; 06-11-18, 09:14. Reason: NGC 7662 veranderd in 6772.
    Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Goed bezig weer Nico! Wel een vraagje: bedoel je NGC 7662 in Andromeda of een andere planetaire nevel in Aquila?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Weer een leuke lijst, Nico! En ondanks de prut verrassend veel gezien.

Ik zat gelijktijdig een paar kilometer naar het zuiden een stel veranderlijken te schatten, en me soms af te vragen wat ik aan het doen was. In het grote vierkant van Pegasus waren op de hoeksterren na nulkommanul sterren te zien, de Kleine beer bestond uit drie sterren, het wiebertje van De Lier, dat moeten toch 4 sterren zijn?
      Ook in de 15 cm refractor sloeg de hemel behoorlijk dicht als je niet richting het zenit keek. In de bebouwde kom werkt al dat vocht extra storend omdat al het omhoog gestraalde licht (en dat is er dankzij al die hotels nogal veel) alle kanten op wordt verstrooid. Dan is het in een donker hoekje zoals waar jij zit een stuk beter, al is het slechts een paar kilometer verderop!

Maar ik mopper niet, 37 schattingen erbij is niet slecht. En goed te horen dat dat tankoculair goed bevalt. Misschien een fotootje ervan hier plaatsen? Dan weet Sixela vast wel te vertellen uit welke fabriek hij komt!
      Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
      Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

In Wijk bij D was het zaterdag beter. Mooie details gezien in NGC 7008
        De blinkende planetaire nevel deed zijn naam eer aan.
        Zondagavond in Cepheus. Mi 2-51 alleen maar gezien als uiterst vage vlek in 44 cm f3.4 dobson met 6 Radian en UHC.
        Vond het doorzicht zondag wat minder.

Comment

Originally posted by wvreeven View Post
          Goed bezig weer Nico! Wel een vraagje: bedoel je NGC 7662 in Andromeda of een andere planetaire nevel in Aquila?
          Arghhh, daar ga ik weer, het moet NGC 6772 zijn. Ik begin knap dyscalculus te worden . Hij stond laatst in een verslag, en ik zag toen op DSL dat ik hem nog nooit had waargenomen.
          Ik heb het veranderd.
          Last edited by skyfan; 06-11-18, 10:50.

Comment

Click image for larger version

Name:	WOII Erfle 30 mm 1.JPG
Views:	1
Size:	45.1 KB
ID:	1399782

Originally posted by GuusGilein View Post
            En goed te horen dat dat tankoculair goed bevalt. Misschien een fotootje ervan hier plaatsen? Dan weet Sixela vast wel te vertellen uit welke fabriek hij komt!
            OK, sixela , kom er maar in! Waar komt deze vandaan? Ik weet alleen dat het een Erfle is, 65 graden beeldveld, 30 mm , en dat hij uit een Flak of tank komt. Hij is gecoat, en geeft een mooi homogeen scherp beeld in de Tak. Ik heb er een dioptrixlens opgeplakt, omdat ik astigmatisch ben, en ik met bril het hele beeldveld niet kan zien.

Click image for larger version

Name:	WOII Erfle 30 mm 2.JPG
Views:	1
Size:	8.5 KB
ID:	1399781

Comment

Ziet er uit als een jaren '70 oculair uit een tank, inderdaad; waarschijnlijk door Edmund Scientific of eerder Surplus Shed onder handen genomen om die wat praktischer te maken (de originelen hebben vaak nog een eigen dioptriecorrectie/focuser). Ik gok toch Amerikaans, meestal uit één van de versies van de M60 tank (de voorloper van de M1 Abrams).

Maar veel zekerheid heb ik niet.. Het oculair is alleszins niet in zijn originele vorm.

Jij zegt dat het een Duitse WOII Erfle is? Waarop baseerde je je? Zijn er ergens opschriften?

De coatings zien er nochtans typische enkele-laag lambda/4 MgF2-coatings uit -- da's alleszins niet typisch voor WOII-oculairs (Carl Zeiss begon inderdaad met coatings in 1935, maar die hebben toch niet dié typische kleur, dacht ik).
              Last edited by sixela; 06-11-18, 13:54.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik heb hem op de ATT gekocht van een duitser, hij heeft toen iets gezegd over tanks. Maar WOII heeft ie er dacht ik niet bij gezegd, hij had het wel over Leitz en hij zei ook dat het een Erfle was. Hij had er 2, en ze waren niet duur. Ik mocht hem op een telescoop daar testen en het zag er goed uit, dus ik heb hem gekocht, en daar heb ik geen spijt van. Militair spul lijkt me meestal wel goed. En als ie uit een amerikaanse tank komt zal het ook wel goed zitten. Er staat verder niets op.

Comment

Mooie verzameling, het was inderdaad net wat te vochtig om volwaardig te kunnen waarnemen.
                  NGC 7510 en 7142 zijn erg mooie clusters inderdaad.
                  Bij NGC 7354 staat wel een zwakker sterretje naast, misschien zag je die.
                  Ambitieus van die extra gal. ster in M 33, misschien toch nog eens de Dobson pakken?

Comment

Originally posted by reflector View Post
                    Ambitieus van die extra gal. ster in M 33, misschien toch nog eens de Dobson pakken?
                    Dat zal niet meer gaan, die staat nu aan de Oostzee. Ik zal het hiermee moeten doen. Ik heb al eens mag 15,7 ermee gezien, dus ik heb toch goede hoop.

Comment

Mooie zwerftocht-sessie Nico!
                      Het blijft verbazing wekken wat je met de 210 Mewlon kan zien!
                      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Originally posted by skyfan View Post
                        Tenslotte probeer ik nog eens de extragalactische ster B 234 gewaar te worden, met het door Jef De Wit in het forum gepubliceerde kaartje. Hij moet vlak naast de onderste hoekpunt van een driehoek naast NGC 604 , die gemakkelijk te zien is als een langwerpig neveltje, staan. De bovenste twee sterren van de driehoek zijn vrij helder, en heel even zie ik perifeer eronder twee zeer zwakke sterretjes oplichten (193x) , het zou dan de linkse moeten zijn, maar ik wil dit later nog eens doen als het transparanter is en M33 hoger staat. De spiraalarm van M33 is in de 30 mm wel goed te zien.
                        Blijven proberen
                        Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

die staat nu aan de Oostzee
                          Oh ja, had ik kunnen weten.
                          Wie weet bij betere transparantie, al zal het lastig worden tegen de achtergrond van de nevel.

Comment

Working...
                          X