Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grandpre verslag oktober 2018

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Grandpre verslag oktober 2018

Click image for larger version

Name:	platform.jpg
Views:	1
Size:	370.2 KB
ID:	1396544
    Het ziet er weer goed uit vrijdag

De 3e Grandpre alweer voor mij, de eerste in het najaar en dus andere objecten dan de vorige keren, ben benieuwd.

Mijn conclusie alvast: deze Grandpre editie was een hele goede, met maar liefst 4 nachten uit 5 waargenomen.

Behalve het waarnemen natuurlijk ook een weerzien met oude bekenden maar toch ook een aantal nieuwe gezichten. Ook het eten 's avond mocht er zijn; nogmaals dank aan de koks bij deze!

Problemen waren er toch ook, vooral de dauw, de fohns (niet alleen die van mij) draaiden overuren. Op het hoogtepunt na 2 objecten waarnemen weer fohnen. Later bleek dat van mijn dauwkap met ingebouwde verwarming de verwarming het niet meer deed; geen wonder ook. Gelukkig een gewoon dauwlint als reserve en die heeft de laatste nacht ervoor gezorgd dat de fohn niet meer nodig was.

De SQM meter gaf geen betrouwbare resultaten; 3 metingen direct na elkaar gaven totaal verschillende waarden, niet goed dus.
    Aan de andere kant: de transparantie en de seeing zijn toch ook heel belangrijk en die zitten niet of nauwelijks in de sqm meting.
    De condities moeten af en toe heel goed geweest zijn, bewijs is bijv. Mi 1-64 in de Lier die al lange tijd onmogelijk was voor mij, maar nu in Grandpre dus zomaar in het oculair verscheen.

Deze 4 nachten in totaal 82 objecten waargenomen, hieronder per dag de highlights, de overige zijn in deepskylog te vinden.
    Mislukkingen waren er ook, mijn Palomar 11 waarneming bleek na beter bestuderen toch niet wat het geweest had moeten zijn, evenals de Cocoon nebula (met H-Beta filter). En NGC 2 blijft ook nog even op de plank liggen, is er nog wat over voor de volgende keer..

Donderdag 4 oktober

NGC 7009 - Saturn nebula in Aquarius - Helder ovaal met halo. Lijkt idd wel op Saturnus op 215x. Er lijken links en rechts lijntjes uit te komen
    NGC 6572 - Blue Racquetball in Ophiuchus - Lichtblauwe dikke punt. Iets meer dan stellair. Erg helder 165x
    M30 - GC in Capricornus - Compacte GC maar wel leuk omdat er een paar lijnen aan sterren vanuit omhoog gaan 215x
    IC 4997 - PN in Sagitta - Stellaire PN ook op hogere vergroting. Maar met OIII op 67x is hij helderder dan de sterren in de omgeving. Moeilijk te vinden.
    NGC 6886 - Stellaire PN ook op 280x. Onderdeel van een driehoekje waarvan het de zwakste is
    NGC 7492 - GC in Aquarius - zeer vaag schijnsel schuin onder een driehoek van sterren 90x
    NGC 7541 - Galaxy in Pices - Langgerekte vlek, grootste van de 2 met 7537 die er schuin onder staat als klein zwak rond vlekje op 165x. Leuk duo
    NGC 7619 - Galaxy in Pegasus - Naast elkaar in beeld met 7626 als vlekje waarbij 19 iets helderder en 26 iets groter. Schuin naar beneden is ook nog 7611 zichtbaar als schilfertje op 90x
    NGC 908 - Galaxy in Cetus - Vrij grote langgerekte vlek op 90x
    NGC 613 - Galaxy in Sculptor - Langgerekte veeg met helder kerntje schuin onder een sterretje 165x (blij met deze lage rakker, in NL niet te doen)

Name:	vogel.jpg
Size:	31.2 KB
ID:	1396542
    Deze vogel opgenomen met de iphone

Vrijdag 5 oktober

NGC 7006 - GC in Delphinus - Compacte bolhoop met op 280x flink wat speldepriksterretjes
    NGC 7094 - PN in Pegasus - Zwak puntje aangewezen door een rijtje van 3 sterretjes op 90x. Op 280x hetzelfde. Op 67x met OIII is een vlekje zichtbaar
    Mi 1-64 - PN in Lyra - Zichtbaar als klein rondje op 165x boven een trapezium van sterretjes. Al vaak geprobeerd deze, nu dus eindelijk raak.
    NGC 200 - Galaxy in Pisces - Zwak vlekje op 90x. 194 en 198 ook in beeld als ongeveer even zwakke vlekjes
    NGC 7000 - HII in Cygnus - Steeds maar een stukje zichtbaar met OIII op 67x en 0,8 graad beeldveld. Dus wat links en rechts schuiven om de golf van Mexico volledig te zien. Het OIII of UHC filter op de zoeker liet weinig zien
    NGC 6826 - PN in Cygnus - Op 165x bij direct zicht een heldere punt met rondom een zwakke halo. Perifeer is het een helder balletje
    NGC 1052 - Galaxy in Cetus - Vlekje met helder kerntje op 90x. 1042 ook in beeld en is groter maar wel zwakker
    NGC 936 - Galaxy in Cetus - Helder kerntje met flinke halo rondom op 90x. De zwakke 941 staat ook in beeld
    IC 127 - Galaxy in Cetus - 2 sterretjes onderelkaar waarvan vlak naast de onderste perifeer een klein vlekje zichtbaar op 165x
    NGC 1407 - Galaxy in Eridanus - Vlekje met helder kerntje met in 1 beeld linksonder de wat kleinere 1400. Ook vlekje met helder kerntje
    NGC 1535 - PN in Eridanus (Cleopatra's Eye) - Helder lichtblauw balletje met op 280x de centrale ster met rondom halo

Zaterdag 6 oktober

Deze dag was bewolkt, dus niet waarnemen. Hindert niet, kunnen we een keer wat slaap inhalen en 's avonds pokeren voor de liefhebbers.
    Overdag een wandeling gemaakt met Hans, er staat genoeg te koop in Grandpre:

Name:	tekoop.jpg
Size:	255.3 KB
ID:	1396543
    Niet de burgemeesterswoning, maar de veel kleinere woning ernaast

's Avonds toch nog even buitengestaan; het onweer gaf een prachtige lichtshow. Bovendien was er tegelijkertijd rond het zenit een groot gat in de bewolking met een prachtig heldere melkweg zichtbaar.

Zondag 7 oktober

Deze nacht vrij laat begonnen, pas om 0u (er moest eerst nog wat bewolking weggewerkt worden), maar wel doorgegaan tot 5u

IC 1747 - PN in Cassiopeia - Wordt aangewezen door een rijtje van 4 sterretjes. Vormt een driehoek met 2 zwakke sterren. Pas op 280x een klein rondje met de centrale ster die wat blinkt. Toch wel een leuk klein object.
    Iota Cas - dubbelster in Cassiopeia - Heldere witte met 2 zwakkere geel of oranje begeleiders 165x
    NGC 40 - PN in Cepheus - Mooie ronde PN met erg heldere centrale ster op 280x
    Mi 2-55 - PN in Cepheus - Met OIII op 67x een klein rond vlekje vlakbij een zwak sterretje
    NGC 83 - Galaxy in Andromeda - Vlekje naast een driehoekje van sterren in 1 beeld met ngc 80. NGC 83 is wat zwakker dan NGC 80 90x
    NGC 7772 - OC in Pegasus - Klein verticaal langwerpig hoopje van ongeveer 10 sterren op 165x
    NGC 7027 - PN in Cygnus - Helder lichtblauw balletje op 280x, beetje afgeplat. Geen centrale ster.
    NGC 7048 - PN in Cygnus - Veegje naast sterretje. Vooral zichtbaar met OIII op 67x
    IC 434 - HII in Orion - Met H-beta op 67x goed zichtbaar deze Orion's Dagger. Maar de paardekop toch net niet zichtbaar (waarschijnlijk is een uittreepupil van 4,2mm net wat te weing voor H-Beta, 5mm is beter)

Name:	haard.jpg
Size:	193.5 KB
ID:	1396545
    de mooiste hoek van de gite

Maandag 8 oktober

Laatste extra nacht, we zijn nog met 6 man.
    Gelukkig konden we redelijk vlot beginnen, de laatste sluiers waren om 21.30u wel vertrokken. Toch hadden ze de neiging terug te komen en moest je af en toe even een ander deel van de hemel bezoeken.
    Omdat we de volgende ochtend niet kunnen uitslapen wordt het niet te laat; de laatste observatie gelogd om 1.45u.

NGC 925 - Galaxy in Triangulum - Vrij grote langwerpige vlek met wat gruis 90x
    NGC 784 - Galaxy in Triangulum - Vage langwerpige vlek boven dubbelster 90x
    Iota Tri - dubbelster in Triangulum - Heldere gele en iets minder heldere lichtblauwe 165x
    M 76 - PN in Perseus - Deze langwerpige vlek is in het centrum wat smaller 280x
    NGC 672 - Galaxy in Triangulum - Vaag langwerpig op 90x In 1 beeld met de nog veel vagere IC 1727 (deze laatste nu eindelijk ook eens gezien)
    NGC 772 - Galaxy in Aries - Ovaaltje met helder kerntje op 90x. De kleinere NGC 770 staat iets links hiervan ook in beeld als puntvlekje
    NGC 678 - Galaxy in Aries - Vlekje in 1 beeld met NGC 680 (ook vlekje) op 90x
    NGC 7008 - PN in Cygnus - Wolkje in de vorm van een oor naast 2 sterren. Ook een paar sterren in de wolk. 280x
    NGC 7023 - Reflectienevel in Cepheus (Iris nebula) - Langwerpige vlek rondom heldere ster 165x
    Mu Cep (Garnet star) - Erg mooi oranje deze ster 90x (de Elephant Trunk bewaar ik voor een volgende keer)
    C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Leuke lijst met objecten! Jullie hebben veel geluk gehad met het weer daar!
    Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
    457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Comment

Prachtig die foto van de gite, alsof ik weer terug ben bij de open haard :-) Flink bezig geweest, die lijsten van jou beginnen de laatste tijd welhaast skyfaneske proporties aan te nemen. Missie geslaagd.
      16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
      One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Een mooie en rijke buit van veel objecten die hier maar laag in de smurrie staan. Toch wel prettig, zo'n A locatie op "slechts" 4,5 uur rijden! Ik zie dat we 8 overeenkomstige objecten hebben gezien, hetgeen betekent dat jij ook in de H400 II lijst en Fred's planetaries aan het neuzen bent geweest . Mooie sfeerfoto's ook.
        16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Wie nog durft te beweren dat een C11 geen deepsky kijker is, die schuif ik dit verslag onder de neus. Heerlijk object selectie en fijne waarnemingen!

Ergens bekruipt me het gevoel dat je nog meer uit de C11 kan halen, vb op planetaire nevels door nog net iets meer te vergroten. De seeing moet ook meewerken natuurlijk.

Dat mooiste hoekje van de gites was quasi permanent ingenomen je bent de rust zelve.
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

cloudbuster : de lijst is samengesteld uit Harrington Cosmic Challenge, Skyhound archives, ISDA, en restjes H400
            Dus er is kennelijk nogal wat overlap

TomC : eens, het 400x oculair heeft onterecht werkloos in de oculairbak gelegen; vooral de PN's idd (en dat zijn er heel wat) hadden misschien meer kunnen gebruiken, niet aan gedacht.
            Zowel transparantie als seeing varieerden nogal, ook binnen dezelfde avond/nacht, misschien dat dat heeft meegespeeld.

Ja ik zou dat hoekje uit de gite het liefst zo in mijn eigen woonkamer plaatsen

Comment

Leuk verslag en heerlijk dat jullie zoveel hebben kunnen waarnemen! Wat was nou de absolute topper voor jou?
              Spuit 9 op zijn minst...
              16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Mi 1-64, niet alleen omdat die al vaak mislukt was, maar toch ook mooi op zijn manier dat hele kleine rondje.
                NGC 7048 kwam pas tevoorschijn met OIII als veegje, toch ook leuk. Het zat hem bij mij dit keer niet in de grote uitbundige objecten zal duidelijk zijn.

Comment

Mooi uitgebreid verslag van een gezellig weekend Jan, je hebt een flinke lijst afgewerkt.
                  Mi 1-64 vond ik zelf ook lastig, niet om te zien maar om hem te vinden. Ik kwam namelijk wel heel erg veel sterretjes tegen tijdens de starthop....
                  Mijn telescoop is het mooist in het donker...

Comment

Als kwatongen beweren dat je heel het weekend in de zetel aan de haard hebt gezeten, dan heb je ze hier toch wel bewezen dat je ook iets anders gedaan hebt EN HOE! Wat een lijst zeg!

Nu moeten we je alleen nog aan het schetsen krijgen hé
                    Volgende ontmoeting op La Palma?
                    Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Working...
                    X