Announcement

Collapse
No announcement yet.

Invalbeurt Knar 13 september

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Invalbeurt Knar 13 september

Twee maanden niets gedaan met de C11, en dat was te zien ook, wat een stof op de buis. Dus de hoogste tijd er weer eens op uit te trekken.
    Plan was om eerst naar DGB te gaan, maar op sat24 zag het er niet goed uit. De Knar zou wel goed moeten blijven; uiteindelijk vonden alleen cloudbuster en ik dit nog de moeite waard voor vanavond.
    Om half tien kom ik aan op de dijk en wacht even op Martijn die ook al snel komt. Na overleg over de juiste plek beginnen we met opstellen en natuurlijk bijpraten over de belevenissen en het waarnemen tijdens onze vakanties.

De dauwverwarming direct maar op volle toeren aangezet, de spullen voelden meteen al klam aan. Bleek geen overbodige luxe, het oculairtje van de zoeker moest ik vooraf aan het kijken steeds weer even schoonwrijven met de vinger. De C11 is de hele nacht prachtig schoon gebleven.
    Laag aan de grond was het nogal heiig, laag waarnemen was vannacht dus niet echt mogelijk. Op de waarneemlijst nog een 70 tal objecten van de H400 te doen, en natuurlijk ook wat shopwpieces op de planning.

Om 22.43u zie ik het eerste object gelogd in Skysafari; NGC 6755, best wel laat eigenlijk want het astrodonker begon toch echt al drie kwartier eerder. Maar we hadden ook de indruk dat het in het begin nog niet zo donker was. NGC 6755 is best wel een mooi OC in Aquila zichtbaar als een grote V op de kop met in het centrum een klein groepje sterren mooi opgelost op 165x

Niet ver hiervandaan ook in Aquila nog een OC: NGC 6756, zichtbaar als een check mark tekentje op de kop met in de punt een klein wolkje. Dit wolkje op 280x mooi opgelost in ongeveer 10 sterretjes.

Vooraf gedacht het wel af te kunnen met slechts 2 oculairs, een 31mm voor 90x en een 17mm voor 165x (beide hyperions). Handig met al dat vocht en zo dus 1 oculair in elke jaszak. Maar omdat de seeing toch wel goed was werd de 280x moeiteloos gehaald en waren er nu dus al 3 oculairs nodig. Jammer , lastiger graven in de jaszakken zo voor het juiste oculair.

Ietsje hogerop een Sagitta zit het volgende object, NGC 6802, is wederom een OC. Een verticaal sliertje gruis met links en rechts een wijde dubbelster. Op 280x is het sliertje bijna opgelost.

Nog iets hogerop in Vulpecula NGC 6885, een vrij groot OC met een erg heldere ster er in; niet helemaal in het midden. Linksboven de ster een wat grotere sterdichtheid. Mooi op 90x. De kleinere NGC 6882 met ook een heldere ster (oranje) nog net in 1 beeld. Rondom de oranje ster nog een klein aantal sterren.

Tijd voor de SQM meter, die komt op 20.56; is zo ongeveer de standaard waarde voor deze locatie. Wel komt de hemel op mij nogal lichtgrijs over, kennelijk teveel verwend op de donkere vakantielocaties. Toch vallen de beelden in het oculair niet tegen totnutoe.

Een zwieper in NO richting en Cassiopeia komt in beeld, hier is NGC 654 aan de beurt. Een mooi compact OC met 1 heldere ster en nogal wat paartjes. Op 165x het mooist met nog wel wat gruis dat ook op 280x nog blijft.

Nog een zwieper in ZO richting en we komen aan in Aries; hier zit NGC 772, de eerste galaxy van vanavond. Vage ovale vlek met een helder pitje op 90x. Op 165x niet veel anders.

Naar het westen bij de Lier zit M56; een mooie bolhoop met op 280x flink wat opgeloste sterren. Deze bolhoop is behoorlijk compact met weinig sterren buiten de kern en ook weinig opvallende kenmerken. Echt een standaard bolhoop dus, maar toch mooi.

Nog wat meer in westelijke richting in Hercules M92, bekende bolhoop niet ver van de grote broer. Maar deze is toch ook behoorlijk groot met op 280x de meeste opgeloste sterren in de kern. Vooral boven de kern zitten veel extra sterren, rechts ervan hangt ook nog een kettinkje.

Weer terug in ZO richting (ja de route is niet erg efficient vanavond) in Pisces een best wel mooie kleine spiraal galaxy (face on) NGC 524 waar wat structuur in lijkt te zitten. Mooi op 133x.

Iets lager ook in Pisces zit galaxy NGC 488; een ronde vlek met helder pitje als centrum. Ook hier lijkt er wat structuur door te willen komen, Misschien nog eens bekijken op een nacht met goede transparantie. 165x.

Bij Martijn bekijk ik een mooi OC, een IC notabene, komt niet veel voor dachten wij.

Het is bijna 2u en we besluiten te stoppen. Het is ook veel kouder dan gedacht, geen 15 graden maar slechts 8 graden zag ik op het display in de auto bij het wegrijden. Geen wonder die koude voeten en benen. Volgende keer gaat het winterpak weer aan.

Toch nog een nachtje in september zo, want het valt niet mee deze maand totnutoe. Deze avond op de Knar maakt het gelukkig nog een beetje goed.
    C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Mooie waarnemingen weer, zaten we samen te genieten, maar ik had mijn skipak al aan, en heb het tot half drie volgehouden. Heb je nog naar Mars gekeken, die was erg mooi nu de stofstorm is gaan liggen.
    Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Het was een leuke avond inderdaad en we hebben best nog wat kunnen doen. Met een week lang waarnemen onder een stikdonkere hemel voor jou in de zomer is het wel weer even afkicken op de knar, maar gelukkig vind je dat ook nog steeds de moeite waard. Die IC was IC 4996, een hele fraaie... in die catalogus kom je best wel hele mooie clusters tegen af en toe. Hopelijk aankomende week nog wat gelegenheid om waar te nemen, dan kunnen de voetenwarmertjes al weer bijna mee
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Nou, dat klinkt toch als een geslaagde avond weer onder de Nederlandse hemels . Leuk verslag! Valt me ook wel eens op dat de IC wat verrassende clusters heeft, sommige ook erg helder maar die toch om bepaalde redenen de NGC's niet gehaald hebben.

ja de route is niet erg efficient vanavond
        Het Handelsreizigersprobleem
        "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Mooie waarneemactie.
          Die C11 blijft toch ook een deepsky kanon seg - en lekker doorvergroten tot 280 maal. Zo hoort het!
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

skyfan : Wel even met het blote oog, is nog steeds heel helder. (maar heb begin deze maand nog wel een foto gemaakt)
            Zo te zien aan jouw schets had ik toch even moeten kijken..

Krelisz : hoe verkoop je zoveel mogelijk schoenen aan die handelsreiziger, het probleem dat ik gisteravond heb opgelost.
            C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Comment

Leuke gevarieerde objectkeuze, lekker bezig geweest. NGC6802, die wil ik ook wel weer eens zien, mooi cluster is dat.
              16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
              One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Working...
              X