Announcement

Collapse
No announcement yet.

El Robledo - waarnemen in Spanje

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

El Robledo - waarnemen in Spanje

-- zaterdag 4 augustus ---

Wouter wvreeven en David Lifesvr komen ons (Nathan gixer en jan janbstar ) ophalen van het vliegveld in Madrid. De tocht gaat naar het dorp El Robledo zo'n 130 km zuidelijker. Na de autorit door het fraaie Spaanse landschap, aansterken met een maaltijd en 'installeren' in het huisje besluiten we het er direct die avond al op te wagen. De nachten zijn in het begin nog wat korter omdat het maantje niet de hele nacht weg blijft.

Meegenomen heb ik de 15cm Maksutov op TS Alt Az montering. De 15cm ota past nog precies in de handbagagetrolley, de montering gedemonteerd in de reiskoffer. De trolley moest natuurlijk geopend worden bij het inchecken, er kwam zelfs de opmerking dat er 2 kijkers in zaten: klopt, de zoeker idd.

Click image for larger version  Name:	IMG_0527.JPG Views:	4 Size:	2.96 MB ID:	1389877
    Nathan aan het opbouwen, en rechts Wouter met de fotografie opstelling

Plan is om vooral in Sagittarius en Scorpius waar te nemen, en dan liefst zo diep mogelijk natuurlijk.

Messier 4 GC in Scorpius - het 1e object, deze had ik 14 juli nog bekeken met de C11 op bzd: een zielig vlekje met een handjevol sterretjes, vlak boven de dijk. Maar de objecten staan hier 13 graden hoger en blijkt dus M4 een prachtobject. Opvallend is een verticale band aan sterren die de hoop laat zien, verder ook gewoon een mooie bolhoop, heel anders dan in NL

NGC 6144 GC in Scorpius - niet ver van M4, dit is in NL een kuitenbijter, en ook hier zie ik hem alleen met de zwakste vergroting van 45x als een vaag wolkje

NGC 6522 en 6528 GC's in Scorpius - deze 2 bolhopen staan in 1 beeld op 90x met ertussen een groepje van 4 sterren in de vorm van een driehoek. Beide bolhopen zijn zichtbaar als kleine wolkjes waarvan 6522 de grootste is.

NGC 6451 OC in Sagittarius - Tom Thumb cluster - leuk oc, doet wel wat denken aan een zeilscheepje op 90x

NGC 6520 OC in Sagittarius - 2 heldere sterren met daaromheen nog wat sterren in de vorm van een mandje, daarboven een wolkje 180x

NGC 6540 GC in Sagittarius - Alleen met links/rechts heen en weer draaien zag ik een wolkje, de moeilijkste van deze avond, heeft veel tijd gekost. Maar zit nu eenmaal in de H400 en in NL wordt deze helemaal een lastig verhaal.

De SQM zal deze nacht 21.40 halen. De meter van Wouter geeft steeds 0.1 hoger aan (die van mij is erg zuinig, wist ik al)

Het is 2u en we stoppen er mee, de maan heeft een eind gemaakt aan deze 1e nacht. In totaal toch nog 14 objecten bekeken(M4,6144,M69,6652,M54,6624,6569,6522,6528,6 451,6520,6540,6544,6553); de overige beschrijvingen komen tzt in DSL.

Het echt laag kijken in Scorpius is deze nacht nog niet gelukt omdat het toch wat heiig was deze nacht. Maar toch een mooie eerste test van de optiek, alles heeft de reis goed doorstaan. Alleen het fotografen krukje ben ik niet zo tevreden over, moeilijk om hier uren op te zitten. Hier moet wat anders voor in de plaats komen bij een volgende vliegvakantie.

-- zondag 5 augustus ---

We staan weer op dezelfde locatie (niet ver van Alcoba), en de aanblik is nu heel anders dan de vorige avond: veel transparanter en de hele onderkant van Scorpius is zichtbaar nu! Apart is wel weer dat de SQM deze nacht slechts 21.35 zal halen, terwijl ik toch echt naast de melkweg 'prik'. Maar de ook indrukwekkend zichtbare melkweg is misschien toch wel de oorzaak van de wat lagere sqm. Mooi ook is de extra 'wolk' die ik nu zie in Sagittarius, in NL is die me nooit opgevallen.

Ik besluit direct maar even flink diep te gaan en neem NGC 6388 op de korrel, NGC 6388 (GC) is zichtbaar als een wolkje met een helder kerntje op 120x. Dit object zit nog onder de onderste lus van Scorpius, meteen duidelijk hoeveel er mogelijk is deze nacht!

Gebruik makend van de transparantie blijf ik voorlopig zo laag mogelijk in Scorpius:

NGC 6322 OC in Scorpius - klein oc in de vorm van een driehoek met 3 sterren in het midden

NGC 6231 OC in Scorpius - langwerpig en helder oc, meer sterren in het centrum waaronder een opvallend rijtje van 3 120x

Cr 316 OC in Scorpius - rechtsonder in de onderste lus van Scorpius een beeldveld van 0,8 graad met overal groepjes sterren 90x

NGC 6192 OC in Scorpius - groot oc met niet zo veel sterren. Toch wel mooi op 60x

NGC 6281 OC in Scorpius - klein oc, doet wel wat denken aan een pijlstaartrog 60x

M6 Butterfly cluster - Nu met de telescoop ipv destijds de verrekijker op Grandpre, mooi op 60x

M7 Ptolemy cluster - met telescoop nu ipv verrekijker. Te groot voor het beeldveld van 0.9 graad helaas (heb alleen kleine oculairs meegenomen op deze vliegreis, de breedbeeld oculairs zijn thuis gebleven helaas).

NGC 6540 GC in Sagittarius - deze had ik dus gister ook met heel veel moeite vaag perifeer gezien. Ben benieuwd hoe dit nu dan gaat met veel meer transparatie (maar wel met iets lagere SQM). En het verschil is meteen duidelijk, perifeer kijken is niet meer nodig, je ziet direct al dat er wat zit boven een rijtje van 3 sterren en onder een rijtje van 2. Volgens de ISDA is dit object bedoeld voor 12" scopes, maar nu dus ook mogelijk met de helft, we zitten op een goede locatie met ook nog goede condities.

NGC 6369 PN in Ophiuchus - kleine en zwakke pn, met OIII iets duidelijker (heeft dan ook de naam 'Little Ghost Nebula')

NGC 6445 PN in Sagittarius - zeer zwak rondje op 60x, met OIII iets beter zichtbaar. Deze heeft de verwarrende naam 'Crescent nebula' gekregen.

Het is 2.30u en de maan begint weer te storen, in totaal 24 objecten bekeken deze nacht:
    6388,6322,6231,Cr316,6242,6192,6281,M6,M7,6441,640 0,6541,6540,6355,6293,6316,6304,6284,6287,6235,636 9,6401,6440,6445
    Beschrijvingen hiervan komen tzt weer in DSL.

Bekende objecten in de onderste lus van Scorpius als de Prawn Nebula en de Cat's Paw Nebula zijn geen voer voor mijn kleine mak150, H-Beta objecten bovendien volgens de ISDA, dus die moeten dan later nog maar eens.

-- maandag 6 augustus ---

De voorspellingen zijn minder goed voor vannacht, en er is zelfs wat regen voorspeld. We besluiten vandaag een tochtje te maken naar Toledo.
    Een fraaie oude stad, met opvallend veel winkels waar zwaarden en messen verkocht worden.

Click image for larger version  Name:	IMG_0543.JPG Views:	2 Size:	3.12 MB ID:	1389873
    David, Wouter en Nathan (van links naar rechts)

-- dinsdag 7 augustus ---

Vandaag zitten we op een nieuwe locatie, in de buurt van Alcoba maar dan op 760m hoogte in de bergen. Het voordeel is dat we hier geen last meer hebben van het rode stof. Nadeel is de weg die hier vlakbij zit, last van koplampen dus. Maar nu 0u komt er bijna geen auto meer langs. En veel minder last van muggen bovendien.

Click image for larger version  Name:	IMG_0563.JPG Views:	2 Size:	2.90 MB ID:	1389875
    Nathan, Wouter en David aan het opbouwen.

Deze nacht toonde weer wat heiigheid in de laagste regionen, maar hogerop was het prima zou blijken, SQM weer de vertrouwde 21.35

NGC 6629 PN in Sagittarius - bijna stellaire pn schuin boven sterretje, met OIII iets beter zichtbaar.

NGC 6568 OC in Sagittarius - vrij groot met opvallend boogje van sterren in het centrum 90x

NGC 6645 OC in Sagittarius - niet zo groot oc maar komt toch tot leven op 120x met flink wat sterren en daartussen stergruis

NGC 6822 Barnard's Galaxy - Boven een schuin lijntje van sterren en onder een lijnte van 2 sterren horizontaal zit een groot ovaal schijnsel met ook wat gruis er in op 45x Perifeer het best zichtbaar. Met meer vergroten meer gruis en minder wolk. Ook zo'n object dat in NL maar niet wil lukken, hier dus wel.

NGC 6723 GC in Sagittarius - vlakbij Corona Australis, maar toch nog in Sagittarius, zichtbaar als een flink wolkje waarin af en troe wat flonkersterren doorkomen 60x

NGC 7293 Helix Nebula in Aquarius - grote ronde wolk binnen een driehoek van sterren. Binnenste van de nevel wat zwakker met bovendien een aantal sterren. Best op 60x met UHC

NGC 246 Skull Nebula in Cetus - vaag vlekje met een paar sterren er in. zonder filter op 45x

NGC 253 Sculptor Galaxy - Grote langwerpige galaxy ingeklemd tussen sterren. Mooi object op 60x

NGC 288 GC in Sculptor - Grote vage wolk op 45x

Het is 3.46u en we besluiten weer te stoppen, bekeken deze nacht: 6638,6642,6629,6583,6568,6645,6822,6723,7814,M110, 278,7606,7293,246,253,288 - 16 objecten in totaal.

-- woensdag 8 augustus ---

Weer naar dezelfde berglocatie, die is toch goed bevallen

Click image for larger version  Name:	image_97408.jpg Views:	2 Size:	3.58 MB ID:	1389876
    David bezig met de opbouw en de mooie apo in beeld

De transparantie is weer goed, de onderkant van Scorpius goed zichtbaar, het belooft weer een goede nacht te worden.

Ik begin met NGC 5986, een GC in Lupus, ik haal op deze manier een object in een voor mij compleet nieuw sterrenbeeld. Zichtbaar als een ronde vlek met op 120x een aantal speldepriksterren.

NGC 6124 OC in Scorpius - groot oc met op 90x een oculair vol. In de zoeker al zichtbaar

NGC 6139 GC in Scorpius - zichtbaar als een klein vlekje op 90x

NGC 6153 PN in Scorpius - bijna stellaire pn, vormt met 3 sterren eromheen een ruit. Met OIII wat beter zichtbaar 90x

NGC 6249 OC in Scorpius - van dit zeer zwakke oc zijn op 120x krap 4 sterren zichtbaar

NGC 6250 OC in Ara - De 4 sterren die een mandje vormen zijn goed zichtbaar. Van het kleine groepje in de mand lichten af en toe een paar sterren. De bergtop eronder zichtbaar in het oculair. 120x (en weer een nieuw sterenbeeld binnengehaald!)

NGC 6302 PN in Scorpius - de 'Bug Nebula' is op 180x zichtbaar als een kleine galaxy: ovaaltje met helder kerntje. OIII en UHC hebben weinig effect.

M22 GC in Sagittarius - na de vele kleine gc en pn nu weer eens iets groots; op 240x een oculair vol, bijna niet te beschrijven. Doet wel wat denken aan M11

M55 GC in Sagittarius - ook erg fraai op 180x. Lijkt ook meer op M11 dan een bolhoop. Wat kleiner dan M22

Het is nu 1.30u en we zitten er doorheen, de lange nachten eisen hun tol. Bovendien is het verassend koud op deze bergtop, waar we niet op voorbereid waren.

-- donderdag 9 augustus ---

Goed uitgeslapen naar de berglocatie, en nu ook extra kleding mee uiteraard.
    De transparantie is weer goed, Scorpius volledig zichtbaar. De SQM zal deze nacht bij mij 21.46 halen, onze topnacht dus (maar de anderen waren ook niet verkeerd).

NGC 6383 OC in Scorpius - Groot oc met een lange lijn er in. 60x. Een klein groepje hierin is ngc 6374

NGC 6416 OC in Scorpius - groot oc in de vorm van een rechtopstaande ovaal op 60x Bijna verbonden met de Butterfly.

NGC 6726,6727 en 6729 reflectienevels in Corona Australis - groepjes sterren met wat neveligheid op 60x (nieuw sterrenbeeld!)

NGC 6925 Galaxy in Microscopium - zeer vage naald verticaal naast verticale rij van 3 sterren 45x
    (op jacht naar zoveel mogelijk voor mij nieuwe sterrenbeelden)

NGC 6958 Galaxy in Microscopium - heel vaag vlekje naast boogje van 3 sterren 90x

NGC 7176 Galaxy in Piscis Austrinus (nieuw sterrenbeeld!) - zeer zwak veegje tussen 2 sterren 45x

IC 5265 Galaxy in Grus (nieuw sterrenbeeld!) - vlekje tussen 2 sterren op 90x

NGC 247 Galaxy in Cetus - Lange vage naald met aan de uiteinden een ster 60x

NGC 55 Galaxy in Sculptor - nog een lange vage naald op 45. Iets verderop NGC 300 nog geprobeerd, maar niets van te zien.

Het is 4.05u en we besluiten op te breken.

Ook nog bekeken deze nacht: 6396,6644,7723,7727,157,584,596 - komen tzt in DSL

-- vrijdag 10 augustus ---

Deze laatste nacht niet waarnemen (de vorige nacht verbeteren was toch nauwelijks mogelijk geweest), maar het uitgaansleven van El Robledo verkennen. En ook nog even een verfrissende duik in de rivier, die stond de hele week al te lonken.
    Na een lang avondmaal met veel verschillende hapjes, bier en whisky worden de 2 discotheken van El Robledo bezocht; gezellig en druk met Spaanse rock en af en toe een bekend nummer. Pas om 5.30u lag ik in bed; langer bezig geweest dan de waarneemnachten (en 's ochtend om 12u wakker en hurry up richting vliegveld helaas).

Samenvattend een fantastische week: 5 uit 7 nachten waargenomen en in 7 nieuwe sterrenbeelden kunnen waarnemen.
    Veel mooie objecten ook bekeken deze week in de 50cm van Wouter, vooral Saturnus en de Sculptor galaxy herinner ik me nog.
    Mooie Spaanse landschappen gezien ook, El Robledo - dorp aan de rivier - had alles in zich om ook buiten het waarnemen nog wat te kunnen.
    En dan de hitte, na een warm windje blijkt je t-shirt opeens als een natte dweil aan het lijf vastgeplakt. Maar ook dat went gelukkig.
    De kleine groep van 4 kon nauwelijks beter bovendien, erg gezellig, hopelijk komt er volgend jaar weer een mogelijkheid voor een Spaanse astroparty!
    Attached Files
    C11 SCT 28cm f/10, Skytee 2, HEQ5, Intes MK67 15cm Mak, SW mak127

Heerlijk weekje hebben jullie gehad Jan. Jaloersmakend! En nu weer afkicken ;-).
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Afkicken inderdaad maar ook bijkomen. Ik heb vannacht 14 uur geslapen en vanavond duik ik er weer vroeg in!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Leuk verslag Jan! We hebben heel wat in dezelfde vijver gevist, maar dat was natuurlijk te verwachten..

topper van de week was inderdaad de allerlaatste, ook voor mij was dit een onvergetelijk zicht op de Sculptor galaxy, eentje die zeker een volgende keer op de schetslijst komt!!

Mijn verslag hebben jullie nog tegoed, maar ik heb er nog te veel werk aan en te weinig tijd
        Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. Mounts: AVX, NEQ-6 pro, IEQ45 pro. Canon 600D (modded)

Comment

Mooi verhaal, en wat een geluk dat het weer zo meewerkte. Hoe koud was het op de berg?

Comment

Heerlijk leesvoer en een score van 5/7 is natuurlijk prachtig! Je hebt de locatie goed benut voor de objecten die lastig of zelfs niet te doen zijn vanuit Nederland. Een goed donkere zuidelijke hemel helpt natuurlijk ook mee, die is bij ons toch eigenlijk nergens te vinden... Je "kleine" kijker heeft goed zijn best gedaan!
            16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Bedankt voor het posten. Links en rechts een object dat ik de laatste dagen ook in het oculair had, al zit ik veel minder zuidelijk dan jij. Ik lees muggen en hitte, niet mijn ding
              Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Originally posted by Skyheerlen View Post
                Hoe koud was het op de berg?
                De temperatuur zakte tot zon 17 graden wat zelfs met een lange broek en trui aan een tikkeltje fris was.
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Prachtig verhaal en belevenis Jan! Gaaf, al die zuidelijke objecten in exotische sterrenbeelden. En die extra wolk in Sagittarius viel me gisteravond in Frankrijk ook op.
                  16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
                  One star at your side is better than 10^24 in the universe.

Comment

Bedankt iedereen voor de mooie reacties

Een score van 7/7 was zelfs mogelijk geweest, want de dag dat we naar Toledo zijn gegaan werd het 's nachts toch nog helder.
                    En de vrijdagnacht was ook helder, maar werd anders ingevuld.

Siesta's hebben we niet aan gedaan, maar was misschien wel beter geweest om het 's nachts nog langer vol te houden.

En nu weer afkicken idd in het inmiddels weer koele NL

Comment

Leuk verslag! Mooie objecten waargenomen en ik ben helemaal niet jaloers
                      Spuit 9 op zijn minst...
                      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Leuk verslag, met veel inspiratie-objecten.

De sterrenwolk die je zag zal de Great Saggitarius Starcloud zijn. Ofwel de een stukje Bulge van de melkweg, ofwel de Balk (de Melkweg is hoogstwaarschijnlijk een balkspiraalnevel). Heb je er nog met je telescoop naar gekeken?
                        What where the skies like when you were young?

Comment

Een opvallende wolk van de melkweg boven de snuit van de theepot zag ik elke avond weer,
                          na wat kijken naar plaatjes op het internet idd de Great Saggitarius Starcloud.

In dat gebied zitten wel objecten als NGC 6520, 6522, 6553, 6540 etc die ik met de telescoop heb bekeken, dus de 'gewone' GC's en OC's,
                          maar niet speciaal om naar die cloud te kijken

Comment

Lekker leesbaar verslag en het doet me terugdromen naar La Palma qua jouw objectkeuze. Zo'n 15cm Mak is een heerlijke reiskijker!
                            -- Objects on sketch are brighter that they appear --

Comment

Zo mannen, daar hebben jullie productieve nachten van gemaakt! Heerlijk verslag Jan, wat een rijkdom aan objecten is er toch te vinden daar op die zuidelijke declinaties. Krijg er zin in een tripje van .
                              "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Working...
                              X