Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maansverduistering 27 juli 2018 Bodensee Duitsland

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Maansverduistering 27 juli 2018 Bodensee Duitsland

De laatste maansverduistering van 27 juli kon ik vanwege de vakantie niet waarnemen vanuit Nederland maar zou ik vanuit Duitsland moeten zien en zonder apparatuur. Op een fietsvakantie kun je nou eenmaal geen zware dingen permitteren. Toch leek me dat niet een al te groot probleem, want ook met het blote oog is een verduistering goed te beleven. Zo verbleef ik de week voorafgaand aan de verduistering in de buurt van de Rijn op weg naar de Bodensee, waar als het meezat, zonder heuvels op te moeten fietsen een mooi uitzicht mogelijk zou kunnen zijn. De hele week was het snikheet met zonnig weer en een tx van gemiddeld 33° en de dag van de verduistering leek er dus ook weinig mis te kunnen gaan. Een medekampeerder attendeerde ons nog op de "Mofi" die aanstaande was en verzekerde dat het weer wel goed zou komen, niet te vroeg juichen dacht ik.

Door nog iets verder te fietsen die vrijdag kwamen we aan op de noordoever van het Bodenmeer in het dorpje Gaienhofen, van waaruit een redelijk vrij uitzicht op het zuidoosten mogelijk was. De avonden ervoor bleek al dat de sterrenbeelden er in die contreien merkbaar een stuk hoger staan, ondanks dat het slechts een graad of zes met Midden-Nederland scheelt.
    Ik had het niet verwacht op basis van eerdere verduisteringen, die van 2003 en 2012, dat de maan direct al zichtbaar zou zijn in de schemering, en was ook ongewis hoe hoog de maan zou staan, maar direct om half tien al dus net na het eerste contact zag ik de volledige maanschijf. Met mij zaten nog behoorlijk veel mensen te kijken naar de MoFi.
    Click image for larger version

Name:	DSCJ3770-b1.jpg
Views:	1
Size:	711.7 KB
ID:	1389663
    Impressie vanaf het strand.

Name:	DSCJ3773-b1.jpg
Size:	497.7 KB
ID:	1389655
    Het oostelijke deel van de maanschijf was al mooi rood gekleurd, het westelijke stuk nog geel. De tijd van 22 uur 22 was in mijn hoofd blijven hangen als einde verduistering dus ik maakte me op voor een uur totaliteit. Het liep uiteraard anders, want deze verduistering was zeer diep, veel dieper dan we tijdenlang vanuit West-Europa konden zien. Eindelijk kwam het ervan een vrijwel centrale eclips te zien onder een verassend donkere hemel met melkweg!

Name:	DSCJ3783-b1.jpg
Views:	2
Size:	347.1 KB
ID:	1389657
    Gedurende de avond werd het rap donkerder en kleurde de maan steeds roder en werd daarbij mooi egaal verlicht. Vrijwel op het moment van de totaliteit verscheen Mars! Eerst leek het erop dat er bovenop de berg een lantaarn ging schijnen, want vergelijkbaar met natrium verlichting, maar dat was het niet natuurlijk. Het verschijnen van Mars was des te spectaculairder omdat de planeet in oppositie was, dus zeer helder en omdat ik hem de dagen ervoor nog niet eerder zo had gezien want te laag. Ik moet bekennen dat ik nog steeds geen telescoop heb gericht op de laagvliegende rode pit, als je in juli in oppositie staat en dan ook nog zuidelijk van de ecliptica gaat staan ben je geen blik waardig. Maar dat terzijde moppermodus uit.
    Het met de ogen bewust onscherp gemaakte beeld van de maan leek zowaar zwakker te zijn dan Mars.

Name:	DSCJ3794-b1.jpg
Size:	283.7 KB
ID:	1389658
    De foto’s zijn wat onderbelicht omdat langer belichten zonder volgen niet fraai is en de maan al snel overbelicht is. Er was ruim de tijd om te genieten van het verschijnsel en met de warme temperaturen vanaf het strand in korte broek is weer wat anders dan in winterkou. Op de foto het Zwitserse dorp Steckborn als voorgrond, wel helaas behoorlijk wat lichten.

Name:	DSCJ3803-b1.jpg
Views:	2
Size:	544.1 KB
ID:	1389660

Het einde van de totaliteit miste ik mijn verrekijker toch wel weer heel erg want je zag die mooie blauwe tinten ontstaan. Ik riep nog wanhopig bij medekampeerders “Feldstecher” maar ze keken me glazig aan. Uiteindelijk had een “Dauerkamper” een oude man voor een stacaravan er een. Ik rukte hem nog niet niet uit de handen maar nu kon ik met iets van een 7x35 toch nog een glimp opvangen van de overgang van kernschaduw naar bijschaduw. Dankbaar gaf ik het instrument terug waarna ik nog een paar foto’s nam om daarna tevreden te gaan slapen.

Name:	DSCJ3817-b1.jpg
Size:	35.6 KB
ID:	1389661
    Beeld van de sterrenhemel met stukje melkweg en de erg lomp aangestraalde begroeiing op de camping.

Name:	DSCJ3815-b1.jpg
Size:	700.2 KB
ID:	1389664

Tenslotte nog een panorama van een paar dagen later met de vier planeten aan de avondhemel als toegift.

Name:	DSCJ3868-Pano-b1.jpg
Size:	291.6 KB
ID:	1389662

Attached Files

Laat maar het wachten waard! Heerlijk verslag en prachtige fotos. Bijzondere locatie ook. We misten je wel op de dijk bij Wilp...
    What happens in Cygnux X-1
    Stays in Cygnux X-1

Comment

Mooi verslag en schitterende foto’s weer Tom!
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Leuke foto's en er wordt steeds meer aandacht aan astronomie besteed. Er komen ook steeds meer mensen op af. Leuke om te zien.
        Meade 12" Lightbridge Truss Dobson / Sky-Watcher Evostar 90/900mm Refractor / Bresser Skylux 70/700mm Refractor / Bino Capi 10x50

Comment

Working...
        X