Announcement

Collapse
No announcement yet.

gixer, janbstar, Lifesvr en Teus verslaan de calima, deel IV

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

gixer, janbstar, Lifesvr en Teus verslaan de calima, deel IV

Dit was voor Teus zondermeer een van de beste waarneemnachten ooit. Punt. Een uitgebreider verslag volgt nog maar in het kort: SQM 21.7, zodiacaal licht vanaf de Melkweg in de Stier tot aan de Melkweg in de Boogschutter, sterrenstelsels van magnitude 13 op 5 graden boven de horizon en stofbanden en heldere knopen in NGC 253. WAUW!!!

Tijd voor een biertje en dan slapen. Tot morgen!.
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Pffff, jullie hebben mooie nachten mannen! Blij dat ook deze voor jullie zo goed was. Dat maakt het moe zijn van de nacht ervoor met ook mooi waarneem weer weer helemaal goed. Wacht jullie verslag af.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Het begon allemaal gistermiddag toen we terug kwamen van een korte sight seeing tour van Ciudad Real. De lucht zag er al erg strak blauw uit. Veel blauwer dan tijdens de voorgaande middagen. Dit kwam deels door de lagere temperatuur, namelijk slechts 34 graden ipv 42 waardoor we 's nachts toch wel een lange broek en trui aan moesten, en deels doordat de wind uit het westen kwam en alle prut wegblies. Dus op naar de nieuwe waarneemlocatie net ten zuiden van Alcoba in Ciudad Real. Daar kwamen we ruim voor zonsondergang aan en begonnen we de telescopen op te stellen. gixer ging onderwijl ook nog los op de vogelsoorten Hop en Bijeneter. Het bleek toen ook dat janbstar zijn tasje met oculairs en tekengerei was vergeten. Gelukkig is het slechts 15 minuten rijden naar het huisje dus met de ondergaande zon in de rug zijn we even terug gereden.

Weer terug op de locatie waren inmiddels Venus en Jupiter zichtbaar met het blote oog en werden al snel ook Mars en Saturnus gezien. Ik heb wederom een poging gewaagd de Raspberry Pi met Ekos werkend te krijgen en had eerder deze dag al de nieuw geïnstalleerde RasClock RTC module eruit gehaald en gedeconfigureerd. En ditmaal werkte de pi weer als vanouds. Scherpstellen met Bahtinov masker, polar alignment, slewen naar IC 1396 en 3 uur aan data binnen harken. Daarna slewen naar NGC 7822 en nog 1,5 uur data geschoten. Helaas raakte de batterij voor de montering en pi leeg dus meer zat er niet in. Ik zal individuele topics openen met de resultaten zodra ik die heb.

Vervolgens heb ik de 50 cm uitgelijnd op Altair en Antares en Jupiter bekeken. De seeing was weer goed alhoewel niet zo goed als de avond ervoor. Bij 427x bleef Europa, die met een overgang bezig was, dan ook onzichtbaar. Vervolgens ben ik aan het eind van de astronomische schemering weer verder gegaan met het opzoeken en loggen van de laatste NGC en IC objecten in Schorpioen, Boogschutter en Zuiderkroon. Ik heb ze nu allemaal behalve een stervormige planetaire nevel in Schorpioen en een in Zuiderkroon want ik kreeg er geen vat op met al die sterren in de Melkweg.

Door naar Veulen en Hagedis. Daar stonden nog enkele NGC en IC sterrenstelsels in die ik nog niet eerder had gezien. In Lacerta staan NGC 7240 en NGC 7242, die ik al eerder had gezien, met daar omheen enkele IC stelsel. SkySafari duidt er één aan als IC 5195 maar volgens Simbad is IC 5195 == NGC 705. Cartes Du Ciel geeft hem de naam PGC 68435 met B magnitude 17.87 en dat is het zwakste stelsel dat ik ooit met mijn 50 cm telescoop heb gezien! Overigens ziet deze er op de DSS uit als een dubbelster in het verlengde van de lange as van NGC 7242 net rechts van de onderste van een rijtje van drie sterren maar ik zag hem als vlekje.

Vervolgens ben ik weer de diepte in gedoken en heb enkele sterrenstelsels in Kraanvogel en Beeldhouwer gedaan om daarna weer verder te gaan met de H400-II in Walvis, Vissen en Andromeda. Als afsluiter heb ik NGC 253 in beeld gezet. Met de 8 mm Ethos (vergroting 320x, beeldveld bijna 19 boogminuten) was het stelsel te groot om in één keer in beeld te passen. Maat wát een details zeg! donkere banden en heldere knopen. Zo had ik hem nog nooit gezien. Toch nog even de vergroting terug geschroefd naar 151x (17 mm Ethod met FOV van 45 boogminuten) en dat was minstens zo indrukwekkend. De echte afsluiter was NGC 300 maar toen was ineens ook deze batterij leeg en liep het object langzaam het beeld uit.

Terwijl Lifesvr aan het opruimen was konden we genieten van een ondergaande Mars. Vanaf de Melkweg in Boogschutter daar was het zodiakaal licht helemaal via Steenbok, Waterman, Vissen en Ram te volgen tot de Melkweg in Stier. Een zeer waardige afsluiter van een geweldige nacht!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Working...
      X