Announcement

Collapse
No announcement yet.

Schaduwovergang van Io

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Schaduwovergang van Io

skyfan meldde een schaduwovergang van Io vanavond dus heb ik snel mijn 30 cm F/5 dob buiten gezet. Zul je altijd zien, stat de boel net klaar en dan schuiven er wolken voor. Ja die hebben we ook hier in Spanje en des te meer sinds het zulk geweldig weer bij jullie is. Anyway, in de gaten tussen de wolken door was Jupiter goed zichtbaar en met een 8 mm Ethos (188x) was de schaduw van Io knisperscherp te zien. Ik vermoed dat ik Io zelf ook gezien heb tegen een van de donkere banden aangeplakt maar zonder volgplatform en met een nauwelijks afgekoelde kijker is het lastig details te ontwaren. Anyway, de missie is geslaagd en de boel staat al weer binnen
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

LOL grab and go met een 30cm XD
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Ja inderdaad, zo had ik het nog niet bekeken Helaas werd het snel helemaal bewolkt dus was het goed dat ik de boel weer binnen had gezet.
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een AZ-EQ6

Comment

Hier was het wel helder maar de seeing was zo slecht dat mijn 10 cm Grab and Go na vijf minuten weer binnen stond
        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Ik had de Tak al voorgekoeld thuis, en in Noordwijk had ik om half elf al meteen een redelijk goed beeld, met ADC en binoviewer. Io zelf was een witte stip, al dicht bij de rand, op de rand van de wolkenband, en de schaduw was mooi pikzwart en scherp. Ik was al aan het schetsen en toen kwamen de wolkenvelden binnen vanaf de Noordzee en was het uit met de pret. maar toch leuk!
          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Hmm als Io inderdaad op de rand van de wolkenband stond dat heb ik hem toch gezien denk ik... Maar het blijft twijfelachtig

Comment

Working...
            X