Announcement

Collapse
No announcement yet.

jupiter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

jupiter

Heb vanavond weer eens naar Jupiter zitten gluren.
    Ben altijd aan een bepaalde tijdspanne verbonden ,aangezien Jupiter voor mijn gezichtsveld tussen twee eiken bomen zit.
    Tijdens het kijken herinnerde ik mij , dat met het wedstrijd schieten met geweer ,ik altijd het niet richtende oog open hield>
    het werd geblokkeerd met een semi transparant stukje wit kunstof,
    Zodoende kreeg dat oog wel licht al zag het niets .
    Dit zo werd mij verteld door de trainer om het richtende oog rustig (ontspannen) te krijgen. , want mijn hersenen compenseerde alles.
    Vanavond een soort gelijke truuk toe gepast , door een badhandoek over mijn hoofd te doen en een stuk van de telescoop en allebei de ogen open te houden .
    Het geeft een heerlijk ontspannen manier van kijken , zonder dat je kijk oog al te vermoeit wordt
    Ik zou zeggen probeer het eens , het is echt een stuk plezieriger kijken.
    Bedankt voor het lezen
    Last edited by playstari; 12-06-18, 17:09.

Als brildrager trek ik ook meestal een donkere doek over mijn hoofd tijdens het waarnemen, om te voorkomen dat er schuin licht tussen oogkas en oculair door komt. En inderdaad: daarbij is het andere oog ook afgedekt, en kan ik dat oog dus meestal gewoon openhouden, zonder dat ik er iets mee zie.

En dat kijkt véél ontspannender dan één oog dichtknijpen. Sterker nog, ik heb het idee dat je op die manier gemakkelijker zwakke objecten of details ziet, vergeleken met het dichtknijpen van een oog.

Aanrader!

Comment

Bedankt Playstari, voor deze tip.
      Ook uit de schietsport heb ik diezelfde ervaring. Een donkere kap gebruik ik ook tijdens waarnemen. Zo'n piraten-lapje voor één oog is trouwens bij apothekers verkrijgbaar. Een enkele waarnemer bij sterrenwacht Rijswijk gebruikt hem.
      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Markleeman:
        Het zien van meer details was me ook opgevallen , maar ik wou het niet vermelden omdat ik te vaak lees van mensen die zeggen van alles zien
        met een of andere kijker.
        Dan denk ik ja ja , an me hoela hut, geloof ik niets van
        Overigens waarom hou je je bril op tijdens het kijken ,ben zelf brildrager voor ver en dicht bij ,maar ik doe hem altijd af.
        Dit met het idee , de minder glas de beter!
        John:
        Het idee was vooral dat het niet richtende oog wel licht moest krijgen en dat de hersenen dan zouden compenseren.
        Helemaal precies weet ik het niet meer ,is ook een eeuwigheid geleden

Comment

Playstari, naast 'gewone' afwijking heb ik ook nog last van astigmatisme. Bij grote uittrede pupil krijg ik door het oculair daarom onscherp beeld, een bril is noodzakelijk om scherp beeld te zien.

Bij kleine uittrede pupil (grofweg 1mm of kleiner) maakt het bij mij niet meer uit of ik een bril ophoud of niet, dan zet ik hem dus af.

Comment

Bij Jupiter is natuurlijk geen absoluut donkere omgeving nodig. Bij dit soort felle objecten kun je het bereiken van nachtzicht sowieso wel vergeten. Direct licht in de ogen van een lamp of zo is natuurlijk wel hinderlijk.
            Vanavond de oude schietsporttruc, met beide ogen open observeren, geprobeerd. Zolang er geen direct licht van een bron in je ogen valt is er toch een verschil waar te nemen. Het neemt inderdaad rustiger waar, het is wel weer even wennen. Ook meende ik door het rustiger waarnemen, gemakkelijker de posities van drie aanzetten van festoons te kunnen vaststellen in de 102mm grab&go Mak. Gemakkelijker dan met één oog in ieder geval. Ook het begin van de Ganymedes-overgang was rustiger waar te nemen. Als het twee-ogig waarnemen op deze manier niet meer details laat zien, zorgt het in ieder geval voor comfortabeler waarnemen ervan. Enige gewenning is wel noodzakelijk. Het is een goede tip!!
            Deep-sky heb ik in deze grijze grijze avond uiteraard niet uitgeprobeerd.
            Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
            X