Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dikste, vetste groene flits....

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Dikste, vetste groene flits....

Wie kent hem niet? De groene flits van de ondergaande zon?
    Kennen wel, maar waargenomen? Waarschijnlijk velen want hij is voornamelijk bij een ondergaande zon op de horizon boven een enorme plas water te zien, zoals een zee..

Aangezien Sterrenwacht Rijswijk een kilometertje of 8 hemelsbreed van de Noordzee ligt en maar liefst 45 meter hoog, zal niemand het verbazen dat wij schepen op de Noordzee en Nieuwe Waterweg kunnen zien varen. Maar ook de "son in de see sien sakkuh"

Gisteravond stonden we met een mannetje of tien sterk naar de ondergaande zon te kijken. Een beetje gemopper, want transparantie was zo groot dat er niet met verrekijkers naar die oranje bal kon worden gekeken. Veel te fel! Pas in de allerlaatste minuten was dit mogelijk.

Na een paar "kleintjes", zagen we een insnoering in de zonnebal die al halverwege de schijf begon. Normaal gesproken de aankondiging van een mogelijke groene flits. De insnoering gaat omhoog en laat op het eind dan "los" en in die werveling zien we een kort moment van groene kleuren. Bovenaan is zo'n insnoering dan nog maar klein. Deze insnoering echter werd steeds dieper en kwam hoger en hoger. En bleef maar dieper gaan. "Dit wordt een hele grote! "werd er al geroepen.

En jawel, op bijna één derde tot één vierde van de bovenrand liet hij al los, enorme wervelingen en een kettingreactie van groene flitsen en turbulen tot gevolg hebbend. Instinctief dook ik in elkaar want, man, het leek wel een ontploffing! Uit tien kelen klonk het "Aaaahhhhhhhh".

Een ieder moest toegeven hij dat zo'n grote nog nooit eerder gezien had. Voor een enkeling was dit de allereerste keer....en dat was heel indrukwekkend!!!
    Last edited by John Baars; 05-05-18, 18:21.
    Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Whauwh dat wil ik echt ook nog een keertje zien! Vet hoor
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Het was prachtig om te zien. Later op de avond nog genoten van Jupiter door de A-P 130. Voor 00.30 uur was het beeld vanwege de lage stand van de planeet beroerd. Naarmate Jupiter hoger klom, knapte het beeld aanzienlijk op. In vlagen van goede seeing werd een rijkdom aan details zichtbaar.
      Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Comment

Een sterrenwacht in de luchtvervuilde Randstad heeft toch zo zijn voordelen. Hier, in Zuid Limburg (of de Ardennen) heb ik de fits nog nooi gezien.

Mooie (jaloersmakende) waarneming!

Comment

Fantastisch John! Prachtige waarneming.
          "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Geweldig John! Ik heb familie wonen daar in de buurt op 10 hoog, en daar heb ik ook al een paar keer de groene flits gezien, het helpt enorm als je hoog zit. Op de top van een duin schijnt het ook te kunnen.
            Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Speciaal voor oetie :
              https://www.youtube.com/watch?v=lwus2nqU0SY

Deze is kalm en perfect, de "onze" was groter en turbulenter.
              Last edited by John Baars; 05-05-18, 18:29. Reason: typo
              Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

*kwijl*

OK that's it. Ik ga zorgen dat ik de zonsondergang kan zien op BZD. 321 go.
                Spuit 9 op zijn minst...
                16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Gisteravond was ik op bezoek in een appartement 3 hoog op de Egmondse boulevard. Uiteraard verrekijker mee en genieten van een prachtige zonsondergang. Toen hij half was weggezakt maakte zich een dikke insnoering aan de bovenkant los en werd knalgroen, en toen het laatste stukje onder de horizon verdween werd dat ook weer groen, maar niet zo fel. Leuk!
                  Heeft iemand van jullie trouwens wel eens "De groene straal" van Jules Verne gelezen?
                  Last edited by skyfan; 11-05-18, 11:37.

Comment

Originally posted by skyfan View Post
                    Geweldig John! Ik heb familie wonen daar in de buurt op 10 hoog, en daar heb ik ook al een paar keer de groene flits gezien, het helpt enorm als je hoog zit. Op de top van een duin schijnt het ook te kunnen.
                    Klopt, ik heb het ook enkele keren vanaf de boulevard van Noordwijk gezien. Minnaert beschrijft volgens mij een waarneming vanaf het strand (van Noordwijk?) waarin hij al achteruit het duin op rennend de groene flits langer kan vasthouden dan bij een stilstaande waarneming.
                    SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

GuusGilein
                      Ik heb het opgezocht. Het staat op blz 59:
                      Het verschijnsel is zeer vluchtig, het duurt niet langer dan een paar sekunden.
                      Door te Zandvoort de helling van de dijk op te rennen, die 6 meter hoog is, kon ik
                      de groene straal 20 sekunden lang waarnemen; soms werd hij iets blauwer, soms
                      iets witter, naarmate ik iets te langzaam of te snel holde.

Comment

Bedankt voor het opzoeken, John. Dan was in Noordwijk het zingende zand!
                        SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                        Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

In Hemel en Dampkring hebben ik meen in 1961 prachtige kleurenfoto's van de Groene straal gestaan, genomen vanaf de Vaticaanse Sterrewacht. Ik kan ze nog wel opzoeken. Mag ik die hier reproduceren, of is dat tegen de wet?

Comment

Originally posted by skyfan View Post
                            In Hemel en Dampkring hebben ik meen in 1961 prachtige kleurenfoto's van de Groene straal gestaan, genomen vanaf de Vaticaanse Sterrewacht. Ik kan ze nog wel opzoeken. Mag ik die hier reproduceren, of is dat tegen de wet?
                            In principe kan dat niet (auteursrecht). Wellicht valt het onder het citaatrecht maar dat weten anderen vast beter.

Gisteravond nog even een poging gedaan om de groene flits te zien vanaf de Waddenkust, maar helaas zat er teveel vocht op de horizon. Wel een mooie 'druppel' die aan de bovenkant van de zon loskwam (zoals hier) maar die verdween weer voordat de kleur veranderde.
                            "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Working...
                            X