Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste Waarneming met Skylux 70mm (lidlscoop)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste Waarneming met Skylux 70mm (lidlscoop)

Hai

Ben begonnen met het waarnemen van een skylux het is echt kraakhelder hier sterren met magnitude 3/4/ makelijk zichtbaar, maar tegen een prijs is hier -2 dus koud !. Het heeft dus zijn voor en nadelen om afgelegen te wonen.

Ben als eerste begonnen met M42, door een 20 mm occulair zonder Barlow.
    Hij sprong met overduidelijk in beeld wat een prachtgezicht ik on 3 sterren ontdekken in de nevel en duidelijk zijn structuur. Omdat de luxon is gerepareert (garantie) heb ik die er naast gezet. In bijde scopen niet veel verschil.
    Daarna heb ik getracht om M31 te vinden en sorry jongens maar ik kan hem niet vinden :sad10: ik heb nog geen sterrenkaart. Hoe zou ik hem moeten zien door een 70 mm scoop, en dan met een 20 mm of 12,5 mm oculair.
    Daarna maar naar M45 gegaan, in de Skylux duidelijk meer kleur dan met de Luxon, allebij met een 20 mm oculair gekeken. Dit vindt ik voor de Messier objecten wel het relaxt kijken.
    Daarna naar Saturnus met 4 mm occulair en Barlow 2x. In de luxon is duidelijk een wolkenband zichtbaar in een donkere kleur dan de rest van de planeet en maan titan was zichtbaar als een zacht punjte vlakbij de planeet. Door de Skylux was saturnus ongeveer hetzelfde te zien alleen nu weer meer kleur dan met de Luxon. Verder de stabiliteit is vele malen beter dan de luxon is een wereld van verschil !!.

Daana dubbelsterren gekeken heb Alcor en Mizar gebruikt Alcor met een magnitude van 4 (volgens Stellarium) was met het blote oog duidelijk zichtbaar. Ik zag dat Mizar door de Luxon blauw achtig was en Alocr wit geel achtig maar moest wel geconcentreed kijken voor kleuren.
    Met de Skylux was het duidelijker om kleuren te ontedeken. Mizar was duidelijk blauwig van kleur.

Ik ga vanavond weer kijken om toch M31 op te kunnen sporen. Iemand tips om te zoeken.......ik heb helaas geen sterrenkaart alleen het programma Stellarium 0.71

Al met al nu al stukken blijer met de Skylux was ff wennen met de montering maar de stabiliteit maakt alles goed !!!.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Tip voor het vinden van M31: zorg dat je het sterrenbeeld Cassiopeia vindt (je weet wel, die 'W'). Volg nu de rechterpunt van die W naar 'beneden': M31 ligt namelijk in het verlengde van die vorm. Even wat code:

Code:
    \          /\      /
       \    /    \    /
          "       \  /
                   \/   

|             
                    |            
                    v
    Die brakke, scheve 'w' vorm is dus cassiopeia, en de pijl wijst richting M31. De afstand van M31 tot Cassiopeia is ongeveer 4 keer de hoogte van de rechter 'w'-poot.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Ok dank Cassiopeia kan ik makelijk vinden zal het proberen

Commentaar

Waarnemingen van 02-05 om 23:15 met de maksutov 102 mm.

Jupiter: was erg mooi om te zien, wolkenbanden en rode vlek heel goed te zien, en 5 maantjes gezien was erg mooi. En het verschil in statief is en stevigheid is niet normaal rotsvast die Astro-5.
        Saturnus: Cassini scheiding makelijk te zien, wolkenbanden gezien en maantje titan te zien.
        Heb de objecten voor langere tijd gevolgd en bekeken en ben door de schoonheid hiervan alles om me heen even vergeten.
        Maan: Geweldig nog meer kraters te zien en haar scherp. Ik zal binnenkort een webcam aansluiten en foto's proberen te maken.

Volgende stop is proberen om wat Messier objecten te bekijken.
        Tevens zit ik te denken om mijn mak in te ruilen voor een Celstron 200/1000 f5 (alleen tube zonder montering wat ik hou mijn eigen Asto 5 ;-)

Commentaar

Werken...
        X