Announcement

Collapse
No announcement yet.

Reisverslag La Palma - Maart '18; Messier Marathon!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wat een prestatie! Zowel van jou als van B want ik kan mij moeilijk voorstellen hoe het is een nacht door te halen zonder dat je constant echt een doel voor ogen hebt. Maar pfoe wat een slag. En dan ook nog halverwege verkassen. En dat je er voor hebt gekozen een hele nacht op La Palma "op te geven" voor een marathon. Erg bewonderenswaardig allemaal!

"On top of the world
    Looking over the edge
    You could see them coming"

- Kate Bush, Cloudbusting
    What happens in Cygnux X-1
    Stays in Cygnux X-1

Comment

Bedankt allemaal!

Originally posted by Rem View Post
      die Messiermarathon, lijkt me zenuwslopend

Dat valt heel erg mee, alleen tijdens de verplaatsing en bij het laatste object was het wat druk, voor de rest toch best een ontspannen tour langs de hemel.

Originally posted by janbstar View Post
      Belangrijk ook het inzicht dat je met 16" in NL toch nog wat meer kunt zien dan 10" op LP. Het waarnemen in NL blijft gelukkig belangrijk zo.

In veel gevallen is dat inderdaad zo gebleken, mits je op een donkere stek zit in NL. Vooral voor de zwakke en uitgestrekte nevels is een donkere en transparante hemel doorslaggevend is mijn idee.

Originally posted by fransvanschaik View Post
      Was dat zijweggetje waarop je waargenomen hebt 5 minuten rijden vanaf de slagboom met die man? En dan in westelijke richting neem ik aan. Ik heb ook een plekje gezien op het pad van Mirador de los Andenes naar de Roque, in WZW richting.

Het zijweggetje ligt aan een scherpe bocht, inderdaad aan de westkant en 5 minuten naar beneden vanaf het begin van het observatorium terrein (waar de bewaker zat). Op het pad vanaf de Mirador de los Andenes richting oosten zijn meerdere geschikte (beschutte) plekjes te vinden.

Originally posted by Steem View Post
      En dat je er voor hebt gekozen een hele nacht op La Palma "op te geven" voor een marathon. Erg bewonderenswaardig allemaal!

Het is geen straf hoor om alle Messiers te bekijken onder een stikdonkere hemel . Maar ik begrijp je punt wel, er is toch wat minder tijd om de objecten echt goed te observeren. De rest van het jaar doe ik dat echter wel en ik vind het gewoon leuk om 1x per jaar zo’n marathon te ondernemen. En het gaat uiteindelijk toch om het plezier dat je er aan beleeft.
      16 inch F/3.8 & 10 inch F/4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / 15 x 70 bino op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Woorden schieten tekort.......
        Topprestatie! Dit blijf je je leven langen heugen. Zelfs je kleinkinderen zullen vragen: "Opa vertel nog eens van toen, die Messier Marathon?"
        Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Ik geef het toe, na het lezen van zo'n verslag slaat het "duiveltje in mij" door pure jaloezie nog roder uit (dan normaal)
          Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Lekker bezig geweest Cloudbuster!
            Lijkt mij toch ook wel een keer leuk om daar rond te struinen. Helemaal na zo'n verslag. En dan ben ik niet eens een echte visueel waarnemer. Maar zo'n marathon lijkt mij leuk om te doen (al dan niet met GOTO of te wel valsspelen )
            130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Uitdaging voor een volgende La Palma reis: deze marathon met een (goeie) 10x50 bino. Ja dat lukt, alle Messiers zijn daarin zichtbaar!

Twee jaar geleden heb ik dat avontuur ondernomen in Grandpré, helaas gesneuveld tegen de ochtend toen er een beetje wolken aan de horizon kwamen en de laatste 10 stuks verloren waren.
              De moeilijkste zijn M74 (vroeg + lage SB), M76 (zeer klein) en M98 (zwakste van de Coma Cluster).

Voor dat verslag nog eens te herlezen:
              https://www.astroforum.nl/forum/visu...-2016-grandpré

Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Heel gaaf verslag, heb het meerdere keren doorgenomen maar wist eigenlijk niet hoe te reageren.
                Wat een avontuur, de locatie zoeken en dan tegenslag met een slagboom. Vervolgens lukt het toch nog!
                Spannend dat laatste object M30, met de snel naderende schemering een starhop doen is erg lastig, geldt ook voor de avond.
                Alle objecten ook nog eens beschreven, tijdstippen erbij, echt helemaal top!

Comment

Wow gefeliciteerd! Wat een prestatie en pracht op dat eiland...
                  Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Comment

Working...
                  X