Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diamantjes in de Eenhoorn

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Diamantjes in de Eenhoorn

Meestal spoor ik het liefst actieve objecten op, kometen, planeto´den die dicht komen, nova's. Na het lezen van de waarneemverslagen hier, kreeg ik de kriebel om ook nog eens terug wat deepsky te doen. Met de winter-hemel nu heb ik me voorbereid op de vele sterrenhopen die in het leeg gebied links van Orion zijn te zien, in Monoceros. In die richting kijken we naar de naar buiten draaiende spiraalarmen, daar zit weinig stof, net daarom dat de vele sterrenhopen daar zo gemakkelijk te zien zijn. Gisteravond was het lang wachten tot de transparantie goed was. Het was al laat en er waren nog enkele sluierwolkjes, Orion was ook al terug flink naar het westen. Toch maar eraan begonnen.

NGC 2264

Is uiteraard de Kerstboom. Ideaal om mee te beginnen. Grote cluster heldere sterren in een perfecte driehoek-vorm. Twee heldere sterren zorgen voor de top en de stam van de boom.

NGC 2251

Veel kleine sterretjes in een langgerekte vorm, 3 heldere sterren. Alles lijkt nog op een olielamp! Mooi clustertje!

NGC 2236

Is al meteen een uitdaging. Is maar een klein hoopje, veel fijne sterretjes moet je wel kunnen zien, dicht tegen 1 heldere ster.

NGC 2244

Gemakkelijk te vinden hoopje, heldere sterren in een lange rechthoek-vorm. Ook een leuk dubbeltje zit erbij.

NGC 2252

Helemaal niet zo ver van NGC 2244. Prachtig clustertje! Vele kleine sterretjes zijn gelijkmatig verdeeld over een langgerekte baan die ook nog met een krul eindigt, gelijkt dus nog het meest op een golfstick. Staat echt mooi in dit veld!

NGC 2301

Als je zoekt naar sterrenhopen, denk je soms dat een groepje sterren dat je ziet, de gezochte cluster moet zijn. Het gebeurt vaak dat dit niet zo is, daarom vergelijk je toch altijd best je beeld met een sterrenkaartje. Ook hier heb ik mezelf dus laten vangen. Ik zag een groepje sterren, duidelijk alleenstaand, ik begon het al te beschrijven, maar na een controle met een sterrenkaartje zat ik dus duidelijk verkeerd. Ik moest nog 1 beeld verder schuiven om de echte NGC 2301 te zien. En wat een mooie! Sterretjes in een Y-vorm. Een pootje van de Y had de helderste sterren. In het kruispunt van de Y zit een knotje fijne sterretjes. Ook een tweede pootje van de Y is een recht baantje van fijne sterretjes.

NGC 2324

Ook hier moet je opletten! Je ziet meteen een kruis van heldere sterretjes, maar het echte hoopje zit er net ten westen van, zeer veel fijne sterretjes zitten dicht bijeen, perifeer te bekijken!

NGC 2232

Is een zeer gemakkelijke cluster, zeer wijde losse groep van heldere sterren. Lijkt nog uit 2 stukken te bestaan.

En dan begon Orion te laag te staan, dus heb ik toch moeten staken. Ik had er nog 7 op de lijst staan, dat zal hopelijk voor een volgende avond deze week zijn. Maar zeker terug genoten om gewoon nog eens wat deepsky te doen.

Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Goed bezig! Welke telescoop heb je gebruikt?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro

Comment

30 cm f4 met 40x, 80x en 120x.
      Is the sun more useful than the moon? Nasreddin: the moon, we need light more at night.

Comment

Heel leuk te lezen, fijn dat de andere waarneemverslagen die kracht hebben om jou aan het deepsky waarnemen te krijgen. Eigenlijk het mooiste compliment!

In datzelfde gebied in Monoceros kan je ook eens zoeken naar NGC 2261; dit is Hubble's Variable Nebula. Hij lijkt zelfs op een komeet, en daarmee is de cirkel helemaal compleet
        Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Zo, mooi dat je nu aan de clusters bent, heel verslavend. Ik las je verhaal gisteren, en heb jouw clusters gisteravond maar meegenomen bij de waarnemingen met de Intes 7 inch Mak. Die 2236 was een heel mooi perifeer wolkje. En W van 2301, die een hele mooie Y is, staat een lange stroom van sterretjes N-Z, tezamen een prachtig beeld in de 12.5 Docter!
          De rest zal ik wel in mijn verslag beschrijven, in ieder geval bedankt voor het delen.
          Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Leuk verslag, mooie beschrijving van die objecten. Monoceros is inderdaad een kleine schatkist aan open clusters.
            16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope
            I'm starlit from the side | www.remranger.com

Comment

Originally posted by TomC View Post
              In datzelfde gebied in Monoceros kan je ook eens zoeken naar NGC 2261; dit is Hubble's Variable Nebula. Hij lijkt zelfs op een komeet, en daarmee is de cirkel helemaal compleet
              Gisteren Hubble's Variable Nebula waargenomen, ik was vergeten dat het zon' prachtig object is.
              Obsession 18" - Pentax PCF 10x50 - Lunt 60mm Ha B600 met Pressure Tuner

Comment

2de avond naar de sterrenhoopjes links van Orion.

Het werd hier 's avonds helemaal helder. Nu de lijst kunnen afwerken. Het was niet langer koud en weinig wind, veel idealer. Op het eind van de sessie kwam een wolkenpak me bedreigen, maar die dreef gelukkig snel voorbij naar het oosten.

NGC 2215

Een groep dat mooi apart staat, sterretjes van diverse helderheid, gelijkmatig verspreid.

NGC 2311

Groepje fijne sterretjes tamelijk los, een boog van 3 heldere sterren wijst naar dit groepje.

NGC 2302

Piepklein groepje, de 3 helderste zijn een boogje, fijne sterretjes liggen erbij. Er lijkt zelfs een grote krul van sterretjes eruit te ontsnappen.

NGC 2343

Klein groepje, maar heldere sterretjes. De 3 helderste vormen een perfecte driehoek.

NGC 2353

Een wijde zeer losse groep met heel heldere en zwakke sterretjes. Naast een heldere ster ligt een fijn klein dubbeltje.

NGC 2345

Enkele fijne sterren maken een krul als een saxofoon. Leuk.

NGC 2360

Mooi! Zeer veel fijne sterretjes in een groepje.

NGC 2374

Fijne sterretjes in een zeer los groepje, perifeer zijn nog meer fijne te zien.

NGC 2506

Je ziet fijne sterretjes in een wijd groepje.

NGC 2539

Vlakbij een heldere dubbel staat een grote groep met zeer veel fijne sterretjes. Mooie afsluiter.

Comment

Ervan genoten om terug eens een deepsky lijstje af te werken. Op naar de volgende. Hier nog eens een kaartje met de 18 sterrenhopen die ik zocht in de ruimte links van Orion.
                  .
                  Click image for larger version

Name:	ngcocmon.png
Views:	1
Size:	26.1 KB
ID:	1369581
                  .

Comment

Mooie objecten hoor, en die kerstboom moet ik ook echt eens bezoeken, bedankt voor de tip.
                    8" Dobson | 130mm flextube | 20X60 10X50 7X50 Bino

Comment

Working...
                    X