Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bonus avond

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bonus avond

Tegen 21:00 ziet het er toch helder uit buiten maar als ik naar boven sta te turen zit er een hoop vocht in de lucht.
    Rond de Zenith is eigenlijk nog het meest helder en de mist laat alle lage sterren verdwijnen.
    Toch maar even snel met de 20X60 Bino zwiepen dan.

M42 als begin, probeer 4 sterren in het trapezium te ontdekken maar het blijft bij 3 en de sluiers lopen niet heel ver door.

M35 die is ook mooi in de Bino maar ook best fors.

M37 hier wordt de hoek voor mijn nek echt oncomfortabel, ik tik hem aan en wil eigenlijk de rest van de voermannen af maar krijg een beter idee.
    Laat ik de Bino eens wat verder testen.

M1 Ik wil wel eens gaan voor het Krabnevel.
    De Hop gaat voorspoedig, zie alleen een klein vaag vlekje erg klein maar dit moet hem zijn na een check op de stellarium app.

M81 en M82 Mooi samen in beeld en springen eigenlijk meteen in beeld als ik er langs zwiep.

NGC 2880 (toch niet) Hier kom ik pas bij binnenkomst achter, ik heb n.l. vooraf niet naar zijn omvang gekeken. Zag hem staan in de buurt van de begin hop ster naar M81&82 en dacht laat ik het eens proberen ik ben er nu toch. Ik zie hem eigenlijk voor een vage ster aan maar de plek moet kloppen, na verdere studie zie ik de oorzaak 0graden 02' piep klein dus. Dus toch...? Helaas zojuist bied het meer uitgebreide stellarium op de laptop uitkomst toch een vage ster!

Mooie bonus toch weer even kunnen kijken.

gr Gert
    Last edited by Gert2015; 11-01-18, 23:34.
    8" Dobson | 70/700 Refractor | 20X60 10X50 7X50 Bino

Even zwiepen met een 20x60? Dan heb je een vaste hand! Leuk resultaat voor een mistige avond. Krabnevel is inderdaad een klein vlekje, maar dat je hem te pakken kreeg onder deze omstandigheden is wel mooi hoor!
    Koen
    Sky-Watcher Skyliner-200P | Celestron FirstScope | 7x50 Binoculair

Comment

Dank je Koen, en dat zwiepen gaat wel vanaf een stevig statief, anders is het echt een onhandelbare verrekijker.
      8" Dobson | 70/700 Refractor | 20X60 10X50 7X50 Bino

Comment

Statief of geen statief; Goed Gezwiept!
        Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Working...
        X