Announcement

Collapse
No announcement yet.

petelaa en Teus laten zich verslaan door de wolken (deel 2 van 2)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• petelaa en Teus laten zich verslaan door de wolken (deel 2 van 2)

Ken je dat gevoel wat je soms bij astrofoto’s hebt, dat er zoveel sterren staan dat je door de sterren de hemel niet meer ziet? Lees dan vooral verder...

petelaa en Teus hadden al de hele dag de voorspellingen met haviksogen in de gaten gehouden, en die waren het voor de verandering eens eens met elkaar, en bleven het eens: het zou helder worden.
    De waarneemvoorbereidingen waren dan ook voor ons doen zeer gedetailleerd: zowel de fotografische targets waren helemaal uitgedacht (voor Teus een vervolg op eerdere nachten Pleiaden en voor petelaa Thor's helmet) en voor de visuele kant hadden we een detailkaart van bolhopen (mn G1) in de Andromedanevel, een detailkaart van individuele sterren in een open sterrenhoop in de Andromedanevel, en een detailkaart van Fornax Dwarf, alsmede verschillende clusters van stelsels met een onmogelijke naam (shastawakakhan ofzoiets).

Helaas: op de waarneemstek, 2,5 uur rijden vanaf hier, bleek het bewolkt. We hebben nog een half uurtje de oogjes toe gedaan in de hoop dat de beloofde opklaringen zouden komen, maar die kwamen niet. De terugreis daarom maar weer aanvaard.

Een half uur onderweg, echter, bleek het toch open getrokken. Wij dus rechtsomkeert gemaakt, waarbij we niet helemaal terug gereden zijn, maar naar een meertje zijn gereden. Bij aankomst (het water in het meer had de zomer niet overleefd, dus het was een valleitje geworden) bleek het geweldig: zoveel sterren dat je gewoon niet weet waar je moet kijken, Melkweg van horizon (Sirius) tot horizon (Zwaan), helemaal briljant.
    Dus we doen de auto open, pakken eerst even een fles water, kijken weer op en wat denk je: de halve hemel weer bewolkt. Bizar hoe snel dat ging, het was letterlijk niet meer dan 120 seconden.

Zo onbetrouwbaar, dat hebben we toch maar niet gedaan. Dus, dit is een waarneemverslag geworden van de kortste sessie ooit: welgeteld 2 minuten!
    Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Mooi geschreven verhaal, maar wel jammer. Soms gaan dingen te snel. Veel succes de volgende keer!
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Oef!
      Heel fraai beschreven verslag van hoop, teleurstelling, hemelse momenten en tenenkrommende ervaringen.
      Volgens mij zijn jullie recordhouders. Uren rijden voor 2 minuten sterrenkijken.
      Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120ED, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Kijk, dit zijn de daadwerkelijke verslagen. De anderen geloof ik niet in dit jaargetijde: allemaal foto's aan het maken en waarnemen en hier alleen maar wolken, regen, hagel enz. Dit verslag geloof ik direct ;-)

Zonder dat jullie rit voor niets is geweest, maar de volgende keer zal het helemaal top zijn. Lekker doorgaan dus.
        130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Ik heb zo moeten lachen om het verhaal. Ook al zitten jullie honderden kilometers van dit kouwe kikkerland, soms neem je een stukje Nederland mee ;-)

En...hoe herkenbaar ook...

Eergisteren, eigenwijs als ik was, heb ik hetzelfde geprobeerd. Spul naar buiten, potverdrie daar komen de wolken. Na een uurtje "Yay", het is weer wolken vrij, alles weer naar buiten. Potjandozie, na een half uurtje weer wolken dus toen maar even geprobeerd om het te proberen onder een afdak van een grote kapschuur (regen vrij), maar helaas kreeg ik toen de guiding niet goed in orde. Jep, toen de boel maar definitief ingepakt en met het spul naar binnen. Half uurtje later en een koffie verder, kijk ik naar buiten...weer een groot deel wolken vrij (en op dat moment geen regen meer).

Vandaag, gelukkig geen regen (goed gegokt dit keer) en wat opnames kunnen maken door elke keer rustig te wachten tot PHD weer focus had. Soms pas weer naar een uur, soms al weer binnen 15 minuten. Al met al toch zo weer kunnen oefenen en zo'n kleine 90 opnames van 30sec van M42 kunnen schieten (tijdelijk oefen- en vergelijkingsobject, ASI071-Cool < > ASI071-Pro). Het is wa ;-)

Ach woensdag schijnt er alhier weer een openingetje te zijn voor een vervolg.
          Celestron 8'' EdgeHD f/7 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Uiteraard was de hemel volledig onbewolkt toen we uiteindelijk weer thuis waren. Maar toen waren we al zo gaar van het rijden dat we besloten hebben niet meer waar te nemen. Het is wa ;-)
            20" / 50 cm Van Gastel dob - 12" / 30 cm Van Gastel dob - 6" / 15 cm zelfbouw Newton - Canon EOS 700D met Baader filter met een SkyWatcher StarAdventurer

Comment

Gelukkig waren de weergoden gisterenavond niet zo vervelend. Een uur nadat ik de boel gisterenavond naar binnen had gesleept begon het heerlijk hard te regenen. ;-)

Ik hoop Teus dat die petelaa weer snel terug naar huis gaat, dan kun je weer rustig kijken. Dat slechte weer zijn we hier wel gewent.

M
              Last edited by MGralike; 27-11-17, 11:06.
              Celestron 8'' EdgeHD f/7 | AVX mount | StarSense | PoleMaster | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

Comment

Als je twijfelt of het verslag thuishoort bij "waarneemverslagen" of bij "off topic" dan weet je dat het niet best is.
                Overigens werd het me tijdens de terugvlucht weer pijnlijk duidelijk waarom ik naar Spanje vlieg om te waarnemen: Spanje vanuit de lucht is zwart, met her en der een blob geel van de dorpjes. Nederland vanuit de lucht is geel, overal licht, en af en toe een blob met meer geel van de dorpjes. Als we zouden beginnen met alle verlichting tussen de dorpjes te verminderen ben je volgens mij al 80% van het probleem kwijt
                Robtics 80mm f/7 ED Doublet Refractor, carbon | WO reducer/flattener III | Canon 450D, gemodificeerd | HEQ5 met OAG.

Comment

Toch 2 minuten langer kunnen kijken dan de thuisblijvers

Het is inderdaad hemeltergend, dat gevoel dat je krijgt wanneer je uit donkere streken komt... Ik begin er stilaan manisch van te worden, als je er eenmaal op begint te letten.
                  Moesten we inderdaad al beginnen met die dunbevolkte gebieden; al is het tegenwoordig al opletten om die te definiëren: de trend is ingezet om in plaats van de woonkern te bekijken als "bebouwde kom", héél de gemeente zo te bestempelen (puur omdat daar een snelheidslimiet aan is verbonden, dus dat scheelt een pak verkeersborden).
                  Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

petelaa Zit natuurlijk ook te verdoezelen dat ik tergend jaloers ben (vliegt maar even op en neer en zo). Zit te hopen dat mijn baas me in de toekomst weer eens nodig heeft in Abu-Dhabi zodat ik vanuit de woestijn (met mijn rug richting Abu-Dhabi gericht) eens een keer goed de Melkweg kan zien. Maar ja, net zo als op goed kijk weer, laat het op zich wachten...

Comment

Working...
                    X