Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heel veel sterretjes (op Terschelling)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Heel veel sterretjes (op Terschelling)

Weekje Terschelling. Telescoop moest uiteraard mee, al was het maar voor een paar minuutjes proeven wat echte duisternis nu eigenlijk inhoud. Gisteren continue korte hagelbuitjes en wind gehad. Vandaag was het wel aangenaam wandelweer. 's Avonds zat ik toch niet lekker op de bank. Paar keer buiten wezen kijken of ik niet tussendoor met de verrekijker even wat kon gluren aangezien de voorspellingen niet al te beste waren. Viel tegen. Helaas. Minus one, five to go. Maar zo rond 22 uur werden de gaten in de bewolking groter. Snel de verrekijker erbij gehaald. Toen ik daarna weer buiten kwam was het toch wel even echt helder. Helaas bied de tuin hier beperkt zicht op het zenit en richting het zuiden. Relatief beperkt door bomen. Maar mocht de pret niet drukken. Cassiopeia moest boven me staan. Thuis herken ik hem zo uiteraard maar hier........
    Tjemig. Was totaal mijn orientatie kwijt. Op een gegeven moment zag ik overal bekende sterrenbeelden. De melkweg was helder, zoals ik hem nog nooit gezien had. na 5 minuten met de verrekijker was het nog helder. Tsjah. Wat doe je. Bewolking komt soms erg snel opzetten op zo een eiland maar kan evengoed weer snel voorbij trekken. Voordeel van de brandaris (en die van Ameland) is dat je bewolking iets verder weg kunt herkennen door lichtreflectie. Knoop doorgehakt. Naar buiten dat ding. Afgekoeld of niet.
    Snel alles naar buiten gesleept en opgebouwd. Eerste blik met lage vergroting midden op de melkweg. Amai zeg. Wat een 'ruis'. Eens wat richting westen gedraaid maar kwam geen einde aan de zee van sterren.
    Na een tijdje kwam de eigenaar van het terrein thuis. Maar even kennis gemaakt en gezegd dat als hij wat zag rondspoken dat ik dat was en wat ik aan uitvreten was. Helaas had hij daar nog 2 lampen aan dus mijn nachtzicht was alweer redelijk om zeep geholpen. Gelukkig was hij zelf zo attent om die lampen uit te zetten. Ja graag, dank. Na een tijdje begon het nachtzicht weer wat terug te komen en dan zie je.... nog meer sterretjes.
    Het lukte maar niet om mij te orienteren. Ik herkende de sterrenbeelden vaak niet of dacht ze op meerdere plekken te herkennen.
    Andromeda moest boven me staan maar zelfs die vond ik niet. Enige welke ik steeds op terugviel waren de pleiaden. Na voor mijn gevoel meer dan een uur (maar dat zal wel korter zijn geweest) had ik hem in 1 keer in beeld met de verrekijker. Mijn ogen niet meer losgelaten van de locatie en de finder erop gezet. Laagste vergroting in de telescoop en jup. Stofbanden. Wauw.
    Toen gezocht naar m37 en m36. Wist dat die daar ongeveer moesten staan. Nog meer sterretjes op een klein gebied. Nice. Kreeg het gevoel een beetje te pakken. Heb tijdens zoektochten nog wel een paar open clusters gezien maar ik zou niet weten welke. Tussendoor kwamen af en toe een paar wolken veldjes voorbij drijven. Dan maar weer de andere kant uit kijken waar het wel nog helder was.
    De heldere momenten werden langzaam aan minder voor mijn gevoel. Dacht toch even toen ik met de verrekijker door de tuin liep Orion gespot te hebben, zo net boven de bomen en het huis van de eigenaar. Jawel, dat was hem. Snel de telescoop opgepakt want had het gevoel dat ik niet heel lang meer kon genieten van al dat moois. Zwaar als je dat zo even moet verslepen. In het donker voorzichtig naar de andere kant verhuist. Hmm. Een stuk orion was er nog maar waar is de nevel. Gone. Hmm, waar is de rest. Ja, Castor en Pollux, die kon ik nog zien maar voor de rest.... het begon minder te worden. Damned. Toch nog even volgehouden. De wind begon wat toe te nemen. Ja, daar is die nog even. Niet heel helder, heb hem beter gezien thuis. Toen voelde ik nattigheid. Echte nattigheid. Snel alles afgebroken. Was toch moe na een redelijke wandeling vandaag. Begon ook honger te krijgen en dit was toch een mooie afsluiter van de dag.

Dit was mijn eerste keer op een echte donkere locatie maar dat heeft wel een indruk achtegelaten. Hopen dat de komende dagen nog wat meer gaat brengen. Misschien morgen overdag eens even een bezoekje brengen aan die parkeerplaats welke ergens in een ander topic genoemd werd. Deze ligt hier niet heel ver vandaan (Oosterend).

Fingers crossed.

M.v.g. Guido

Wat een heerlijk enthousiast verslag! Balen dat je de Orionnevel niet hebt kunnen meepikken maar zo te horen heb je genoten

Stofbanden in de Pleiaden? Bedoel je dat je de Meropenevel enzo hebt gezien? Die zijn niet zo makkelijk!
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Nee. Vanuit de pleiaden starte ik steeds te navigeren omdat ik van deze 100% zeker was. Van daar uit de locatie van het Andromeda stelsel gezocht en die had ik uiteindelijk gevonden. Die stofbanden waren daarvan. Dan zie je pas eens hoe groot deze is. Orion heb ik nog net wel kunnen meepikken maar niet overmatig geweldig.
      Merope zijn de nevels in de Pleiaden toch ? Als ik daar al iets zag dan toch met de nodige 'fantasie'. Wel geprobeerd. Overigens lijkt het wel als je op zo een locatie bent als Terschelling dat je soms overal denk stof te zien. Lichte contrast verschillen lijken dan toch wel vaker zichtbaar.

Genoten, ja, zo amazing had ik het nog niet gezien.

Comment

Oh, de stofbanden van Andromeda! Nice. Ja sorry hoor ik was net wakker Veel plezier nog, hopen op nog meer clear skies!
        Spuit 9 op zijn minst...
        16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Goed dat je uiteindelijk toch nog heldere hemel hebt gehad.
          Prachtig is dat he? Als je gewend bent aan lichtvervuilde hemel en dan ineens geconfronteerd wordt met een overdadige sterrenmassa...
          Wat jij al beschrijft : dat probleem met navigeren. De sterrenbeelden niet meer kunnen herkennen....
          Last edited by Harro; 12-11-17, 09:44.
          Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

Wat een geweldige kennismaking met een donkere locatie! De geestdrift spat er vanaf! Heel herkenbaar om de weg kwijt te raken als je geconfronteerd wordt met een overweldigende hoeveelheid sterren. Dit is het soort frustratie waar je heel blij van wordt. Heel leuk en levendig beschreven ook. Dit avondje zul je niet snel vergeten. Top!
            Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Leuk verslag!
              Nu heb ik nog meer zin om naar Terschelling te gaan.
              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Heerlijk verslag, brengt oude herinneringen naar boven. Dank je!
                Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

Heerlijk verslag! Doet me weer denken aan Texel, dacht ik sávonds eerst dat er een wolkenband hing, was het de melkweg! En het is inderdaad lastig zoeken in zo'n mag 6,5 hemel.
                  Starsplitter 14.5" Dobson, Intes Rumak M703, Kson 1026ED apo

Comment

Prachtig, de verwondering over de sterrenhemel als je op een echt donkere plek staat. Mooi beschreven!
                    Mocht het weer meezitten dan kan ik je die parkeerplaats bij de Boschplaat zeker aanbevelen, het gaat om deze. Zicht rondom en nog donkerder dan in de bebouwde kom.
                    10" F5 Dob+EQP | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newton+RRB | 7+10x50 bino
                    The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

Ben net daar even wezen kijken. Is inderdaad mooi open rondom en maar een paar minuutjes rijden. Een complete sterrenhemel zal allicht weer wat makkelijker orienteren zijn.
                      Vindt het wel jammer dat ik mijn kruk thuis gelaten heb. Was me toch een partijtje acrobatiek soms. Zeker als je met de finder in het zenit aan zoeken was.

Comment

Mooi enthousiast verslag . De eerste keer een echt donkere hemel aanschouwen is iets wat je nooit meer vergeet. Hopelijk kun je nog een beetje profiteren deze week tussen de wolken door!
                        16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Ik ben er bang voor maar heb het geprobeerd en dat zal ik ook blijven doen. Van voren (want daar zitten mijn ogen) was ik met de verrekijker aan het kijken en tegelijkertijd regende mijn broek van achteren nat . Tevens had ik moeite om stil te staan. Stond met mijn rug tegen de wind in. Is toch ander weer dan ik gewend ben in Limburg.

Net nog even buiten geweest maar het is net of er een heel dun laagje bewolking voor zit. Tussendoor drijven dan dikkere wolken ervoor en verdwijnt alles weer even. Vaak waaien die laatse dan wel weer snel voorbij. Maar voor vandaag lijkt het nu wel afgelopen.

Heb wel vandaag op het strand een bijzon gezien. Als je goed stond 2 (een waterige variant).
                          Bijzon2
                          Bijzon

Daarnaast heb ik Cassiopeia nu wel gespot
                          Click image for larger version

Name:	20171113_143938_cassiopeia.jpg
Views:	1
Size:	245.9 KB
ID:	1361218

en Orion was ook in het water gevallen, daarom kon ik hem opeens niet meer vinden gisteravond.
                          Click image for larger version

Name:	20171113_143309_orion.jpg
Views:	1
Size:	143.0 KB
ID:	1361219

Mvg Guido
                          Attached Files

Comment

Leuk verslag Guido. Deze verhalen brengen altijd weer mijn eerste Terschelling-ervaringen naar boven, als de dag van gisteren, de stofbanden in de andromedanevel, met mijn toen net verse 11x80 prismakijker, in 1986...Dat was bij de Friesche Volkshogeschool, waar ik nog steeds regelmatig ben.
                            Het is ook de enige plek in ons landje, waar ik ooit die stofbanden gezien heb. Overheerlijk eiland! Ik wil terug!! Die 11x80 heb ik nog steeds, maar dan wel optisch gemodificeerd, hem een slordige 15% hogere transmissie gegeven, en ook de interne reflecties weggegooid! John heeft er, een paar jaartjes geleden alweer, ook door gekeken .
                            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Working...
                            X