Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sirius, 8 oktober 2017, rond 04:10

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sirius, 8 oktober 2017, rond 04:10

Een slechte dag voor waarnemingen. Een dik wolkendek, regen. Dus de sterrenkijker zat in de doos en lag boven.

Maar toen ik de trap opliep viel me op dat ik de maan zag. Toch even gestopt om uit het raam te kijken, er zat een groot gat in de bewolking.
    Verder kijken of ik ook sterren zag en ja hoor ik zag er een paar.

Totdat ik laag boven de horizon iets aparts zag in het zuidoosten. Een felle ster die sterk twinkelde. Het bevreemde me dat hij verschillende kleuren had. Ik dacht eerst dat het aan het dubbel glas kon liggen of dat ik misschien een vliegtuig zag o.i.d. dus ik liep de trap weer af en deed de achterdeur open. Hij twinkelde echt heel erg, blauw - wit - roze-oranje. Ik heb hem nog even door de verrekijker (8 X 56 ) bekeken maar ik zag duidelijk die kleuren. Er waren geen andere sterren te zien zo laag boven de horizon, sterren die hoger stonden twinkelden lang niet zo erg. Het gat in de bewolking was ook weer niet zo groot.

Ik heb nog geprobeerd er foto's van te maken maar daar is mijn camera duidelijk niet op berekend. Ik heb een Sony DSC-H7. 3 Foto's uit de hand genomen met verschillende instellingen maar alleen maar zwart. En voor ik het wist trok het gat in de wolken weer dicht en weg was de waarneming.

Ik heb nog nooit zoiets gezien en vraag me af of er een verklaring is voor dat getwinkel en die kleuren. Ik ben nog niet zo thuis aan de sterrenhemel dus direct stellarium opgestart. Ik ben er vrij zeker van dat Sirius de ster is die ik zag.
    Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat ikzelf in een vrij donker gebied woon en de ster vlakbij een plek met veel lichtvervuiling stond (Assen). Als ik op een heldere avond in die richting kijk kun je daar duidelijk de gloed van die stad zien.

En zijn er meer die wel eens zoiets gezien hebben, komt het vaker voor ? Ik hoor het graag.
    Vriendelijke groet.

Sirius doet dat niet zelf; het wordt veroorzaakt door luchtonrust in onze atmosfeer. Helaas een heel normaal verschijnsel. Als dit gebeurt, zeggen we dat de seeing slecht is. Gebeurt het niet, dan is de seeing goed.

Lichtvervuiling door steden of kassen staat er los van; warme huizen / schoorstenen in een koude omgeving versterken het effect wel.
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Toch kan je er ook leuke foto's van maken waarmee je juist het twinkelen goed kan laten zien. Je hebt er geen bijzondere camera voor nodig.
      Zie linkje.

C9,25 - Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      www.neophoto.nl

Comment

Sirius staat er bekend om dat hij een discobol is. Doordat hij laag boven de horizon blijft zal hij altijd twinkelen. De ene keer sterker dan een volgend, maar je herkent hem direct. De keren dat ik gezien heb dat hij niet stond te twinkelen zijn volgens mij op 1 hand te tellen. Zit je een stuk zuidelijker dan zal het vaker voor gaan komen dat hij rustiger is.

Dat hij zo duidelijk staat te twinkelen als een discobol komt ook doordat het de meest heldere ster is die wij vanaf hier kunnen zien. Ik geniet ervan als ik hem weer zo uit zijn dak zie gaan.
        130mm/650mm newton op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino

Comment

Bedankt voor het linkje Neo. Inderdaad een mooie van Sirius met die kleuren.

Ik gebruik m'n camera te weinig denk ik, het ding heeft mogelijkheden die ik nog nooit gebruikt heb. Gelukkig heb ik de gebruiksaanwijzing nog, dus dat moet te doen zijn.

Comment

Tijdens publieke waarneem evenementen wil ik (bij mindere condities) al eens een Sirius of laagstaande Capella in de telescoop zetten.
            Expres een beetje uit focus draaien en voilá een super discobol.
            Leuk om te zien en doet het erg goed bij het jonge publiek.

Skywatcher Flextube 10" / Orion Skyscanner 100mm / Docter Optic Nobilem 8 x 56
            Oculairs van 6 tot 25mm en Shorty Barlow 2x

Comment

Working...
            X